TRIKK, TRÅ OG TOG: I byvekstavtalen blir det mer penger til kollektivtrafikk, gå- og sykkelveier og Fornebubanen. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix

Staten punger ut: Fornebubanen er reddet

Regjeringen skal bidra med 8,5 milliarder kroner til byvekstavtalen i Oslo, og går med på å betale halvparten av Fornebubanen etter prisøkning.

  • Runa Fjellanger

Artikkelen er over ett år gammel

– Vi har fått nødvendige forsikringer om at staten skal finansiere halvparten av Fornebubanen, slik at vi kan sette i gang bygging av banen i 2020, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

– Dette er et stort gjennomslag for Oslo og Akershus, supplerer Arild Hermstad (MDG), byråd for samferdsel og miljø.

I avtalen, som er en del av Oslopakke 3, ligger 4,7 milliarder kroner til kollektivsatsing, 3,5 milliarder til gang- og sykkeltiltak og 300 millioner til jernbane.

STASJON: Fornebuporten stasjon er en av de åtte stasjonene som er tegnet for den nye Fornebubanen. Denne stasjonen skal ligge under bakkenivå der det er et kjøpesenter i dag. Stasjonen er tegnet av Zaha Hadid arkitekter og A-lab Foto: Oslo kommune/Akershus fylkeskommune

Prisen for Fornebubanen er nå beregnet til 16,1 milliarder kroner i den siste kvalitetssikringen.

les også

Veidirektøren: Tvil om hvor mye staten skal betale av Fornebubane til 16 milliarder

Anslaget som lå på bordet da avtalen ble skrevet, var 11 milliarder kroner. Nå går regjeringen med på å betale halvparten av den nye prisen, men understreker at de ønsker å kutte kostnadene i samarbeid med Oslo og Akershus.

– Regjeringen mener at Fornebubanen er viktig og ønsker å realisere den. Vi står ved tidligere forpliktelser og dekker halvparten av utgiftene for Fornebubanen, sier statssekretær Anders B. Werp (H) i Samferdselsdepartementet.

les også

Mener Frp truer Fornebubanen - ber Erna Solberg avklare

– Stolt

Avtalen forplikter både Oslo og Akershus og staten, og går fra 2019 til 2029.

– Dette er en viktig milepæl i vårt felles anliggende om et godt bymiljø i hovedstadsregionen med bedre framkommelighet, bedre kollektivløsninger og en samordnet areal- og transportpolitikk. Jeg vil takke folkevalgte og fagfolk som har bidratt til at det nå foreligger en omforent avtale, sier Werp.

TRASEEN: T-banen vil gå under bakkenivå fra Majorstua til Koksa på Fornebu med åtte nye stasjoner i traséen. Foto: Fornebubanen

Hallstein Bjercke, leder i Oslo Venstre, er fornøyd med at byvekstavtalen nå signeres.

– Jeg er stolt over at Venstre i regjering har vært så krystallklare på at byvekstavtalene ikke skal røres. Nå går staten inn med 8,5 milliarder kroner til kollektiv-, sykkel- og gatetiltak langs riksvei, og stasjons- og knutepunktutvikling langs jernbanen. I tillegg er Oslo og Akershus enige om finansieringen av Fornebubanen, dette er en gledens dag, sier Bjercke.

Les også

  1. Truer med Fornebubane-stopp om statlige penger uteblir

    Natt til lørdag 1. juni skrur Oslo på en ny bomring. Hver fjerde krone fra bilistene skal til Fornebubanen, men nå mener…
  2. Raymond Johansen (Ap) i strupen på Høyre: – Det vil ta Oslo tilbake til 80-tallet

    Høyre åpner for å samarbeide med Bompengepartiet i Oslo. – Helt vanvittig, mener byrådsleder Raymond Johansen (Ap).
  3. MDG: – Frykter borgerlig bompengekaos i Oslo

    Bompengepartiet debuterte med hele 9,1 prosents oppslutning på VGs siste valgmåling for Oslo.
  4. Kjære Erna, slå ring om byene våre!

    Inntil nylig har vi stolt på at din regjering deler målet om å skape trygge, miljøvennlige byer med plass til alle, om…

Mer om

  1. Samferdsel
  2. Kollektivtransport
  3. Oslopolitikken
  4. Politikk
  5. Anders B. Werp
  6. Arild Hermstad

Flere artikler

  1. Veidirektøren: Tvil om hvor mye staten skal betale av Fornebubane til 16 milliarder

  2. Notat om E18-striden: Kan miste 11 milliarder ved nei til motorvei

  3. Truer med Fornebubane-stopp om statlige penger uteblir

  4. Mener Frp truer Fornebubanen - ber Erna Solberg avklare

  5. Nytt bompengedrama: Høyre truer med å felle Oslopakke 3

Fra andre aviser

  1. Enige om finansieringen av Fornebubanen

    Aftenposten
  2. Vi er blitt tilbudt en avtale som er for god til å være sann

    Aftenposten
  3. Notat om E18-striden: Kan miste 11 milliarder ved nei til motorvei

    Bergens Tidende
  4. Høyre truer med å stoppe deler av Oslopakke 3 om det ikke blir tunnel på Røa

    Aftenposten
  5. Hareide står fast på E18-krav for å støtte Fornebubanen – full klinsj med Oslo og Viken

    Aftenposten
  6. Oslo Venstre inviterer byrådet til sjokkøkning av rushtidsavgift

    Aftenposten

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no