DETALJERT: Anders Behring Breivik forklarte seg detaljert og tilsynelatende uberørt om drapene han gjennomførte på Utøya. Foto: NTB Scanpix

Dag 5, ord for ord: - Jeg skjøt mot alle

(VG Nett) Fredag forklarte Anders Behring Breivik detaljert hvordan han gjennomførte drapene på Utøya.

ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

Etter å ha forklart seg om sine forberedelser for terroraksjonen, fortalte Anders Behring Breivik i den fjerde delen av fredagens forklaring om sine bevegelser og ugjerninger fredag 22. juli på Utøya.

Første del av forklaringen: - Ville ikke drept hvis medier respekterte Frp

Andre del av forklaringen: - Prøver ikke å forstå pårørendes lidelser

Tredje del av forklaringen: Breivik beskriver drapstoktet i detalj

Ord for ord-referatet ligger i bunn av artikkelen. Teksten er skrevet av VGs journalister direkte fra retten og bærer preg av at det rapporteres i høyt tempo.

VGTV: - De holder rundt hverandre mens Breivik beskriver sine drapstokter

Etter å ha hørt Breivik forklare seg om han har forståelse av hva han har gjort, ble den første uken avsluttet med

En tilsynelatene rolig og upreget Breivik hevder overfor retten at han ikke har ledd eller smilt en eneste gang mens han begikk drapene.

- Planen var å fullføre oppdraget. Hvis jeg overlevde så var det akseptabelt å overgi seg. Hvis man ble stoppet før jeg hadde gjennomført oppdraget skulle jeg kjempe til døden, sier Breivik.

Les fredagens tredje del av aktorene Inga Bejer Enghs og Svein Holdens utspørring av Anders Behring Breivik under:

  • 14:48Dommer Wenche Elizabeth Arntzen: - Da fortsetter vi forhandlingene.
  • 14:49Aktor Svein Holden: - Det er lagt frem et kart. Til orientering dommer: Dette er kartbiten som manglet i innledningsforedraget.
  • 14:49Dommer Wenche Elizabeth Arntzen: - Engh, vi tar sikte på å avslutte ca klokken fire.
  • 14:50Aktor Inga Bejer Engh: - Da kan det tenkes vi ikke blir helt ferdige med Utøya i dag, men da får vi fortsette på mandag. Da fortsetter du bare der du slapp, Breivik.
  • Kommentar fra VGs Morten Hopperstad: Før massemorderen forsetter sin forklaring om drapstoktet, noterer han ned noen stikkord med gummipennen på en hvit papirlapp. Breivik starter med å fortelle at han hadde med seg en liter vann i en såkalt camelback, ekstra ammunisjon og annet utstyr i kassen som sto bak det hvite hovedhuset. Massedrapsmannen gjentar at han så etter Gro og Eskild Pedersen.
  • 14:51Anders Behring Breivik: - [Breivik mottar et kart av statsadvokat Holden over Utøya] Det som jeg har nevnt tidligere er at når man bruker ECA, de kjemikaliene, så er en av bivirkningene vannlating. Man blir dehydrert og man må drikke veldig mye vann.
    - Jeg hadde en camelback med en liter vann, og en ekstra camelback i kassen bak huset. Der hadde jeg ekstra ammunisjon, fire ekstra magasiner og en del andre ting. Det som jeg også glemte å nevne i sted var at da jeg kom ut dit, tenkte jeg at det er lite sannsynlig å treffe på Gro Harlem Brundtland. Jeg var spesielt oppmerksom på å se etter Eskil Pedersen og Gro Harlem Brundtland.
    - Men jeg visste at sannsynligheten for at jeg ville treffe på Gro Harlem Brundtland var mindre... Og da var jeg kommet ned ved skolestuen.
    - Det er en slags bilvei. Da går jeg bort til bilen der denne kassen er plassert. Jeg merket at det i begynnelsen var veldig tung å gå for jeg hadde så mye utstyr. Men det blir lettere etter hvert. Ettersom jeg brukte ammunisjon. Jeg hadde også tatt med to dunker med diesel.
    - Og planen var å tvinge de som var inne i husene til å komme ut slik at jeg kunne skyte dem. Så jeg hadde tatt med en lighter som jeg lette etter på det tidspunktet og den fant jeg ikke. Den var forlagt et eller annet sted. Så jeg hadde ingen muligheter til å bruke den dieselen som jeg hadde tatt med. Meningen var å helle den rundt bygningene og tenne på.
    - De som ikke kom ut som var der inne, ville da brent inne. Men så har jeg lært i ettertid at diesel ikke er antennelig, så det var en tabbe som jeg gjorde. Uansett hadde jeg forlagt lighteren som jeg ikke fant.
  • Kommentar fra VGs Morten Hopperstad: Breivik forteller at han så på det som en riiko å gå inn i bygg. Derfor hadde han med seg tre røykgranater for å røyke ut personer fra bygningene. Massemorderen mislyktes i forsøket, men mener likevel det var vellykket siden røyken kunne hindre en skarpskytter å skyte ham.
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: Breivik hadde med seg flere liter diesel for å tenne på bygningene på Utøya, der en rekke mennesker gjemte seg. Men han hadde glemt igjen lighteren, så han fikk aldri gjennomført planen. Massemorderen forklarer seg som om det han snakker om er det mest naturlige i verden. Stemmen er rolig, som før pausen. Han forteller at han senere fant ut at diesel ikke er antennelig, og sier at det var en tabbe av ham å velge dette brennstoffet. I skolestua midt på øya gjemte det seg nærmere 50 personer mens Breivik gikk rundt på øya.
  • 14:54Anders Behring Breivik: - Og da tenker jeg at hvis jeg ikke klarer å brenne dem ut så skal jeg prøve å røyke dem ut de som var inn i huset, for jeg anså å gå inn i huset som en uakseptabel risiko. Men jeg hadde røykgranater.
    - Så tok jeg ut den ene og kastet den med full tyngde mot et vindu, slik at den skulle treffe hovedhuset. Jeg traff akkurat der jeg ville den skulle treffe, men den var ikke tung nok til å gå gjennom ruten, og den trillet ned til bryggen.
    - Det var ikke passende, men det tok så lang tid at jeg trodde Delta var på vei. Jeg trodde de var i nærheten. Ved den vinkelen ville det forhindre Delta sine skarpskytter å skyte meg.
    - Så jeg holdt meg på den siden av røyken for å unngå å bli truffet av en skarpskytter. Så tar jeg en ny håndgranat og kaster mot den bygningen som er på motsatt side av hovedhuset.
  • Kommentar fra VGs Morten Hopperstad: Etter at Breivik mislyktes med røykgranaten, gikk han etter rop fra brygga hvor han gikk i land. Her ser han Reiulf som er på vei over til landsiden. Massemorderen forklarer at han skyter mot båten med den hensikt å ta liv. Breivik ser flere båter på vannet som redder opp personer fra vannet. Han forteller at han også skyter mot to av båtene.
  • 14:56Anders Behring Breivik: - Den får effekt inne i huset. Men det er ingen som kommer ut. Så hører jeg noe fra bryggeområdet, så jeg går ned mot bryggeområdet, og da ser jeg at det er en del båttrafikk der, det er to-tre båter, og da ser jeg at det er noen AUF-ere til venstre for meg. Da tror jeg at jeg skyter mot venstre, altså nordover. Og jeg tror jeg treffer to av dem.
    - Og på det tidspunktet tror jeg at jeg ser Reiulf som er på vei fra Utøya til andre siden. Og da fyrer jeg i alle fall ti skudd mot "Reiulf", Hensikten er å drepe de som er inn. [beskriver hvordan han gikk fram for å prøve å drepe de som er inne i båten]
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: Etterlatte og overlevende i sal 250 lytter. Mange ser ikke på hverken Breivik eller skjermene, men stirrer fremfor seg mens de har hånden på haken. Noen ser i gulvet.
  • 14:57Anders Behring Breivik: - Så ser jeg en annen båt, en stor hvit båt som er mellom Utøya og bryggen på andre siden. Da fyrer jeg av flere skudd mot den også. Der er det en som redder opp AUFere som svømmer.
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: En etterlatt løfter på brillene og tørker en tåre, før hun setter brillene på igjen, og vender blikket mot Breivik, som hun har utsikt rett på.
  • 14:58Anders Behring Breivik: - Og det er egentlig for å skremme bort den båten, og jeg ser at jeg treffer kun skroget, så jeg forandre vinkle og prøver å dyre av to skudd mot en skygge som er på båten. På det tidspunktet trodde jeg kanskje det kunne være «Thorbjørn» som jeg skjøt mot, men når jeg forklarer meg til politiet er jeg litt usikker.
    - Så er det mulig at jeg skyter mot en annen båt i tillegg som også plukker opp AUF-ere. Dette er i hvert fall det jeg har husket, men ifølge det som muligens skjedde, så gikk jeg muligens da opp og tok en ny røykgranat og ny ammunisjon.
    - Det er mulig at jeg har tatt feil av det. Så går jeg opp mot kafébygget igjen. Jeg ser ingen. Jeg kommer til en annen vinkel på kafébygget. Jeg ser kiosken som er der. Det første jeg tenker er at jeg skal gå inn der og finne en lighter som jeg kan bruke senere. Jeg går da inn i den bygningen og ser at det ligger en mobil på gulvet. Jeg tenker at jeg sikkert har fullført oppdraget mitt. Jeg har skremt hundrevis av folk på vannet, så da tenker jeg at oppdraget mitt er fullført.
    - Så da er det ikke vits i at jeg fortsetter. Planen var å fullføre oppdraget. Hvis jeg overlevde så var det akseptabelt å overgi seg. Hvis man ble stoppet før jeg hadde gjennomført oppdraget skulle jeg kjempe til døden.
  • Kommentar fra VGs Morten Hopperstad: Etter å ha vært på brygga, gikk Breivik til kafeen hvor han fant en mobiltelefon. Ifølge hans forklaring til retten, tenkte Breivik at det han kaller "operasjonen" var fullført og at flere hundre AUFere var skremt på vannet. Breivik forklarer at han får opptattsignaler 2-3 ganger hos politiet når han ringer for å overgi seg. Massemorderen ringte to ganger fra Utøya: Først klokken 18, så klokken 18.26.
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: Mens han snakker utfyllende, vipper Breivik med pennen han har i høyre hånd. Han ser ut til å være svett i pannen.
  • 15:00Anders Behring Breivik: - Det var det jeg hadde bestemt meg til på forhånd. Men på det tidspunktet tenkte jeg at aksjonen er fullført, så da er det ikke vits å fortsette. Jeg prøvde å finne min egen mobil først, men jeg trodde jeg hadde glemt den i den bilen ved regjeringkvartalet, så jeg plukker opp den som ligger på gulvet og ringer og sier at jeg er villig til å overgi meg. (Breivik snakker nå langsomt og veldig konsentrert.)
    - Så da ringer jeg også er det opptatt så forsøker jeg å ringe et par ganger til, kommer ikke igjennom på 112 eller 113. Også kommer jeg endelig igjennom, og dette er den samtalen som vi har hørt blitt avspilt. Jeg mener å huske at jeg i begge samtalene ba om å bli overført til Delta, men...
    - Men... jeg mener å huske at jeg ved begge samtalene ba spesifikt om at vedkommende skulle ringe meg opp når hun hadde funnet riktig person... og ja.... det er det jeg husker. Så er jeg veldig usikker, jeg tenker «hva skal jeg gjøre nå?» Jeg kommer ikke gjennom til riktig person.
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: Stemmen er monoton, toneleiet er lavt og kroppsspråket ser helt uberørt ut mens Breivik snakker om hvordan han gikk fra sted til sted på Utøya og skjøt ned ungdommer.
  • 15:02Anders Behring Breivik: - Hva skal jeg gjøre nå tenkte jeg. Er dette et vellykket oppdrag eller ikke. Så tenkte jeg nei siden de ikke ringer meg opp igjen, så har de ikke tenkt å la meg kapitulere så da kan jeg fortsette til jeg blir drept.
  • Kommentar fra VGs Morten Hopperstad: Breivik virker fremdeles helt uberørt av å forklaringen sin. Han beveger seg videre i foklaringen om drapstoktet uten å trekke en mine - selv når han forteller om hvordan han gjennomfører drapshandlingene. Aktørene i salen følger med forklaringen med alvorlige ansiktsuttrykk
  • 15:03Anders Behring Breivik: - Og jeg kan la skjebnen avgjøre, så kan jeg fortsette til de ringer meg opp igjen. Jeg mener at det var da jeg ringte. Og så går jeg fra det kafébygget skrått nordover mot Bolsjevika og Stoltenberget, da går jeg langs den skråingen helt nord, så kommer jeg til Bolsjevika. Der ser jeg [en gruppe personer] fra avstand. [Beskriver at han skyter mot dem.]
    - Så fortsetter jeg helt til nordspissen, Bolsjevika, og der tror jeg at jeg ser en gruppe som står der. Og da går jeg bort til disse personene, og da tror jeg jeg skyter.. Jeg husker ikke, men Politiet har sagt at jeg skjøt noen der. Men jeg har egentlig ingen minner fra Bolsjevika.
  • Kommentar fra VGs Morten Hopperstad: På veggen i salen henger en skjerm hvor man ser et bilde av Utøya tatt ovenfra. Breivik ser stadig på kartet mens han forklarer seg.
  • 15:04VG: - Vi advarer mot sterke skildringer i denne delen av Breiviks forklaring.
  • 15:04Anders Behring Breivik: - Jeg kan kun erindre at jeg var der. Jeg mener å huske at det var [beskriver en mindre gruppe personer som han drepte der]. Jeg tenkte jeg aldri skulle følge den østlige ruten for det er innenfor Delta-styrkenes rekkevidde. Jeg tenkte at jeg ikke måtte gå på den østlige siden, for da ville jeg bli skutt i hodet av en snikskytter.
    - Så jeg må gå alle andre steder enn på østsiden. Så jeg går tilbake igjen, da følger jeg den øverste skrenten av øya. Mot pumpehuset og jeg kan ikke huske noe før jeg kommer til pumpehuset. Jeg gikk forbi noe jeg trodde var en utedo. Så ser jeg noen personer som er der.
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: Aktor Inga Bejer Engh er framoverlent, og ligger nærmest over pulten med blikket stivt på Breivik mens hun lytter.
  • Kommentar fra VGs Morten Hopperstad: Breivik forteller rolig om hvordan han lokket frem ungdommer som hadde søkt dekning bak pumehuset på øya. Massemorderen er fortsatt helt uberørt når han forteller om hvordan han lokket dem frem og hvordan han gikk frem.
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: Like rolig forklarer Breivik at han siktet på hodet til ungdommene. Han forteller at en av dem ba ham ikke skyte.
  • 15:06Anders Behring Breivik: - Har dere sett han, sa jeg, for å forvirre dem så de ikke løp. [Breivik beskriver deres reaksjoner. Han ombestemmer seg, han mener nå at han blander to situasjoner]. Jeg tror jeg sa: Har dere sett terroristen? til de. [Beskriver dialog med ungdommene] Dere må komme hit, det er en båt som skal evakuere dere, sa jeg.
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: Meddommer Diana Patricia Fynbo lener seg bak i stolen og ser i taket når Breivik starter på sin forklaring om pumpehuset.
  • Kommentar fra VGs Morten Hopperstad: Under hele drapstoktet skjøt Breivik flere skudd mot hvert offer. Han ønsket å være sikker på at de ble drept. Stemmen hans er rolig og tydelig. Han sitter tilbakelent i stolen og fikler med pennen i høyrehånda når han forteller at han også skjøt flere skudd mot personer han trodde spilte døde.
  • 15:08Anders Behring Breivik: - Og det var andre som beveget seg mot meg. [Beskriver hvordan han skjøt personer ved Pumpehuset.] Jeg skjøt mot alle. [Breivik snakker nå veldig langsomt og nølende.] Jeg skjøt alle som var der. [Forteller detaljert om det.]
    - Da gikk jeg mot kanten og sjekket alle retninger. [Forteller hvordan han skjøt mot en gruppe personer og forteller detaljert om hvordan han dreper systematisk].
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: Etter at han hadde skutt ungdommene som gjemte seg ved pumpehuset, ringte Breivik politiet på nytt. Sier han ba om å bli satt over til Delta, og ba dem ringe tilbake når det var gjort. Så gikk han videre.
  • 15:09Anders Behring Breivik: - Tilbake til pumpehuset, det var trangt å komme forbi dette uthuset, så jeg måtte gå imellom og jeg så nøye hva jeg hadde gjort, og effekten av det jeg hadd gjort, og jeg synes det var helt grusomt. Jeg gikk opp til stien igjen og så tenkte jeg, greit det er ingen som har ringt meg så jeg skal prøve å ringe politiet en gang til.
    - Så jeg forsøker å ringe flere ganger. Det var opptatt. Så kom jeg endelig gjennom på nytt, og da er det den samtale nummer to som er blitt avspilt. Igjen spurte jeg: Kan dere sette meg til operasjonsansvarlig for Delta for jeg ønsker å overgi meg. Det var mye frem og tilbake. Så sa jeg: Greit, bare få tak i riktig person, så ringer du meg tilbake når du har det.
    - Så gikk jeg mot Vestspissen, og det var en klippeaktig... Det var en klippe der. Jeg så at det var et veldig naturlig fluktsted. Jeg tenkte hele tiden når jeg gikk rundt at jeg skulle gå steder der jeg ville gjemt meg, for... Og det tenkte jeg da jeg kom til Vestspissen.
    - Men når jeg så over skrenten der så jeg en del personer som forsøkte å gjemme seg inntil fjellveggen. Det var et gjerde der og det var veldig bratt ned. Jeg hadde en del utstyr på meg, og ville ikke klare å klatre ned, da ville jeg falle. Så jeg tok fram riflen og begynte å skyte.
  • Kommentar fra VGs Morten Hopperstad: Breivik forklarer at han tenkte at han ville gå videre dit hvhan selv hadde gjemt seg dersom han hadde vært et offer. Etter pumpehuset gikk han videre mot klippene på vestsiden, men han våget ikke å klatre ned på grunn av alt utstyret han hadde på kroppen. Breivik så imidlertid en person bakfra som han tenkte var Gro. Massemorderen skjøt.
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: Breivik er fremdeles helt uberørt når han forteller om hvordan han skjøt mot livredde ungdommer som forsøkte å redde seg selv ved å svømme bort. Han sier han også skjøt mot en gul båt som reddet ungdommene. Deretter fortsatte ned sørover på Kjærlighetsstien.
  • 15:12Anders Behring Breivik: - Jeg tror jeg skjøt [en gruppe personer] Det var en stor gruppe som begynte å svømme retning sør-vest fra Vestspissen. [Breivik beskriver ytterligere ett drap]. På det tidspunktet så jeg en gul båt, det så ut som en racerbåt som kjørte fra sydspissen mot den gruppen av personer som svømte.
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: Pårørende etter ungdommer som døde på Utøya er preget. Folk er blanke i øynene, noen tar seg til ansiktet. Folk stryker hverandre på ryggen. Breivik er lent på albuen. Han leker med pennen når han forteller om drapene, men bruker også pennen til å peke på kartet når han snakker om drap langs Kjærlighetsstien. Han peker til seg selv
  • Kommentar fra VGs Morten Hopperstad: Da Breivik kom til sydspissen av øya, fløy et helikopter over hodet hans. Massemorderen tenkte at det var politiet som hadde plassert en skarpskytter i helikopteret og forsøkte å holde seg inne i skogen. I ettertid har det vist seg at det var NRK som var i helikopteret.
    Da Breivik var på sydspissen, så han på pistolen og vurderte om han skulle skyte seg selv.
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: De to første sakkyndige er lent langt bak i stolene, mens de to sist oppnevnte er lent framover støttende med hodet i hendene. Alle fire studerer Breivik nøye.
  • 15:14Anders Behring Breivik: - og da tenkte jeg dette er en utrykningsbåt, en hjelpebåt, så jeg skjøt to skudd mot båten, som tok en u-sving og kjørte tilbake igjen. Da gikk jeg fra Vestspissen og nedover og da kom jeg til Kjærlighetsstien og så alle de persene jeg hadde skutt tidligere. Like etter Kjærlighetsstien hører jeg et helikopter som kommer susende over tretoppene. Da tenkte jeg: Greit, dette er politiet og de har en snikskytter i det helikopteret. [Breivik peker på et kart foran seg med pennen i hånden mens han forteller.]
    - Som kommer til å drepe meg hvert øyeblikk. Så tenkte jeg «greit, nå er jeg hundre prosent sikker på at politiet må være på øya, og nå er det like før jeg blir drept av skudd fra en eller annen vinkel». Og da var jeg sør for Kjærlighetsstien, og da tenkte jeg, «ønsker jeg virkelig å overleve dette her? Jeg kommer til å bli den mest forhatte personen i Norge, og hver eneste dag resten av livet kommer til å være et mareritt».
    - Så så jeg ned på Glocken min som jeg holdt og lurte på «Skal jeg skyte meg selv i hodet nå?». Jeg hadde muligheten. Hvis jeg skulle gjøre det, måtte jeg gjøre det nå. Så tenkte jeg på det hadde skrevet i kompendiet, om at man må kjempe gjennom en rettsprosess eller i fengselet
    - Da tenkte jeg at da får jeg heller overleve dette her og stå for denne aksjonen og da så jeg helikopteret, og denne gangen kom det ganske nærme, kanskje 100 meters rekkevidde. Hvorfor i all verden kommer du så nærme tenkte jeg. Politihelikopteret har jo termografisk kamera.
  • Kommentar fra VGs Morten Hopperstad: Alle de tre bistandsadvokatene følger med på kartet de fikk utlevert av aktoratet mens Breivik forklarer seg om drapsruten.
  • 15:16Anders Behring Breivik: - som det gikk an se se gjennom trærne fra én kilometers avstand. Jeg tenkte at det var noe galt med det termografiske kameraet deres. Jeg tenkte at jeg kan skyte i hvert fall ti runder hvis jeg vil mot det helikopteret. Jeg tenkte: Nå er oppdraget over, men vil kommer ikke til å skyte mot politifolk, for det er ikke de som er fienden.
    - Så da prøvde jeg å gå under tretoppene, og da gikk jeg ned mot sør for Kjærlighetsstien. Jeg så ingen, og da nærmet jeg meg Sydspissen. Og så så jeg at det var veldig mye aktivitet da på sjøen, og jeg så muligens noen mennesker som svømte. Også kom jeg til Sydspissen, og da ser jeg at det er... Ja, før jeg kom dit, skal jeg ta to ting som jeg har glemt.
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: På vei mot sydspissen så Breivik mye aktivitet på sjøen. Ute på spissen skyter han de som gjemmer seg der - de siste ofrene før han blir pågrepet. Breivik sier han sparer en liten gutt som gråter. Det er ikke en følelse å skimte hos massemorderen.
  • Kommentar fra VGs Morten Hopperstad: Breivik har et kart over Utøya foran seg og han bruker det aktivt i forklaringen om drapsruten. Etter å ha vært på sydspissen, forteller han at han ønsket å gå til hovedhuset for å ta på seg rustningen. Samtidig peker han på den hvite bygningen med gummipennen.
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: Inga Bejer Engh sitter rett opp og ned i sin stol, men hodet rett fram. Hun skifter på å slå blikket til høyre mot Breivik, eller å holde det rett fram ut i luften. Breivik blunker raskt flere ganger i det han starter å snakke om den lille gutten. Lippestad sitter med hodet hvilende i venstre håndflate, mens han blar i dokumenter med den høyre, ledige hånden.
  • 15:19Anders Behring Breivik: - [Snakker om noe han husker fra kafébygget, hopper så tilbake til Sydspissen. Han ser en gruppe personer, forteller hvordan han skyter disse personene. Forteller om et barn han husker som han velger å ikke skyte. Han forteller så om at han husker en gruppe mennesker han muligens løsner skudd mot som svømmer mot land uten å være sikker på at dette er tilfelle.]
    - Det er mulig jeg skyter mot en båt men jeg har ikke noe minner fra dette fra Sydpissen. Jeg tenker at nå skal jeg forsøke å gå til min fremskutte operasjonsbase og ta på meg rustning, eller skuddsikker vest. Så skal jeg prøve, det vil øke sjansene mine til at jeg kan kapitulere overfor Delta. Jeg tenkte at det har gått så lang tid så instinktet mitt sa meg at de var i nærheten.
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: Dommeren startet dagen med å si at folk stod fritt til å forlate salen. Selv om det åpenbart er vanskelig for overlevende, pårørene og etterlatte å høre på, ser det ikke ut som om noen har valgt å forlate salen etter pausen. Folk lytter, de sitter stille. men noen bytter på å skifte sted hvor de holder blikket. Fra Breivik, til skjermene til gulvet eller sidemannen
  • 15:21Anders Behring Breivik: - Da jeg nærmer meg like sørøst for Skolestua ser jeg i skogkanten at det er en gruppe på seks og jeg forstår at det er Delta. Jeg tenker: Greit, da kaster jeg fra meg riflen. Og først så vurderer jeg å angripe de eller ikke, men bestemmer meg for ikke, fordi det er ikke de som er objektivet. Jeg kaster fra meg riflen og går ti meter. Så hører jeg at de roper et eller annet.
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: Breivik klør seg med sakte bevegelser ved venstre øre, mens han snakker om pågripelsen.
  • 15:21Anders Behring Breivik: - [Snakker nå veldig rolig og konsentrert. Han tapper med pennen på bordet] I ettertid så har jeg hørt at det var bevæpnet politi, og da tenkte jeg at nå... Jeg tror ikke jeg tenkte så mye da jeg var der.
  • Kommentar fra VGs Morten Hopperstad: På vei mot det hvite hovedhuset, møter massemorderen seks politimenn fra Beredskapstroppen. De ber ham om å legge seg ned på bakken og legg deg ned på knærne. Breivik svarte arrogant: - Hva vil dere at jeg skal gjøre? Da politimennen gjentok ordren, la han seg ned for ikke å bli skutt. Tjenestemennene sto på dette tidspunktet på rekke. De fryktet at Breivik hadde en bombe festet til kroppen og trodde først at ørepluggee som var festet til iPod-en hans var en detonator. Tjenestemannen på flanken roper at det ikke var en bombevest, noe som avverget at Breivik ble skutt. VG har tidligere skrevet at en av tjenestemennene hadde trykket inn pekefingeren på avtrekkeren til trykkpunktet og hadde bestemt seg for å skyte.
  • 15:22Anders Behring Breivik: - «Legg deg ned på bakken!» noen ropte «Legg deg ned på knærne.» Så tenkte jeg «Greit». Jeg var ikke redd i det hele tatt men tenkte «Hva skal jeg gjøre?» Jeg svarte litt arrogant overfor dem: «Skal jeg legge meg ned på knærne eller skal jeg legge meg ned på bakken?» Så tenkte jeg «Kverulerer jeg mer nå, får jeg et skudd i hodet.»
    - Så jeg gikk ned på knærne og ned på bakken. Før jeg la meg ned spurte de om jeg hadde eksplosiver på meg. Da sa jeg nei jeg har kun ammunisjon. Så ble jeg sikret av de. De antok, og jeg så det på dem, at de visste det var flere på øya. De trodde ikke det bare var meg. Umiddelbart etter at jeg var blitt sikret så lette de etter andre.
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: Senere ble Breivik ført inn i en av bygningene hvor han ble avhørt i flere timer.
  • 15:23Anders Behring Breivik: - ...og de spurte: Hvor mange er dere, hvor mange er dere? Jeg sa: Jeg er den eneste på øyen, og de trodde ikke på meg. Så de begynte umiddelbart å lete etter andre medsammensvorne, mens jeg ble sikret av én person. Og det stedet jeg ble sikret, jeg husker at jeg var bare fem eller ti meter fra der jeg hadde drept noen og jeg ble liggende der i kanskje 30-40 minutter. Og... Så ble jeg ført inn mot Hovedhuset... Av tre av disse Delta-operatørene. Og.. Når vi kommer inn i Hovedhuset, så tenker jeg sånn... «ok, greit, dette kommer til å bli som serien «The Shield», noe som man ikke kan forestille seg. De kommer til å gjøre hva som helst for å få informasjon fra meg». Så da sa jeg til dem «hvis dere skal henrette meg, kan dere like så godt gjøre det i 1. etasje».
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: Breivik ser ned i bordplaten når han er ferdig. Holder blikket der i 10-15 sekunder mens han er stille. Så hever han hodet og spør om Bejer Engh lurer på mer.
  • Kommentar fra VGs Morten Hopperstad: Aktor Engh kremter og spør om Breivik har ytterligere å tilføye etter at han føler seg ferdig med forklaringen. Engh opplyser videre at de har en del generelle spørsmål som også mange av de pårørende og overlevende ønsker svar på.
  • 15:24Anders Behring Breivik: - Så sa de «Nei vi skal ikke henrette deg.» Så gikk vi opp i andre etasje i hovedhuset. Og da startet de avhøret som varte i kanskje fem timer. [lang pause]
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: Breivik sier m-m flere ganger når Bejer Engh rekapitulerer noe av det han har sagt.
  • 15:25Aktor Inga Bejer Engh: - Jeg har noe spørsmål til deg Breivik men er det noe du vil føye til nå i forbindelse med Utøya.[Breivik: - Jeg kommer på det meste nå, men hvis jeg har glemt noe er det bare å spørre]
    - [drikker vann]. Jeg har noen generelle spørsmål til deg i forhold til det som skjedde på øya, men jeg tenker at vi starter med noen spørsmål knytte til hvordan du beveget deg rundt på øya. Det er noen ting jeg ønsker å høre mer om. Det er mange berørte og mange lurer nok på hva du gjorde på de ulike stedene. Du har beskrevet hvordan du kom av båten, og de to første drapene ved Informasjonshuset. Hvorfor skjøt du flere skudd mot disse to første du drepte?
  • 15:26Anders Behring Breivik: - Det var for å forsikre meg om at jeg drepte dem. [Engh spør om detaljer rundt et enkeltdrap ved kafébygget.]
  • 15:27Aktor Inga Bejer Engh: - [Engh spør om detaljer rundt enkeltdrap ved Kafébygget] Så har du fortalt at du gikk opp til Kafébygget. Og utenfor inngangen til Kafébygget ble det funnet en gruppe mennesker som var drept. Husker du noe konkret rundt denne gruppen?
  • 15:27Anders Behring Breivik: - Kan du spesifisere på tegningen? {Bejer Engh viser Breivik punktet] Jeg husker ingenting om det.
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: Breivik ser interessert med åpen munn opp på skjermen med kartet over Utøya, som henger ganske høyt på veggen over Bejer Engh. Aktor spør nå om de drapene Breivik ikke nevnte i den frie forklaringen.
  • 15:29Aktor Inga Bejer Engh: - Så videre foran Kafebygget, der alle vinduene er, er det [forteller om lik som er funnet]. [Breivik: Jeg husker veldig godt at jeg var der.] [forteller om en kvinne han snakket med. Beskriver ordveksling] Hvorfor sa du det? [Breivik: For å forvirre dem.]
    - [Breivik: - Ja, stemmer.] Men du husker altså ikke om du skjøt personer på den siden av bygget?
  • 15:29Anders Behring Breivik: - Jeg husker at jeg skjøt [personer] men hadde aldri overblikk. Jeg måtte hele tiden se rundt meg slik at jeg ikke fikk en stokk i hodet eller en stump gjenstand i hodet.
  • 15:30Aktor Inga Bejer Engh: - Før du gikk inn Kafébygget skjøt du utover teltplassen? [Breivik: - På et eller annet tidspunkt skjøt jeg gjennom en teltrekke. Men det var motsatt side av teltplassen, men jeg husker det ikke]
    - [Aktor spør nå detaljert om hvilke våpen som ble brukt og Breivik svarer.]
  • 15:30Anders Behring Breivik: - Det var et sikte som forstørrer tre ganger, det er et langdistansesikte.
  • Kommentar fra VGs Morten Hopperstad: Aktoratet viser frem en skisse på skjermen som markerer hvor de 13 ofrene ble funnet drept. Det var i kafebygget at en person gjemte seg på toalettet og ringte politiet. Samtalen ble avspilt under aktor Holdens innledningsforedrag på mandag.
  • 15:30Aktor Inga Bejer Engh: - Husker du hvor lenge du sto og skjøt utenfor Kafébygget?
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: Breivik lar blikket gli rundt i rommet, fra aktoratet til dommerne til sine egne forsvarere, mens Bejer Engh stiller spørsmålet om lille- og storsalen.
  • 15:32VG: - [Breivik får nå se en skisse av Kafébygget som viser plassering av hver enkelt som blir skutt, aktor stiller noe spørsmål og viser til hans forklaring for politiet om hans bevegelser i bygget] [Breivik og aktor diskuterer detaljer i bygningen og er litt uenige i oppfatningen]
  • 15:32Aktor Inga Bejer Engh: - [Aktor spør videre detaljert om drapene i dette huset. Breivik svarer.] [Aktor spør detaljerte spørsmål rundt de enkelte drapene i dette rommet. Breivik beskriver reaksjoner.]
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: Engh ber Breivik forklare mer om det som skjedde inne i kafébygget. Breivik sier at det var mange som skrek og mange som tryglet og ba for sitt liv. Der inne byttet han magasin før han fortsatte å skyte. Breivik snakker med Engh i en svært rolig og behersket tone.
  • Kommentar fra VGs Morten Hopperstad: Breivik forteller at han var i en såkalt figh-to-fight-modus og ble bomardert med tusen tanker. Han forklarer behersket og i et rolig tempo at han tenkte mye, men at han ikke hadde tid til å ta en etisk sjekk.
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: Det er uro i salen når Breivik sier han ladet om, og skjøt to ungdommer som latet som de var døde. Folk ser på hverandre. To etterlatte reiser seg fra setene og forlater salen.
  • 15:34Anders Behring Breivik: - [Aktor stiller spørsmål om det å lade om. Aktor spør hvordan han tenkte. Han sier det er grusomt.] Det som er viktig å få med seg er at når du befinner deg i en «fight or flight»-modus, så blir hjernen din bombardert med tanker. Det er tusen tanker som fyker gjennom hodet ditt, og du gjør ikke en etisk sjekk...
    - .. som du vanligvis ville gjort om du drepte en person uten å være i denne modusen. Det er en modus du er i hvor hjernen forsøker å beskytte deg. Fordi du er så traumatisert at hjernen din kopler ut på noen funksjoner.
    - Da slipper du å gjøre, du får ikke gjort noen etisk evaluering før hver handling, fordi hjernen din har ikke kapasitet til å prosessere det.
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: Et par sitter tett inntil hverandre. De holder hender, mens de ser ut i luften og lytter på Breivik.
  • 15:35Aktor Inga Bejer Engh: - Vil det si at du i den situasjonen ikke følte noe? [Breivik: - Det var ekstremt vanskelig da jeg to det første skuddet og skjøt Bøsei og Berntsen, det stridet mot den menneskelige natur. Men detter at jeg hadde gjort det kom jeg i fight or flight-modusen var det mye lettere.]
  • Kommentar fra VGs Morten Hopperstad: Breivik har et alvorlig ansiktsuttrykk, men han virker ikke å ha noen problemer med å forklare seg om drapstoktet. Massemorderen forteller at han synes de første drapene var vanskelig, men at det gikk enkelt etter hvert.
  • 15:35Aktor Inga Bejer Engh: - Vi har jo hørt skuddene fra denne Lillesalen.
  • 15:35Anders Behring Breivik: - Så det var mye lettere å gjennomføre det enn de to første skuddene. Men det var vanskelig, jeg tenkte tusen tanker. Jeg visste at det var galt, men jeg gjorde det.
    - [Hvorfor var det galt, spør Bejer Engh om] Det er alltid galt å ta et annet liv, det er det mest ekstreme handlingene et menneske kan gjøre. Men man vurderer det opp mot overordnede objektiver. For en militant nasjonalist er det det.
  • 15:37Aktor Inga Bejer Engh: - Du anser handlingene dine som lovlige? [Breivik: - Det stemmer, men det betyr ikke at handlingene ikke var barbariske for det. Husker du hvor nærme du var da du skjøt [en gruppe mennesker]?
  • 15:37Anders Behring Breivik: - [Forklarer detaljer rundt drap. Engh: - Skjøt du alle i hodet?] Ja. [Engh: - Hvorfor skjøt du alle i hodet?] Målet var å drepe, og da er det et naturlig sted å skyte noen.
  • 15:37Aktor Inga Bejer Engh: - [Aktor beskriver et nytt rom, og stiller spørsmål om detaljer] Har du erindringer om det? [Stiller spørsmål rundt detaljer] Husker du noe derfra?
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: Breivik sier han skjøt noen av ungdommene i hodet på bare 10 centimeters hold. Breivik mister konsentrasjonen et sekund. Han ser rett ned i pulten med dype furer i pannen mens Bejer Engh vender fokuset mot en plansje over kafebygget på storskjermen. Hun må adressere Breivik to ganger før han igjen begynner å fortelle om drapene.
  • 15:38Anders Behring Breivik: - Jeg mener å huske at den høyttaleren stod øverst til høyre. [Breivik trodde det ville være en gruppe omkomne der]
  • 15:39Aktor Inga Bejer Engh: - Kan du beskrive noe nærmere (...)? [Breivik: - Jeg trodde at [går inn i detaljer slik han husker det fra bygget Husker det han kaller «trefninger».]
  • 15:39VG: - Engh henviser til kartet som er markert med likfunn. Hun stiller spørsmål rundt enkelte lik som er funnet. Breivik svarer at han ikke husker. Han beskriver hvordan han tror han har gått, men er usikker på sine bevegelser gjennom huset.
  • 15:39Aktor Inga Bejer Engh: - Når du gikk ut av dette bygget, hvordan så det ut der da? Inne i huset.
  • Kommentar fra VGs Morten Hopperstad: Aktor Engh er rolig mens hun stiller spørsmål rundt drapshandlingene i kafebygget. Det er svært få overlevende og pårørende igjen i rettssalen.
  • 15:40Anders Behring Breivik: - Det var helt grusomt. [Breivik sier det lå en gruppe mennesker der og at det var blod overalt]
  • 15:40Aktor Inga Bejer Engh: - Hadde du noen formening om hvor mange du hadde drept på det tidspunktet? [Breivik: - Det som jeg trodde da jeg ble pågrepet, var at jeg hadde skutt kanskje 20-30 personer. ] Da du ble pågrepet på øya?
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: Etter at han ble pågrepet sier Breivik at han anslo at han hadde drept cirka 40 personer. Tallet var egentlig 69. Langt flere hadde blitt skutt og alvorlig skadet.
  • 15:40Anders Behring Breivik: - Etter nytt avhør på Utøya, så resonnerte jeg meg fram til at jeg hadde skutt 40 personer. På dette tidspunktet så trodde jeg hadde drept færre enn jeg hadde, for jeg husket ikke helt.
  • 15:40Aktor Inga Bejer Engh: - Men hadde du noen idé her om hvor mange du hadde drept?
  • 15:41Anders Behring Breivik: - Kanskje under ti personer, nærmere tolv. [Du vet du har drept tre ved informasjonshuset, sier Engh før Breivik avbryter henne]
    - Det som skjer er at hjernen din føler...du er traumatisert. Som et resultat av det begynner hjernen din å slette bilder, for å hjelpe deg, mot din vilje. Jeg tror det er derfor jeg har glemt såpass mye.
  • 15:41Aktor Inga Bejer Engh: - Var det av betydning for deg hvor mange du egentlig hadde drept på dette tidspunktet?
    - På dette tidspunktet har du drept 21 personer. [lang pause]
    - Du sa i sted at tolv personer ville være nok å drepe. Hvorfor stoppet du ikke å drepe da Breivik?
  • 15:43Anders Behring Breivik: - Målet mitt var ikke å drepe 21 personer, men å drepe 600 personer. [Aktor: Kan du gjenta det?] Det jeg tenkte da var at de fleste har forsøkt å svømme, så jeg antok at alle som hadde begynt å svømme ville brukne. Da mange nok ble sendt på vannet, ringte jeg politiet for første gang. Det var tankgegangen min når jeg var der
  • 15:43VG: - Breivik tar lokket av karaffelen, tar seg et glass vann, setter lokket tilbake.
  • 15:43Aktor Inga Bejer Engh: - Men er det riktig å forstå at du på dette tidspunktet da du forlot kafébygget tenkte at du ikke hadde drept nok personer?
  • 15:43Anders Behring Breivik: - Det som var målet var å skyte nok personer og så mange personer ble skremt på vannet. [Du svarte ikke på spørsmålet mitt Breivik, jeg lurer på om du hadde noen tanker om da du forlot Kafébygget om du talte antallet drepte, spør Bejer Engh] Det hadde jeg ingen tanker om.
  • 15:44Aktor Inga Bejer Engh: - [om hvor mange han hadde ønsket å drepe] Du hadde ingen tanker om det. Hvorfor var det da av betydning for deg?
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: Aktor Engh ber Breivik tenke på da han gikk ut av kafébygget - og til sammen hadde drept 21 personer. Hvorfor stoppet du ikke, spør hun. - Målet mitt var ikke å drepe 21 personer. Målet var å drepe 600, sier Breivik. Aktor ber Breivik gjenta det han sa. Han gjør ikke det, men begynner i stedet å snakke om folk som svømte. Han fortsetter med å si at han ville drepe flest mulig.
  • 15:44Aktor Inga Bejer Engh: - Så du kan ikke svare meg nå om det var av betydning for deg hvor mange du hadde drept på dette tidspunktet?
  • 15:44Anders Behring Breivik: - På det tidspunktet gikk det tusen tanker gjennom hodet. Det jeg tenkte på da jeg kom ut av Kafébygget var å drepe så mange personer som mulig. Jeg tenkte ikke i de baner. Det var først senere da jeg tenkte at objektivet var fullført at jeg tenkte på dette.
    - Men det var ikke på det tidspunktet der.
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: Breivik skifter posisjon i stolen, før han lener seg fram og plukker opp en vannkaraffel. Han holder karafellen i fanget, med hånden på lokket uten å ta det av, i over et halvt minutt mens han sier "mitt mål var ikke å drepe 21 mennesker. Målet mitt var å drepe 600". Til slutt tar han av lokket og fyller begeret sitt med vann og drikker av plastbegeret. Breivik drikker mens Holden prater
  • 15:45Aktor Svein Holden: - Breivik, grunnen til at vi spør deg om akkurat dette er at da du snakket om regjeringskvartalet etterlot du et inntrykk hos oss at du ikke ville dratt til Utøya dersom du hørte på radioen at det var over 12 døde.
  • 15:45Anders Behring Breivik: - Jeg tror jeg var veldig usikker på det. Jeg husker at jeg sa det, men i utgangspunktet så visste jeg allerede at Regjeringskvartalet var feilet på forhånd, fordi to tredjedeler av de ansatte var på ferie, og i tillegg så kom jeg dit etter to, så jeg visste at ytterligere to tredjedeler hadde dratt hjem.
    - Såp det var færre enn.. jeg kalkulerte med at det var 50 eller hundre igjen. Så jeg kalkulerte med at færre en 12 ville bli drept. Så det var vel feil å si at målet mitt den dagen var å drepe 12 personer. Det blir feil.
    - Så det blir feil å si at målet var å drepe tolv personer den dagen.
  • 15:46Aktor Svein Holden: - Men hadde du fått beskjed på radioen at det var over 12 døde. [Breivik: - Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort. Jeg gjorde mange vurderinger den dagen og den tiden.]
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: En pårørende rister oppgitt på hodet mens han stirrer inn i stolryfggen foran seg, når Breivik sier han kanskje hadde droppet Utøya om han hadde klart å "kollapse" høyblokken i regjeringskvartalet.
  • 15:46Anders Behring Breivik: - I utgangspunktet før jeg startet den dagen så tenkte jeg allerede at regjeringskvartalet var feilet allerede, fordi jeg kom dit for sent og fordi jeg ikke klarte å lage bomben før fellesferien, Så egentlig så tenkte jeg å gjøre Utøya uansett.
  • 15:46Aktor Svein Holden: - Nettopp. Og det vi lurte litt på, var om egentlig Utøya var bestemt på forhånd?
  • 15:47Anders Behring Breivik: - Den var bestemt på forhånd ja, jeg hadde også tenkt at hvis bygget hadde kollapset så kan det tenkes at jeg ikke hadde gått videre.
  • 15:47Aktor Svein Holden: - Du sier «kan tenkes». Hva mener du med det? [Breivik: Hvis jeg hadde klart å kollapse det bygget, ville det vært en vellykket aksjon.] Takk.
  • Kommentar fra VGs Morten Hopperstad: Aktor Svein Holden overtar og stiller spørsmål om Breivik hadde unnlatt å dra til Utøya dersom han hadde fått opplyst om flere drepte personer i regjeringskvartalet. Holden stiller spørsmålet på bakgrunn av at han tidligere har forklart at han ville være fornøyd dersom 12 personer ble drept under angrepet i Oslo. Aktor Engh lurer imidlertid på hvorfor han da ikke stoppet etter kafebygget. På det tidspunktet hadde han drept 21 personer på Utøya. - Utøya var bestemt på forhånd, men jeg har tenkt at dersom bygget hadde kollapset, så kan det tenkes at jeg ikke hadde dratt videre, sier Breivik.
  • 15:47Aktor Inga Bejer Engh: - Skal vi se Breivik, da skal jeg bare.. Jeg har noen spørsmål til beskrivelsen du gir av de videre handlingene. Ved Teltplassen står du og skyter. Har du noen erindring om hvor lenge du skyter da?
  • 15:48Anders Behring Breivik: - Kanskje opp til 15-20 sekunder. [Engh: - Var det mange mennesker der da?] De står på andre siden av teltplassen.
    - Ja på enden der og jeg bruker siktet og ender med å skyte fra hoften.
  • 15:48Aktor Inga Bejer Engh: - Så sier du at du treffer noen, og så mener du å huske at du har skutt [spør om et enkeltdrap.]?
  • Kommentar fra VGs Mats Bleikelia: VGs Anders Giæver opplever Breiviks Utøya-forklaring som å være på innsiden av et massedrap: www.vgtv.no/#!id=51963
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: Inga Bejer Engh går nå gjennom drap for drap i kronologisk rekkefølge. Hun vil at Breivik skal fortelle alt han husker.
  • 15:48VG: - De diskuterer et enkeltdrap.
  • 15:49Aktor Inga Bejer Engh: - [Forteller om personer som døde på teltplassen]
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: Mens Brevik går gjennom drapene, puster dommer Wenche Elizabeth Arntzen tungt ut.
  • Kommentar fra VGs Morten Hopperstad: Både Arne Lyng og Wenche Arntzen gjør seg notater mens Breivik går gjennom drapene.
  • 15:50VG: - [Bejer Engh stiller spørsmål om en gruppe på ti som ble funnet på kjærlighetsstien] [Det stilles spørsmål fra Bejer Engh om en person som overlevde] [Breivik mener personen må ha latet som om personen var død]
  • 15:51Aktor Inga Bejer Engh: - Så er det beskrivelser, når vi har analysert saken, av at du skyter ned en skrent. Har du noen erindring om dette?
  • 15:51Anders Behring Breivik: - Ja, det er vel den skrenten som er ved Kjærlighetsstien. [Engh forteller at det er mange som er skadet her, og spør Breivik om hva han tenker om det.]
  • 15:51VG: - [Breivik vurderer det som at det var mange som hadde problemer med å finne skjulesteder. Forteller om sine tanker rundt at det var lang avstand og forteller om hvordan han skyter og sine valg av våpen. Svarer på detaljerte spørsmål rundt drapene.]
    - [Breivik tenker seg lenge om når han svarer på aktoratets spørsmål] [Breivik beskriver ofrene konsekvent som kvinner og menn og aldri som gutter, jenter og barn]
  • 15:52Anders Behring Breivik: - Det er en ting jeg glemte å si i sted. Det har kommet en påstand fra en AUFer at jeg har ledd eller smilt når jeg har gått rundt der. Det kan jeg bare avkrefte. Jeg har aldri ledd eller smilt der.
    - [Engh: - Hvorfor ikke det?] Hvorfor jeg ikke har ledd? Hvorfor skulle jeg le når jeg var der?
  • 15:52Aktor Inga Bejer Engh: - De har gitt en beskrivelse av at du lo.
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: Breivik vil ta opp at en AUF-er har påstått at han smilte og lo mens han drepte. Det nekter han for. Holden bryter inn og spør om han har kontroll på når han smiler og ler. Breivik sier at det er mye han ikke husker, og at han kan smile som en beskyttelsesmekanisme. Likevel mener han at han ikke gjorde det.
  • 15:52Anders Behring Breivik: - Det er en AUFer som har sagt det og det har blitt rykte og det stemmer ikke.
  • 15:53Aktor Svein Holden: - Breivik, har du alltid kontroll på når du smiler og ikke?
  • 15:53Anders Behring Breivik: - Som jeg sa, det er mye jeg ikke husker derfra. Veldig ofte så kan jeg smile av defensive... Som en defensiv mekanisme.
  • 15:53Aktor Svein Holden: - Hvordan kan du utelukke at det ikke skjedde på Utøya?
  • 15:54Anders Behring Breivik: - Jeg har ikke noe minne om det ihvertfall. Hvis jeg har smilt har jeg ikke ledd. Jeg kan ikke tro at jeg har smilt eller ledd. Jeg husker ihvertfall, jeg er sikker på at jeg ikke har ledd. Det er ikke noen grunn til å gjøre det der ute. Hvis jeg hadde gjort det hadde jeg nok sagt det, fordi jeg har sagt alt annet.
  • 15:54Aktor Inga Bejer Engh: - Så mener politiet at du har gått ned Kjærlighetsstien og endt opp på sydspissen . Der er du ca kl. 17.40. Husker du noe fra spydspissen her første gangen?
  • 15:54Anders Behring Breivik: - Jeg har vel kun vært der én gang. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke har vært der en gang tidligere. Da jeg gikk ned Kjærlighetsstien første gangen, så skrådde jeg oppover til Skolestua, og så gikk jeg tilbake igjen til Hovedhuset.
    - Så, det var helt på slutten at jeg var på Sydspissen.
  • Kommentar fra VGs Morten Hopperstad: Forsvarer Geir Lippestad sitter med et alvorlig blikk rettet mot aktor Engh. Allerede under pressekonferansen i går fortalte han at dagen i dag blir den vanskeligste i retten.
  • 15:57Aktor Inga Bejer Engh: - Dine erindring er at du går nedover stien og krysser over til skogen bak skolestua. [Breivik: - Åja stemmer det , det var de to personene] [Breivik peker opp i luften og har en tydelig a-ha-opplevelse]
    - Kun minne av én gang på Sydspissen. Ok. Så har du forklart at du går inn i skogholtet [beskriver dialog mellom ungdommer Breivik treffer på]. Så har jeg skjønt at du går videre til Skolestua. (...) Hvorfor gjorde du det?
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: Holden har hodet lent mot begge knyttnevene, mens han støtter begge albuene i bordet. Han ser bort på kollegaen Bejer Engh når hun snakker, på Breivik når han snakker.
  • 15:57Anders Behring Breivik: - Det husker jeg egentlig ikke. Det har jo vist seg at.. .Når jeg hadde avhør der så så jeg på Skolestua og tenkt «å, ja, der har jeg aldri vært».
    - Jeg kan kanskje huske at jeg kan ha gjort det. Og at jeg tenkte at jeg ikke gikk inn der fordi da ville jeg blitt slått ned med en stump gjenstand.
    - Men jeg husker at da jeg var der ute så husker jeg ikke hadde vært der. [Bejer Engh: - Så når du sier du har vært der så har du fått vite at du har vært der av politiet?
    - Kanskje. Eller at kanskje det er delvis minner. Jeg er litt usikker. [Aktor Bejer Engh: - Jeg husker du går videre til dette huset, Informasjonshuset hvor du har tingene dine stående. Henter du da mer ammunisjon?]
    - Stemmer. Det var tre eller fire nye magasiner. Det var to.. Én eller to til Glocken og to magasiner til riflen.
  • 15:58Aktor Inga Bejer Engh: - Var du da tom for ammunisjon da du kom tilbake dit?
  • 15:58Anders Behring Breivik: - Det er godt spørsmål. Det er muligens jeg hadde noen magasiner igjen. Kanskje flere. [Bejer Engh: - Nå har du fortalt om noen røykbomber og det var for å få folk ut derfra] Ja, det var det.
  • 15:58Aktor Inga Bejer Engh: - Du hadde med deg diesel med deg over. Hva var det du ville tenne på da?
  • 15:58Anders Behring Breivik: - Det var Hovedhuset og det på motsatt side av Hovedhuset.
  • 15:58Aktor Inga Bejer Engh: - Ja, informasjonhuset og stabburet som står på andre siden. Hvor var det dieselen sto hen?
  • 15:58Anders Behring Breivik: - Det er mulig jeg tok de ut av kassen [Bejer Engh: - Det er da du ikke finner lighter?] Det stemmer.
  • 15:58Aktor Inga Bejer Engh: - Du fortalte at du gikk ned til bryggen på et ellet annet tidspunkt?
  • 15:58Anders Behring Breivik: - Det er vel muligens før hvis jeg skal stole på noen av vitnerapportene. [Engh ber ham ikke tenke på vitnene.] Jeg husker ikke. Det kan ha vært før, det kan ha vært etter.
  • 15:59Aktor Inga Bejer Engh: - Men du erindrer en båt og at du skjøt mot en båt?
  • Kommentar fra VGs Marianne Vikås: Breivik snakker litt fortere når Engh spør ham om hva han så på landsiden. Terroristen svarer at han så mye aktivitet og en politibil. Han sier han trodde det var skapskyttere der.
  • 15:59Anders Behring Breivik: - Jeg husker ikke at jeg skjøt mot "Reiulf". Jeg husker jeg skjøt mot en annen båt som lignet på "Thorbjørn".
  • 15:59Aktor Inga Bejer Engh: - Husker du om du skjøt mot en båt? [Breivik: Jeg husker at jeg skjøt mot en annen båt.] Husker du at du så noe på landsiden der?
  • 15:59Anders Behring Breivik: - Ja, jeg husker jeg så en politibil, eller et utrykningskjøretøy, og det var stor aktivitet der, det var en mann som løp tvers over bryggen. Jeg vurderte om jeg skulle skyte mot andre siden av bryggen, men jeg gjorde det ikke.
    - Men akkurat da tenkte jeg at nå er det sikkert en skarpskytter på andre siden som har mye bedre sikte enn jeg har. Siktet mitt var ikke bra nok til å treffe på andre siden. Siktet mitt var kalibrert for hundre meter, men det var seks hundre meter til andre siden.
  • 16:00Aktor Inga Bejer Engh: - Var du redd for å bli truffet [Breivik: - Jeg var ikke redd for det, jeg var bekymret for det]
    - Hva er forskjellen på det?
  • 16:00Anders Behring Breivik: - Nei, frykt er noe du kan fortrenge, mens bekymringer er noe du bør være... Eller bekymret bør man være.
  • 16:01Aktor Inga Bejer Engh: - Hva var du på det tidspunktet? Breivik: (...) Jeg var der bare på et tidspunkt.
    - Var du redd for å dø på det tidspunktet? [Breivik: - Nei jeg var ikke det]
    - Så forklarer du at du går oppover til Kafébygget. Da fant du en mobiltelefon? Gav du opp å lete etter lighteren på det tidspunktet?
  • Kommentar fra VGs Morten Hopperstad: Retten er hevet for i dag. Breivik reiser seg fra vitneboksen, påføres håndjern og går bort til forsvarerne. Han snakker med Lippestad mens arrestforvarerne står rundt ham. Nå føres han ut.
  • 16:03Anders Behring Breivik: - Jeg mener jeg prøvde å gå inn i kafeen eller kiosken, men den var låst. Så vurderte jeg å gå inn den luken som var der, men så tenkte jeg at «nei, det er sikkert ganske strengt, siden det er en AUF-leir. De får sikkert ikke lov til å røyke her og selger ikke lightere».
    - Så jeg tenkte at «Kanskje det er en lighter på kjøkkenet?» jeg mente å huske at det var et kjøkken der, så jeg gikk inn for å titte.
  • 16:03Aktor Inga Bejer Engh: - Skal vi avslutte nå?
  • 16:03Dommer Wenche Elizabeth Arntzen: - Da avslutter vi. Retten er hevet.
  • 16:03VG: - [Du kan nå følge vår sending på VGTV.]

Les også

  1. Dag 6, ord for ord: Ampert mellom Holden og Breivik

    (VG Nett) Breivik mente aktor Svein Holden flere ganger prøvde å latterliggjøre ham.
  2. Dag 6, ord for ord: Ville halshugge flere politiker-topper

    (VG Nett) Massemorderen ville ta opp henrettelsene på video.
  3. Dag 6, ord for ord: Breivik beklaget overfor pårørende til ett offer

    OSLO TINGHUS (VG Nett) Drapet på Kai Hauge (32) er det eneste terrortiltalte Anders Behring Breivik beklager spesielt…
  4. Dag 4, ord for ord: Breivik latterliggjorde rettspsykiatere

    (VG Nett) Under torsdagens forklaring omtalte Anders Behring Breivik de første rettspsykiaterne som eventyrforfatterne…
  5. Dag 5, ord for ord: - Prøver ikke å forstå pårørendes lidelser

    (VG Nett) Anders Behring Breivik sier han er fullt klar over lidelsen han har påført andre, men har selv ikke gjort noen…
  6. Dag 5, ord for ord: Breivik beskriver drapstoktet i detalj

    (VG Nett) Anders Behring Breivik forklarte i detalj hvordan han gikk fra sted til sted på Utøya og drepte alle som kom i…
  7. Dag 5, ord for ord: - Jeg skjøt mot alle

    (VG Nett) Fredag forklarte Anders Behring Breivik detaljert hvordan han gjennomførte drapene på Utøya.
  8. Dag 3: Breivik respekterer dødsstraff - ord for ord

    (VG Nett) Anders Behring Breivik kalte Norges fengselsstraffer latterlige og patetiske under onsdagens høring.
  9. Dag 4, ord for ord: Breivik hevder han er empatisk

    (VG Nett) Anders Behring Breivik ba aktoratet om å få avslutte torsdagens forklaring da han ble presset på hans tolkning…
  10. Dag 5, ord for ord: - Ville ikke drept hvis medier respekterte Frp

    (VG Nett) Anders Behring Breivik sier drapshandlingene hadde vært unødvendig hvis «mediene ikke hadde drevet…
  11. Dag 4, ord for ord: Breivik ville drepe alle på Utøya

    (VG Nett) Anders Behring Breivik hevdet at planen var å drepe alle som var på AUFs sommerleir på Utøya.
  12. Dag 3: Breivik nekter å svare - ord for ord

    (VG Nett) Anders Behring Breivik nektet etter hvert å svare på aktoratets spørsmål under onsdagens forklaring.
  13. Dag 3: Aktor tar Breivik i å skifte forklaring - ord for ord

    (VG Nett) Aktoratet fortsatte å presse Anders Behring Breivik om hans reiser til Liberia og London etter onsdagens…
  14. Dag 4, ord for ord: Breivik uenig med sitt eget manifest

    (VG Nett) Anders Behring Breivik sa at han ikke er enig i alt som står i sitt såkalte manifest under torsdagens…
  15. Dag 3: Presser Breivik om påstått Liberia-tur - ord for ord

    (VG Nett) Aktoratet startet onsdagens utspørring med å grille Anders Behring Breivik om sine reiser og kontakter i Norge…
  16. Dag 2, ord for ord: Utspørringen av Breivik - del 2

    (VG Nett) Etter lunsj måtte Anders Behring Breivik forklare seg om sitt politiske engasjement, og ble tydelig…
  17. Dag 2, ord for ord: Breiviks frie forklaring

    (VG Nett) Anders Behring Breivik dro inn indianere, forfatter Mark Twain og nordmenns fødselsrate for å forklare hvorfor…
  18. Dag 2, ord for ord: Utspørringen av Breivik

    (VG Nett) Aktor startet sin utspørring med hvorfor terroristen begynte å gråte av sin egen video og hvem som ga ham rett…

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder