IMOT VEIPRISING: Samferdselsminister Jan Georg Dale (Frp) i debatt med Une Aina Bastholm (MDG) under Arendalsuka tirsdag ettermiddag.

IMOT VEIPRISING: Samferdselsminister Jan Georg Dale (Frp) i debatt med Une Aina Bastholm (MDG) under Arendalsuka tirsdag ettermiddag. Foto: Jørgen Braastad

Dale avslår Stavangers ønske om veiprising: Kaller det «taksameter i bilen»

ARENDAL (VG) Som første by i Norge ønsker flertallet i Stavanger bystyre å fjerne bomstasjonene og erstatte dem med veiprising. Men det sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) blankt nei til.

I mai sendte Høyre-styrte Stavanger et brev til Dale og regjeringen, hvor de ba om å bli forsøks-region for GPS-styrt veiprising.

Bak vedtaket i bystyret sto Høyre, Ap, KrF, Venstre, MDG og Rødt:

– Teknologien er 95 prosent klar. Gir regjeringen grønt lys til dette, så skal vi kaste oss rundt, sier Jan Erik Søndeland, Venstres førstekandidat ved kommunevalget i Stavanger.

«Dagens ordning med betaling for punktpasseringer gir fort urettferdige og uheldige utslag for enkeltpersoner og grupper, samt at en gjør det gratis å kjøre på innsiden av bommene», skriver Stavanger kommune i brevet til Samferdselsdepartementet.

les også

Regjeringspartiene: Nær enighet om bompenge-pakke

TYDELIG: Samferdselsminister Jan Georg Dale (Frp) på vei til debatt under Arendalsuka hvor han var klar på at han ikke vil ha veiprising. Foto: Jørgen Braastad

Sier nei

Men Stavanger får en kald skulder fra samferdselsministeren:

– Det er ikke grunnlag for å starte et forsøk til veiprising nå. Stortinget har ikke åpnet for det, og det er ikke teknisk mulig, sier Dale til VG i Arendal.

– Men om de har en teknisk løsning, er du da mer positiv?

– Jeg mener det er en dårlig løsning. Det blir ikke mindre bompenger av å flytte taksameteret inn i bilen. Det blir en økt mulighet for Ap til å øke bompengene ved en senere anledning, sier Dale.

– Stavanger sier at det blir lettere å gradere prisen og unngå urettferdige skjevheter. Er det argumenter du har sympati for?

– Når oppfølgingsspørsmålet kommer, om det gir lavere inntekter totalt sett, så er svaret alltid nei. Det viser at dette er veldig lite lurt, sier Dale.

les også

Bom-sjokk: FNB er tredje størst i Stavanger

Bompenge-opprør

Stavanger har vært slagmark for sterke bilist-reaksjoner mot innkreving av bompenger.

Folkeaksjonen Nei til bompenger oppsto i Stavanger før forrige kommunevalg og fikk tre mandater i bystyret.

Nå mener flertallet i bystyret at de kan løse mange av disse flokene mer rettferdig gjennom veiprising:

– Et av de store irritasjonsmomentene med bompenger er jo at bommer alltid står litt tilfeldige steder, og noen kan f.eks. kjøre gratis på jobb midt i rushet, mens andre må betale en eller flere ganger nesten uansett hvor de skal, sier John Peter Hernes, Høyres ordførerkandidat, til VG.

les også

Slik vil de erstatte bompengene: Ap ber regjeringen utrede veiprising

Jan Erik Søndeland fra Venstre sier at teknologiske løsninger som veiprising passer godt inn i Stavangers strategi om å utvikle en smart by med løsninger basert på høyteknologi. Han viser også til at Datatilsynet i januar ga grønt lys for innkreving av veiavgifter basert på GPS-måling.

Ikke kall det «veiprising»

Men Trond Helleland, Høyres parlamentariske leder, sier at flertallet i Stortinget avviste et forslag om å åpne for veiprising tidligere i år. Men det var åpenbart mer motstand mot selve ordet veiprising enn å finne måter å erstatte bomstasjonene med:

– Høyre har landsmøtevedtak på at vi er åpne for å utrede veiprising. Men da forslaget fra KrF og Ap kom opp var KrF i regjering og Frp var imot veiprising. Sa da vedtok Stortinget, med regjeringspartienes støtte å erstatte dagens bompengeordning med «nye teknologiske løsninger». Så hvis Stavanger søker om å se på nye teknologiske løsninger, så vil jeg tro at regjeringen vil støtte det, sier Helleland til VG.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder