FÅR SNART HVILE: I 55 år har MS «Nordstjernen» tjenestegjort i Hurtigrute-trafikk langs Norskekysten. Nå kan hun bli solgt til utlandet. Foto: Øyvind Nordahl Næss
FÅR SNART HVILE: I 55 år har MS «Nordstjernen» tjenestegjort i Hurtigrute-trafikk langs Norskekysten. Nå kan hun bli solgt til utlandet. Foto: Øyvind Nordahl Næss

Hurtigruten byttet til bunkersolje i 2006

Hurtigruten går fullastet med bunkersolje på sine daglige anløp i norske havner.

Publisert:

11 hurtigruter har i alt 34 daglige anløp i norske havner på strekningen Bergen-Kirkenes. Åtte av de elleve skipene i Hurtigruten Group bruker bunkersolje som drivstoff.

Eierne bestemte i 2006 at skipene skulle bytte til billigere drivstoff for å spare penger. Inntil da hadde skipene gått på marin gassolje, skriver Stavanger Aftenblad.

Samtidig kjemper norske myndigheter for et internasjonalt forbud mot bruk av tungolje, og det kjempes mot utslipp av bunkersolje etter Full Citys havari utenfor Langesund.

Lars Haltbrekken i Norges Naturvernforbund er kritisk:

- Så lenge norske myndigheter støtter driften av Hurtigrutene finansielt, bør de kunne stille krav om at skipene skal bruke et mest mulig miljøvennlig drivstoff, sier Lars Haltbrekken.

Hurtigrutens skip bruker 70 millioner liter drivstoff i løpet av ett år. Om lag 70 prosent av dette er tungolje, eller bunkerolje.

- Jeg vil på de sterkeste oppfordre rederiet til å vurdere drivstoffbruken en gang til. Samferdselsdepartementet, som gir Hurtigruten støtten, ble oppmerksom på denne problemstillingen for et par dager siden og undersøker nå hvilke muligheter det har til å følge opp dette, sier miljøvernminister Erik Solheim til Stavanger Aftenblad.

Publisert: