STÅR: Krisen i luftambulansetjenesten fortsetter de neste dagene.
STÅR: Krisen i luftambulansetjenesten fortsetter de neste dagene. Foto: Frode Hansen/VG

Seks av ni ambulansefly delvis utmeldt de neste dagene: – Kritisk dårlig beredskap

Publisert:

Del saken på:

Lenken er kopiert
INNENRIKS

Beredskapen i luftambulansetjenesten er «kritisk» mandag og tirsdag, viser tall VG har fått.

Bare ambulanseflyene i Tromsø og Bodø er i full beredskap de neste dagen, forteller administrerende direktør i Lufttransport, Frank Wilhelmsen.

– Situasjonen er klart verst mandag og tirsdag. Da er fire av ni fly ute på dagtid, sier Wilhelmsen.

I to timer på tirsdag vil det være rød beredskap i Nord-Norge, forteller vakthavende AMK- og og helikopter lege ved Universitetssykehuset i Nord-Norge, Frode Sørensen. Rødt betyr «kritisk» og er den alvorligste beredskapssituasjonen.

– Da er det færre enn tre fly i beredskap, sier Sørensen til VG.

– Situasjonen er svært utfordrende. Det vil være kritisk dårlig beredskap i Nord-Norge de neste dagene, med tre av seks fly i drift store deler av tiden.

Bakgrunn: Ett døgn på jobb med akuttmedisinsk klinikk: - Gambler med liv og død

– Kritisk situasjon

Det var Nordlys som omtalte saken først. Oversikten viser at beredskapen fremdeles er verst ved basen på Alta. VG har tidligere skrevet at halvparten av pilotene ved basen har sluttet.

I Alta er ett fly utmeldt 14. mai fra 08–18, og et annet fra 15-19. Tirsdagen er begge flyene ute store deler av dagen.

Totalt har vi ni ambulansefly i Norge, fordelt på Kirkenes, Alta (2), Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og Gardemoen (2).

Luftambulanse-krisen oppsto i slutten av april fordi Babcock brøt forhandlingene om å overta forhandlingene og personell fra Lufttransport FW. Flere av de ansatte i Lufttransport fryktet at de ikke fikk fortsette i tjenesten, og begynte å søke seg vekk fra Lufttransport.

Onsdag forrige uke ble det kjent at Babcock Air Amubulance, som skal ta over driften av luftambulansen fra juni 2019, har tilbudt 91 piloter fast jobb. Det er fremdeles ikke klart hvordan pilotene stiller seg til forslaget, men etter det VG kjenner til skal partene møtes til forhandlinger i neste uke.

– Beredskapen er like ille som i forrige uke. Når så mange fly er utmeldt, vil jeg kalle det en kritisk situasjon, sier Wilhelmsen.

– Vi tåler enkeltdager med så lav beredskap, men ikke lengre perioder.

Må prioritere - med få ressurser

Med mindre det skjer noe uforutsett skal det være full bemanning resten av uken, forteller Wilhelmsen.

Ved ambulansefly-sentralen i Tromsø, som koordinerer alle luftambulansene i Norge, er det krevende dager på jobb.

– Vi må prioritere de riktige pasientene, med de ressursene vi har. Det er en vanskelig koordineringsjobb, sier Sørensen.

Så langt har mellom 13–14 piloter sluttet. Syv av dem er kapteiner, forteller Wilhelmsen. Det vil si at syv styrmenn må på skolenbenken for å få kapteinopplæring. Samtidig må syv andre få opplæring som styrmenn.

– Dermed er det i realiteten tre ganger så mange borte fra jobb hvis syv stykker slutter, sier Wilhelmsen.

Denne artikkelen handler om