KNM «Helge Ingstad»: Flytedokken på plass -nå heves lekteren

Snart fire måneder etter forliset av milliardfregatten KNM «Helge Ingstad» er den kompliserte hevingsoperasjonen i aller siste fase.

Oppdatering klokken 1315:

Flytedokken er nå nøyaktig påplass under fregatten, og det er satt i gang tømming av ballastvann fra tankene på lekteren, slik at den hever seg.

SNART OPPE: Den fem tusen tonn tunge fregatten er snart oppe i friluft. Lekteren skal enda heves slik at den får to meter fribord før den frakobles kranlekterne. Foto: Hallgeir Vågenes, VG

– Dette vil foregå i timene fremover under nøye overvåkning. Underveis vil personell gå om bord og fortsette utpumping av sjøvann fra det indre av fregatten, forklarer kommunikasjonsansvarlig Elisabeth Sandberg i Forsvarsmateriell.

Først når flytedokken har fått dekket over vann og fregatten oppe i friluft, vil personell gå om bord og sveise fast fregatten lekteren.

Etter dette vil lekteren heves ytterligere slik at den får to meter fribord, og arbeidet med å løsne festene til kranlekterne starter.

På direktebildene har vi i formiddag lørdag bare sett de hvite overbygningene på lekteren – men den svære farkosten er senket åtte meter ned og skjøvet sidelengs inn under den hengende fregatten.

Nå skal den heves forsiktig opp under den.

HER ER LEKTEREN: Dette dronebildet viser lekteren før den ble senket ned åtte meter og skjøvet inn under fregatten. Legg merke til raden med dokkputer midt på lekteren. Til høyre ses også loddrette stolper som skal brukes til å sikre fregatten. Foto: Forsvaret

les også

Fregatten er hevet – klar til overføring på lekter

Henger fortsatt

KNM «Helge Ingstad» henger fortsatt i 16 store kjettinger fra de to kranlekterne «Gulliver» og «Rambiz», og skal gjøre det til skroget er helt sikret og fastlåst til flytedokken. Flytedokken er 140 meter lang og 36 meter bred, forklarer kommunikasjonsansvarlig Elisabeth Sandberg i Forsvarsmateriell.

FLYTEDOKK UNDER: Slik planlegges flytedokken å plasseres under det hengende skipet, og så heves den. Foto: Forsvarsmateriell

les også

Mannskapets video: Bli med inn i KNM «Helge Ingstad»

– ROV-er med kameraer er nede for å sørge for at kjølen til fregatten treffer nøyaktig på dokkputene som er montert der, forklarer hun.

Mens dette pågår, arbeides det også med at selve lekteren holdes stabilt – vekten som skal på dekk, er om lag fem tusen tonn.

SIKRE OLJESØL: På dekket av flytedokken «Boabarge» er det montert en kant som skal fange opp oljeholdig vann som renner fra fregatten. Foto: Forsvaret

les også

KNM «Helge Ingstad»-hevingen: Teknisk utstyr ødelegges

Ingstad-mannskap om bord

Under arbeidet med å sette fregatten i rett posisjon drives det ikke utpumping av vann. Men mannskap fra KNM «Helge Ingstad» fortsetter deretter arbeidet med å drenere og pumpe ut sjøvann fra skipet. Som ventet, er det påvist flere luftlommer i skipet. Operasjonsleder Anders Penna i Boa Management opplyser på Forsvarets egne sider at fregattens vekt tyder på flere hundre tonn med oppdrift – noe som kan forklares med store luftlommer.

SLEPES TIL KAI: Når flytedokken er ferdig hevet og fregatten sikret, starter transporten til Haakonsvern orlogsstasjon, som tar ca. fem timer. Foto: Forsvarsmateriell

les også

Forsvaret varsler rettslige skritt om Helge Ingstad

På flytedokken er det på forhånd plassert spesiallagde krybber som passer nøyaktig til bunnen på fregatten. Planen er at lekteren heves opp under fregattbunnen – slik at den kommer på plass på disse krybbene.

Dette er et nøyaktighetsarbeid og kan ta tid.

Deretter skal fartøyet sikres, blant annet ved at det sveises fast stag som låser skroget fast.

– Heveprosjektet anses ikke over før vi kan løsne kjettingene, slik at skipet står på lekteren. Da starter også transporten til Haakonsvern, som skal ta om lag fem timer. Det kan skje i natt, eller etter planen i morgen, sier Sandberg.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder