Rasende flypassasjerer til VG: - Flyvertinnene forlot flyet uten å hjelpe oss

Detur: Venter på rapport fra flyselskapet

Sikkerhetsekspert: Stemmer dette, har selskapet et forklaringsproblem

VÆRNES/OSLO (VG Nett) Fortvilte flypassasjerer forteller samme historie: Da røyken veltet inn i flyet, forsvant flyvertinnene.

  • Rune Thomas Ege
  • Nils Mangelrød
  • Audun Beyer-Olsen
  • Roar Dalmo Moltubak
  • Øyvind Gustavsen
ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

- Kjæresten min var den siste som forlot flyet. Han hjalp en familie med barn ut. Mannskapet så jeg ikke noe til. Det var ingen som så noe til dem, og vi vet ikke hvor de ble av. Det var ingen som tok oss imot nederst på sklia, sier Lene Orvik til VG Nett.

VG Nett har i ettermiddag snakket med en rekke passasjerer som var om bord i charterflyet som i natt begynte å brenne på rullebanen i Antalya i Tyrkia.

Alle sammen forteller den samme historien: Flyvertinnene forlot flyet først. Og mannskapets opptreden forsterket kaoset som rådet i de dramatiske minuttene.

VGTV: Hør passasjerenes dramatiske historier

KRITISK: Da panikken brøt ut om bord i flyet, var mannskapet de første som forlot det brennende flyet, hevder passasjerene VG har snakket med. - Mannskapet så jeg ikke noe til. Det var ingen som så noe til dem, og vi vet ikke hvor de ble av, sier Lene Orvik. Foto: LENEORVIK.NO

- Det sto en flyvertinne rett på skrå foran meg og holdt på med sikkerhetsrutinene. Hun så jeg ikke noe mer til. Men jeg har inntrykk av at det brøt ut større panikk blant flyvertinnene enn blant passasjerene. Jeg så dem ikke etterpå, sier Tine Norsted (29) fra Trondheim til VG.

VAR DU PÅ FLYET? HAR DU TIPS, BILDER ELLER VIDEO?2200@VG.NO || SMS/MMS til 2200 || 22000000

Lene Orvik, som er en av Norges mest profilerte bloggere, satt midt i flyet da hun så røyken velte inn i kabinen lenger foran.

- Jeg ropte at vi måtte ut, men flyvertinnen ba meg roe meg ned. Så snudde hun seg og så flammene selv, og ropte «Get out, run!». Da ble det full panikk. Folk begynte å presse seg på, ungene ble klemt mot gulvet, sier Orvik.

De 189 norske passasjerene reiste med charterselskapet Detur, og skulle fra Antalya til Trondheim og Ålesund. Boeing 737-flyet fra Corendon Airlines takset bortover rullebanen da røyken veltet ut foran i kabinen.

- Sikker på at jeg skulle dø

- Jeg var sikker på at jeg skulle dø. Når du står midt mellom hundre personer inneklemt på et fly som brenner og der røyken sprer seg, tenker du at dette er slutten. Heldigvis takset vi ut da det begynte å brenne. Hadde dette skjedd i luften hadde vi ikke hatt en sjanse, sier Orvik.

27 av passasjerene ble sendt til sykehus etter brannen. To av dem hadde bruddskader etter å ha hoppet ned fra vingen på det brennende flyet, 25 andre ble sjekket for å ha pustet inn røyk etter den dramatiske evakueringen.

Artikkelen fortsetter under bildet!

KRITISK: Viggo Skålsvik (58) fra Verdal er en av passasjerene som er svært kritisk til flyselskapet etter branndramaet. Han og flere av de andre passasjerene kom Værnes igjen med et erstatningsfly søndag ettermiddag. Foto: NED ALLEY, VG

- De som tok i mot passasjerene som gikk ut bak i flyet opptrådte bra. Men Flyvertinnene inne i flyet opptrådte panisk, viftet med armene og skrek høyt, sier Viggo Skålsvik (58) fra Verdal.

Andre så ikke noe til flyvertinnene i det hele tatt.

- Flyvertinnene som skal ta ansvar, var borte på et blunk rett etter dette skjedde. Ingen så noe til dem. Det ble også sagt fra om til Detur at de var borte. Alle snakket om at de var forbannet på dem fordi de ikke gjorde det de skal gjøre. Ingen så noe til dem, sier Ida Marie Kveli Selvik (19) fra Namsos.

Kan ha forklaringsproblem

Hvis passasjerenes forklaringer stemmer, har flyselskapet et forklaringsproblem, mener eksperter VG har snakket med.

- Kabinpersonalets oppgave er å sørge for at passasjerene kommer sikkert ut. Så hvis disse beskrivelsene stemmer, har de brutt med prosedyrene. Da har flyselskapet et forklaringsproblem, sier Jo Bjørn Skatvold, leder av Flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund.

- Den samme regelen gjelder på et fly som på et hvilket som helst annet fartøy: Kapteinen har det ultimate ansvaret. Han skal være den siste som går av, sier Skatvold.

Charterselskapet Detur, som er et av de største selskapene som sender norske turister til Tyrkia, stiller seg uforstående til kritikken fra passasjerene.

- Vi har ikke fått noe informasjon om at flyvertinnene skal ha forsvunnet. Vi har tvert imot fått tilbakemeldinger om at alt har gått bra. Men nå venter vi på full rapport fra flyselskapet Corendon, og vi ønsker ikke å kommentere detaljer som vi ikke kjenner til, sier Fatih Fadir, operational manager i Detur, til VG Nett.

- Vårt hovedfokus nå er våre gjester på sykehuset, og det er viktig for oss å ikke gi ut feilinformasjon, sier Fadir, og legger til:

KRITISK: - Jeg har aldri vært så redd i hele mitt liv, forteller Ida Marie Kveli Selvik til VG Nett. Foto: NED ALLEY/VG

- Det er ikke bare årsaken til brannen, men også hvordan evakueringen ble gjort som skal undersøkes. Vi har alltid fullt ansvar for våre gjester, sier han.

Men gjestene er ikke nådige i sin kritikk. Flere av dem sier til VG at de har hatt sin siste ferie med Detur og det tyrkiske flyselskapet.

- Det var kaos. Jeg skal aldri dra med dette flyselskapet igjen. Vi hadde også en veldig ubehagelig mellomlanding i Ålesund på veien ned. Den var veldig ekkel og flere gispet da også, sier Ida Selvik.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder