MATTE-RACERE: Tiendeklassingene på Engebråten skole i Oslo får en tettere oppfølging i matematikk enn de fleste andre elever. Det er disse fire elevene i klasse 10 A2 fornøyd med. Fra venstre: Sarah (14), Rikke (15), Henrik (15) og Celine (15).

Matte-racere upåvirket av Pisa-peset: Anna (15): - Tilpass matematikk til hver enkelt elev

Tiendeklassingene Åse Håtveit (15) og Anna Fridtun Aarekol (15) presterer matte-resultater langt over snittet blant norske elever. Anna tar den vanskeligste matematikken på videregående-nivå, og har lyst til å bli ingeniør.

ARTIKKELEN ER OVER SEKS ÅR GAMMEL
Årets PISA-rapport

- Det viktigste som skal til for å at elevene blir gode i matte, er at lærerne ser alle elevene og tilpasser nivået på undervisningen til hver enkelt elev, sier Anna Fridtun Aarekol til VG.

BAKGRUNN: Norge nesten et skoleår bak Finland

Hun er selv elev på Engebråten skole i Oslo, som har satset bevisst på faget den siste årene. Anna er en av 25 elever som har forsert et klassetrinn i undervisningen. Nå tar hun T-matte, som er det mest krevende nivået i første klasse på videregående - selv om hun fortsatt går i tiende klasse på ungdomsskolen.

Fikk en sekser i sommer

- Jeg fikk en sekser i sommer. Nå ligger jeg nok an til en femmer, men vi får se til sommeren igjen, sier Anna til VG.
Både hun og medelev Åse Håtveit skryter av matte-miljøet på Oslo-skolen. Her er det ansatt høyt kvalifiserte mattelærere og flere mattelærere enn på mange andre skoler.

- Matematikk er faktisk gøy her. Det er spesielt tilfredsstillende å jobbe med en oppgave og få det til, sier Åse.

Hun ligger an til å få en femmer som avgangskarakter i tiende. Men det er et lite stykke opp dit ennå, presiserer hun.

Mattelærer-miljø

MATTETIME: Lærer Torstein Dahl på Engebråten skole mener det er viktig å kjenne elevenes nivå for å gi dem riktige utfordringer.

Mattelærer Torstein Dahl mener det er viktig med flere lærere som har fordypning i matematikk på skolen.

- Da er det flere å spille på, sier han.

Han har sammen med kollegene jobbet med å utvikle egne oppgaver og tilrettelagt udnervisning, samt å følge elevenes utvikling tett.

Blant annet kan elever som er hjemme en dag på grunn av sykdom følge skolens matematikk-undervisning på egne videosendinger via skolens hjemmeside på nett.

Løste 2000 oppgaver

- Det er veldig greit å kunne følge matteundervisningen hjemmefra, sier Åse.

Anna har på sin side jobbet mye med matematisk problemløsning, noe som Pisa mener norske elever kan bli bedre på.

På Engebråten er også mengdetrening i matte satt i høysetet. Flere elever har løst rundt 2000 matteoppgaver siden 1. september i år.

Knekte mattekoden

IMPONERT: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen fikk oppleve en mattetime på nært hold sammen med blant andre mattelærer Torstein Dahl på Engebråten skole tirsdag.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen spurte mattelærer Torstein Dahl om hvordan elevene som sliter skal knekke mattekoden.

- De må få tro på at det går an å mestre og lære. Det koster arbeid, men det blir lettere dersom man skaper et læringsmiljø som er trygt og et miljø der lærerne kjenner elevene, svarer Dahl.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder