PÅ BESØK HOS BBC: Kulturminister Thorhild Widvey avbildet i London mandag ettermiddag. Foto: Morten Rakke

Kulturministeren vil vurdere NRKs yr.no

LONDON (VG) Kulturminister Torhild Widvey stiller spørsmål ved om NRK skal få fortsette å drive værtjenesten yr.no.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL


Kulturminister Widvey er på studietur i London denne uken for å lære av blant annet BBC. På vei inn til møtet røper hun for VG at hun stiller spørsmål ved om NRK skal drive værtjeneste på nettet.

- Skal man bruke lisenspenger på å produsere det? Det er et spørsmål som man må stille seg. Jeg tror det er viktig å gå opp den løypa og ha noen prinsipper på hva man skal gjøre i framtiden, sier kulturministeren.

Hun trekker også fram at det var en klok avgjørelse av NRK i høst å droppe den digitale veitjenesten som de lenge vurderte å starte sammen med blant annet Statens Vegvesen.

- Det er et godt eksempel på ting som jeg mener de ikke bør drive med. Det er mange kommersielle aktører som kan ta seg av det, sier Widvey.

Vil gå gjennom fra A til Å

Hun understreker at det kan finnes områder i det kommersielle markedet hvor NRK kan drive i fremtiden og at det er denne grenseoppgangen hun nå vil gå opp.

- Dette skal vi få rikelig anledning til å diskutere i stortingsmeldingen, sier hun.

Regjeringen vil legge fram en egen stortingsmelding om NRK i 2015. Der vil de gå gjennom NRKs virksomheter fra A til Å. Studieturen til BBC er en del av dette arbeidet.

- Det er også like viktig for oss å tenke hvordan vi kan profesjonalisere og hjelpe NRK og legge forholdene til rette for at NRK skal bli mye bedre i framtiden og tilpasse seg et nytt marked, understreker kulturministeren.

Imponert

VG fikk som eneste norske medium delta på kulturministerens møte med blant annet BBCs strategidirektør Gautam Rangarajan og TV-direktør Danny Cohen mandag ettermiddag.

De to direktørene understreket blant annet at utfordringene mediebransjen møter i den digitale revolusjonen som medier i hele verden i dag står midt oppe i, ikke kan klandres rikskringkasterne som også satser digitalt. Papiravisenes opplag faller, mens leserne går til nettet for nyheter og underholdning.

- Det samme skjer i USA, sa strategidirektør Danny Cohen og viste til at USA ikke har statseide TV-selskaper.

De la også vekt på at det ikke kun er kommersielle TV-selskap som er deres konkurrenter, men også Google, Facebook og andre nett-tjenester.

Widvey lot seg imponere over hvor sterkt BBC står i Storbritannia. De når 96 prosent av befolkningen i løpet av en uke. Ifølge direktørene har også støtten til den britiske lisensavgiften økt i den britiske befolkningen. Widvey fikk også høre om BBCs strategi hvor de skiller helt mellom tjenestene de selger til utlandet, og tjenestene som lisensbetalerne i Storbritannia får gratis glede av.

Kulturministeren vil gjerne høre mer om den britiske statskringkastingens digitale strategi og ser ikke bort fra at hun inviterer dem til møter i Norge.

Widvey og delegasjonen fra Kulturdepartementet var mandag morgen også innom bokhandelkjeden Waterstones' store butikk på Piccadilly i London. Tilbudet med kaffesalg og stolgrupper hvor kundene kan bla i bøkene, før de eventuelt kjøper, fascinerte kulturministeren.

- De er flinke til å tenke på forbrukerne, sa Widvey som understreker at det er opp til bokhandlene i Norge selv å vurdere slike tilbud.

Statssekretær Knut Olav Åmås mener den norske bransjen har mye å lære av Waterstones.

- De har tusenvis av arrangementer for kundene hvert år, og mange av dem er gratis, påpeker han.

VGs korrespondent Anne-Lise von der Fehr sitter som én av tre ansattvalgte representanter i Schibsteds konsernstyre.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder