STØRST: VG er den nettavisen i landet med flest lesere på mobil, ifølge Mediebedriftenes Landsforening. Her med sjefredaktør Gard Steiro i VG. Foto: Poppe, Cornelius / NTB scanpix

Dette er landets største aviser

Ferske lesertall viser at VG er den nettavisen i landet som blir mest lest på mobil med nærmere 1,3 millioner daglige brukere.

  • Christina Cantero

Artikkelen er over to år gammel

Tirsdag la Mediebedriftenes Landsforening (MBL) ut oversikten over leser- og opplagstall for den norske mediebransjen.

Tallene viser at VG befester posisjonen som landets største nettavis på mobil med nærmere 1,3 millioner daglige lesere, etterfulgt av TV 2 og Dagbladet:

  • VG Mobil – 1.286.000
  • Dagbladet – 649.800
  • TV 2 Mobil – 524.700
  • Aftenposten Mobil – 275.00
  • Nettavisen mobil −233.700
  • E24.no – 209.600
  • Bergens Tidende Mobil – 130.400
  • Adresseavisen Mobil – 124.500
  • Dagens Næringsliv – 100.400
  • Sol Mobil − 94.500

VG, Dagbladet og TV 2 topper også listen for daglige lesere fra PC og Mac:

  • VG – 607.100 lesere
  • Dagbladet – 307.300 lesere
  • TV2.no – 226.100 lesere
  • Aftenposten.no – 152.600 lesere
  • Nettavisen – 135.000 lesere
  • ABC Nyheter – 122.800 lesere
  • E24.no – 108.800 lesere
  • Dagens Næringsliv – 75.700 lesere
  • Sol.no −75.200 lesere
  • Bergens Tidende – 63.500 lesere

VG+ har nå over 150.000 brukere, noe som betyr at det er den nest største avisen i landet, slått av Aftenpostens morgenutgave med sine drøyt 256.000 abonnenter. VGs papiravis har på sin side et opplag på rundt 73.000.

– VG+ har hatt en formidabel utvikling de siste to årene. Nå er det landets nest største avis, og jeg er sikker på at det vil vokse i tiden fremover, sier sjefredaktør Gard Steiro i VG.

les også

Noen av VG+ mest populære saker i 2018 - har du gått glipp av disse sakene?

For E24 viser de nye tallene 209.600 lesere på mobil. Hovedkonkurrenten Dagens Næringsliv har til sammenligning 100.400 lesere på den samme plattformen.

Papiravisene i landet har til sammen en tilbakegang på 7,7 prosent sammenlignet med første halvår i fjor, viser tallene fra Mediebedriftenes Landsforening, ifølge NTB.

Klassekampen topper listen over papiraviser som får flest nye lesere. Lokale og regionale aviser har en tilbakegang på 8,8 prosent, skriver NTB.

Sterk digital vekst

Den årlige MBL-rapporten har i år skiftet metodikk for å finne mer presise lesertall.

les også

Medieprisene: VG Årets avis og årets  nettsted

– Jeg mener dette er en ny måling som ikke kan sammenlignes med tidligere år, sier Steiro.

– Det som er viktig for VG er at vi har en sterk digital vekst. Antall unike brukere på mobil er tolv prosent høyere enn samme periode i fjor, sier sjefredaktøren, supplerer han.

Han viser også til at det samlede tallet for unike brukere på samtlige digitale plattformer har hatt en økning på ni prosent det siste året.

– Alt i alt er dette en veldig positiv utvikling for VG, avslutter Steiro.

Les også

  1. Kronikk: Journalistikk koster
    – mangel på journalistikk koster enda mer

    Det er lett å ta for gitt medienes rolle i å gi borgerne…

Mer om

  1. Medier

Flere artikler

  1. Aldri har flere lest VG - nesten 2,3 millioner digitale lesere

  2. Nye, offisielle tall: VG størst på antall lesere og abonnement

  3. Prisdryss til VG under mediedagene i Bergen

  4. God design ga prisdryss til VG

  5. Redaksjonelt regnskap 2019

Fra andre aviser

  1. Fortsatt tilbakegang for de fleste papiravisene

    Aftenposten
  2. Lesertallene synker på papir – øker digitalt

    Aftenposten
  3. Opplagsøkning for avisene i første halvår

    Aftenposten
  4. Tror på rekord i tøffe tider

    Bergens Tidende
  5. Forlater en digital avissuksess

    Aftenposten
  6. Anna B. Jenssen har redaksjonen mot seg. Likevel mener hun Morgenbladets fremtid må være digital.

    Aftenposten

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no