Norske elever fikk palestinsk dikt til eksamen

(VG Nett) Israels ambassade i Norge er sjokkert over at Utdanningsdirektoratet har inkludert diktet "Nida al-Azzais - en palestinsk skolejente" i den norskeksamen for 10. klassinger i dag.

  • Tone Libråten

Artikkelen er over 14 år gammel

DIKTET: Slik ser siden med diktet ut i tekstheftet til dagens norskeksamen. Foto: Faksimile fra tekstheftet

- Vi ser på dette som en farlig sammenblanding av en forfatter med et subjektivt politisk standpunkt, og en offisiell norsk ramme. Dette beveger seg meget nær kontroll av hva unge, lett påvirkelige mennesker, skal mene om konflikten i Midtøsten, sier Andreas Lorange, informasjonssjef ved Israels ambassade i Norge, til VG Nett.

Ikke enig

- Jeg tar kritikken til etterretning og vi vil ta med oss kritikken og diskutere den videre. Men i utgangspunktet er vi ikke enig i kritikken, sier Petter Skarheim, direktør i Utdanningsdirektoratet til VG Nett.

Han sier at de ikke kommer til å endre opplegget etter dette.

- Det vil alltid være kontroversielle tekster. Vi ønsker jo at elever skal kunne forholde seg til kontroversielle tekster, det må de jo i hverdagslivet ellers. Det er jo en del av den norske utdanningen å nettopp kunne ta stilling til det, sier Skarheim til VG Nett.

Overrasket

Diktet skal brukes som bakgrunnsmateriale i en resonnement rundt temaet "Knuter". Diktet er en av flere tekster i tekstheftet elevene bruker under dagens eksamen i norsk.

- Overrasket reaksjonen fra den israelske ambassaden deg?

- Den kom litt overraskende på oss denne reaksjonen, jeg må innrømme det, sier Skarheim til VG Nett.

Overrasket er også diktskriveren, Lillian Schmidt, som beskriver reaksjonen som "latterlig".

Fagnemnda for norsk i grunnskolen legger til grunn at temaet "Knuter" handler om dilemmaer, konflikter og problemområder som ungdom og voksne møter i hverdagen. Det er fagnemnda som lager eksamensoppgavene på oppdrag fra Utdanningssdirektoratet.

- Ikke politisk

I fagnemndas begrunnelse for eksamenstemaet understreker de at diktet ikke er valgt som en politisk handling.

"I tekstheftet fungerer ikke denne teksten som et partsinnlegg i en internasjonal konflikt. I heftet kunne vi like gjerne ha brukt en tekst om israelske barn som blir drept av palestinske selvmordsbombere. Teksten handler om det meningsløse i at barn blir drept, helt uavhengig av hvilken side volden kommer fra", skriver fagnemnden i sin begrunnelse.

Det er ikke nødvendig for norske 10. klassinger å lese tekster som dekker begge sider av Midtøsten-konflikten. De kjenner konflikten godt nok, mener nemda.

Ensidig

Israels ambassade er ikke enig i at så unge elever klarer å se begge sider av saken.

- Faren er at diktet kan skape ensidige holdninger hos unge mennesker, mener Lorange.

Ambassaden har i dag vært i kontakt med det norske utenriksdepartementet i saken.

Diktet

De mener diktet handler om en mor som reagerer på at barn blir drept i voldshandlinger. Fordi hun har barn selv, kommer denne siden ved internasjonale konflikter svært nær henne.

Hun ser volden og aksepterer den ikke. Det er det samme som alle anstendig mennesker med empati ville gjøre.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder