PÅGANG: Det var stor pågang på nettsidene til Enklere Liv i natt da mange varer lå ute med 0 kroner i pris. Feilen ble raskt rettet og her er alle prisene riktige. Foto: Faksimile Enklere Liv

Hundrevis av kunder slo til på 0 kroners-tilbud!

Julenissen kom tidlig til Enklere Liv-kunder i natt. På nettsidene lå mange varer ute til 0 kroner. Da rant bestilingene inn!

– Joda, julenissen kom veldig tidlig i år, sier Kenneth Baltzersen, daglig leder i Enklere Liv og fortsetter:

– Vi er rause, men dette var i overkant.

Og den svært uvanlige rausheten skyldes i følge Baltzersen at selskapet hadde en programvareoppdatering i natt og i den forbindelse oppstod det en bug i systemet som forårsaket at endel varer ble priset til 0 kroner i nettbutikken.

– Det er jo dårlig butikk for oss, sier han lattermildt.

– Fikk dere mange bestilinger?

– Ja, det ble endel bestillinger. Jeg vet ikke nøyaktig hvor mange men det var nok et par hundre, sier Baltzersen.

Han vet ikke hvilke varer det gjelder eller hvor mange forskjellige varer som fikk «spesialpris» .

– Tilbyr rabatt

– Får kundene varene til 0 kroner?

– Vi er nå i ferd med å kommunisere med disse kundene og vi vil tilby dem produktene til en rabattert pris.

– Noen skal ha bestilt over 50 like produkter til 0 kroner. Hva skjer med dem?

– Jo det stemmer at noen har bestilt mange produkter. De får tilbud om rabatt de også. Vi satser på å løse dette på en god måte for kundene våre, sier han.

les også

Hver tredje nordmann handler på Black Friday: - Forbruket er for høyt

Baltzersen sier de har tatt forbehold om at det kan oppstå feil i prissystemet

– Og folk skjønner jo også at det er feil når så mange varer ligger ute til 0 kroner, sier han.

Han sier denne feilen kom på et dårlig tidspunkt.

– Det er Black Week-uke nå og det er et veldig bra bra trykk i netthandelen denne uken, så dette kom jo på en ubeleilig tidspunkt, sier Baltzersen.

les også

Test av kunstige juletrær: Dyrest ikke alltid best

Pluss content

Forbrukerrådet: Bør forstå

– Utgangspunktet i slike saker er at avtalen man inngår i kjøpsøyeblikket er bindende, sier Thomas Iversen, jurist i Forbrukerrådet.

Men når det gjelder feilprising så er det avhengig av i hvilken grad prisene er feil og i hvilke tilfeller kundene selv bør skjønne at en pris er feil, mener han.

– For eksempel, dersom en vare ligger ute til halv pris eller 60 prosent rabatt er det relativt vanlig og kunden vil handle i god tro. Men, 0 kroner er nærmest en utenkelig pris og da kan butikken lovlig kansellere ordren, sier Iversen.

Han råder uansett bedrifter til å være rundhåndet med kundene sine i slike tilfeller, selv om de ikke er avtalemessig bundet til det.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder