KUNSTHALL: Venke Hoff i Kaviar Factory merker økt pågang fra ressurssterke turister.
KUNSTHALL: Venke Hoff i Kaviar Factory merker økt pågang fra ressurssterke turister. Foto: Terje Bringedal VG

Turistene punger ut mer for aktiviteter og unike opplevelser

INNENRIKS

HENNINGSVÆR (VG) Luksusturister har fått opp øynene for Norge. Men cruise- og bobilturistene er heller ikke så kjipe, mener Innovasjon Norge.

Publisert:

På Kaviar Factory kommer folk langveisfra. Kunsthallen i Henningsvær er en «grunn til å reise»-destinasjon som lokker til seg en spesiell type turister, mener Innovasjon Norge; nemlig «kulturturistene».

– Vi har stilt ut den verdenskjente kinesiske kunstneren Weiwei, og nylig blitt brukt for å lansere en ny TV for Samsung. Det er unik markedsføring for Norge. Folk som kommer til oss vil oppleve både naturen i Lofoten og kunst, sier Venke Hoff.

Innovasjon Norge ser en økning i antall luksusturister, blant annet basert på yachtene som kommer hver sommer. Men rikingene er ikke alene. Turister flest bruker mer penger på aktiviteter og opplevelser.

– Før var Norge et råvareland i reiselivssammenheng. Turister så norsk natur gjennom buss- eller bilvinduer. Nå vokser etterspørselen etter organiserte aktiviteter, også blant norske turister, sier Audun Pettersen, direktør for bærekraftig reiseliv i Innovasjon Norge.

Sett denne? Rikinger dropper Geiranger

Artikkelen fortsetter under bildet.

Les mer: Turistboom i Lofoten: Ber om skatt for å takle søppel og avføring

Knuser turist-mytene

I fjor sommer brukte turister 39,3 milliarder kroner på ferie i Norge, en stigning på 24 prosent fra året før. Antall overnattinger steg fra 16,1 til 17,1 millioner, men disse tallene alene forklarer ikke den store omsetningsøkningen.

– Turistene bruker stadig mer penger på aktiviteter på ferie i Norge. Det gjelder stort sett alle, både hotell-, bobil-, cruise- og campingturister, sier Pettersen.

Politisk snuoperasjon: Senterpartiet åpner for turistskatt

Estimatene er basert på analyser i Turistundersøkelsen for sommersesongen i fjor. Trendene fortsetter i år, ifølge Pettersen. Og mytene om kjipe tyske turister stemmer ikke.

– Tyskere bruker i gjennomsnitt 1720 kroner dagen. Nordmenn bruker faktisk mindre. I gjennomsnitt bruker vi 1665 kroner, sier han.

Utskjelte cruise-turister holder heller ikke så godt på lommeboken som enkelte tror. Totalt la de igjen 2,3 milliarder i Norge i fjor sommer.

– Hver cruiseturist legger igjen i gjennomsnitt 860 kroner når de er i land, sier han.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Unik markedsføring

Onsdag fortalte VG om småkommuner i Lofoten som ikke har råd til å takle den store turiststrømmen. De ber om turistskatt. Geiranger har blitt så full at stiftelsen som skal bevare verdensarven frykter opplevelsen blir ødelagt.

Så du denne: Hvaler-ordfører mener turistskatt er en spinnvill idé

Turistboomen vil trolig øke dramatisk internasjonalt framover.

– De neste ti årene er det ventet at enda en milliard mennesker vil begynne å reise. Dermed vil tre milliarder mennesker krysse landegrensene innen 2030, sier direktør Christopher Doyle i Adventure Travel Trade Association til VG.

Den amerikanske eksperten mener Norge må forberede seg. Bærekraftig turisme betyr at både miljøet og lokalbefolkning skal tåle belastningen.

– Frem til nå har Norge sluppet de enorme turistmengdene som andre steder i verden har opplevd. Først nå begynner Norge å føle på disse negative sidene masseturismen gjerne fører med seg, sier Doyle.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Norsk hyttekjærlighet

Nordmenn bruker mindre enn utlendinger på ferie i Norge.

Utlendingene har et budsjett på 2240 per dag, 575 kroner mer enn nordmenn.

– Vi må huske på at nordmenn er gift med hytta si. Selv om man kanskje har brukt flere millioner på den, så havner den ikke i statistikken når vi sammenligner feriebudsjettene til de ulike turistene, sier Pettersen.

Totalt sørger norske turister likevel for det største volumet. Vi brukte 24,5 milliarder, mens de utenlandske brukte 14,8 milliarder.

Her kan du lese mer om