TRIKK, TRÅ OG TOG: I byvekstavtalen blir det mer penger til kollektivtrafikk, gå- og sykkelveier og Fornebubanen. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix

Staten punger ut: Fornebubanen er reddet

Regjeringen skal bidra med 8,5 milliarder kroner til byvekstavtalen i Oslo, og går med på å betale halvparten av Fornebubanen etter prisøkning.

– Vi har fått nødvendige forsikringer om at staten skal finansiere halvparten av Fornebubanen, slik at vi kan sette i gang bygging av banen i 2020, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

– Dette er et stort gjennomslag for Oslo og Akershus, supplerer Arild Hermstad (MDG), byråd for samferdsel og miljø.

I avtalen, som er en del av Oslopakke 3, ligger 4,7 milliarder kroner til kollektivsatsing, 3,5 milliarder til gang- og sykkeltiltak og 300 millioner til jernbane.

STASJON: Fornebuporten stasjon er en av de åtte stasjonene som er tegnet for den nye Fornebubanen. Denne stasjonen skal ligge under bakkenivå der det er et kjøpesenter i dag. Stasjonen er tegnet av Zaha Hadid arkitekter og A-lab Foto: Oslo kommune/Akershus fylkeskommune

Prisen for Fornebubanen er nå beregnet til 16,1 milliarder kroner i den siste kvalitetssikringen.

les også

Veidirektøren: Tvil om hvor mye staten skal betale av Fornebubane til 16 milliarder

Anslaget som lå på bordet da avtalen ble skrevet, var 11 milliarder kroner. Nå går regjeringen med på å betale halvparten av den nye prisen, men understreker at de ønsker å kutte kostnadene i samarbeid med Oslo og Akershus.

– Regjeringen mener at Fornebubanen er viktig og ønsker å realisere den. Vi står ved tidligere forpliktelser og dekker halvparten av utgiftene for Fornebubanen, sier statssekretær Anders B. Werp (H) i Samferdselsdepartementet.

les også

Mener Frp truer Fornebubanen - ber Erna Solberg avklare

– Stolt

Avtalen forplikter både Oslo og Akershus og staten, og går fra 2019 til 2029.

– Dette er en viktig milepæl i vårt felles anliggende om et godt bymiljø i hovedstadsregionen med bedre framkommelighet, bedre kollektivløsninger og en samordnet areal- og transportpolitikk. Jeg vil takke folkevalgte og fagfolk som har bidratt til at det nå foreligger en omforent avtale, sier Werp.

TRASEEN: T-banen vil gå under bakkenivå fra Majorstua til Koksa på Fornebu med åtte nye stasjoner i traséen. Foto: Fornebubanen

Hallstein Bjercke, leder i Oslo Venstre, er fornøyd med at byvekstavtalen nå signeres.

– Jeg er stolt over at Venstre i regjering har vært så krystallklare på at byvekstavtalene ikke skal røres. Nå går staten inn med 8,5 milliarder kroner til kollektiv-, sykkel- og gatetiltak langs riksvei, og stasjons- og knutepunktutvikling langs jernbanen. I tillegg er Oslo og Akershus enige om finansieringen av Fornebubanen, dette er en gledens dag, sier Bjercke.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder