I AKSJON: Et redningshelikopter er i ferd med å frakte en pasient inn i en ambulanse. Bilde er tatt i Bergen sentrum, like ved Haukeland sykehus.
I AKSJON: Et redningshelikopter er i ferd med å frakte en pasient inn i en ambulanse. Bilde er tatt i Bergen sentrum, like ved Haukeland sykehus. Foto: Illustrasjonsfoto: Harald Vikøyr VG

Norske ambulanser tåler ikke utrykning

INNENRIKS

Landets ambulansetjenester har måttet skifte motor over 150 ganger på fire år fordi bilene ikke tåler belastningen ved å være utrykningskjøretøy.

  • NTB
Publisert:

De hyppige motorskiftene skaper logistikkutfordringer og merarbeid for stasjonene, skriver NRK.

Helseforetakene har siden slutten av 2011 kjøpt inn 166 Volkswagen Transporter T5 for å bruke dem som ambulanser. I samme periode er motorer i disse bilene skiftet minst 150 ganger. Årsaken er et stadig høyere oljeforbruk på grunn av tung last, kaldstarter og tøff kjøring.

Håkon Fergestad, direktør for nyttekjøretøy i Møllergruppen, vedgår at det har vært problemer med Volkswagen Transporter T5 som ambulanse. Modellen leveres ikke lenger av Møllergruppen, og den er erstattet av Volkswagen Amarok i den nye anbudsperioden fra januar 2015.

Slik kan det bli: Grønt lys for to nye Oslo-sykehus

Fergestad forklarer at motorskiftene blir løst som en garantisak – kostnadsfritt for ambulansetjenestene – og at problemene nå skal være løst.

– Tilbakemeldingen fra ambulansetjenesten er at de er veldig fornøyd med denne modellen som ambulanse. Når en slik utfordring dukker opp, er det viktigere hvordan vi løser den enn akkurat hva som skjedde, sier Fergestad til NRK.

Her kan du lese mer om