FØLER SEG LURT: – Jeg synes rett og slett det er barnslig fra deres side. Det er helt på trynet. Vi føler oss lurt, sier Alexandra Sandvik.

FØLER SEG LURT: – Jeg synes rett og slett det er barnslig fra deres side. Det er helt på trynet. Vi føler oss lurt, sier Alexandra Sandvik. Foto: Maren Martinsen/privat

Etterlyser refusjon etter russetreff som aldri ble arrangert

Russ kjøpte billetter til russetreff som aldri var planlagt. Tre måneder senere har arrangøren fortsatt ikke refundert pengene for billettene.

Flere russ kjøpte billetter til helg to av russetreffet på Tryvann i Oslo. Tryvannstreffet har vært en årlig tradisjon for russen siden 2007.

I april sa arrangøren Tryvann Drift AS til NRK at treffet den andre helgen aldri var planlagt. De lovet russen refusjon og ba dem fylle ut et skjema.

I juli, snart tre måneder senere, har russen fortsatt ikke sett noe til pengene sine.

– Jeg har prøvd å kontakte arrangøren på e-post og Facebook, men har ikke hørt noe fra dem siden april, sier Alexandra Sandvik.

Hun og hennes fire russevenninner fra Enebakk hadde kjøpt billetter til helg to av Tryvannstreffet, til en samlet verdi av 5700 kroner.

les også

Forbrukerrådet slår alarm om useriøse russefirmaer

RUSSETID: I mai feiret Alexandra Sandvik og hennes vandregruppe fra Enebakk at de var ferdige med 13 års skolegang i mai. Foto: Privat

Reagerte på mangelfull informasjon

Sandvik sier hun tidlig reagerte på at informasjonen om russetreffet den andre helgen var mangelfull.

Blant annet var det ingen markedsføring av helg to på Tryvannstreffet sine offisielle kanaler i sosiale medier.

Da den tidligere russejenta tok kontakt med selskapet på Facebook 9. april, fikk hun følgende beskjed:

«Heisann! Helg 2 er ikke sluppet enda dessverre. Mvh. TRVN»

Noen uker senere kom beskjeden fra arrangøren om at treffet den andre helgen var avlyst på grunn av manglende interesse.

De sa at russen kunne velge mellom å bytte inn billetter til helg én kostnadsfritt, eller få kjøpssummen for helg to refundert.

– Vi var ikke interesserte i å bytte inn til helg én, fordi vi skulle på Landstreff Fredriksten den helgen. Derfor fylte vi ut refusjonsskjemaet for å få tilbakebetalt pengene, sier Sandvik.

VG kunne i mai fortelle om over 100 russ har betalt for russeklær som aldri kom og billetter til et landstreff som ikke blir noe av. Les saken her:

Russ fortviler: Føler seg lurt av russefirma

– Vi føler oss lurt

29. april sendte Sandvik en melding til arrangøren og spurte om når hun og venninnene hennes ville få tilbake pengene sine.

I et svar datert samme dag, skriver selskapet at de er i gang med å behandle refusjonssakene.

« ... så det kommer så fort vi kommer til din sak», står det videre i meldingen.

I ettertid har Sandvik sendt flere meldinger til russetreffet sin Facebook-side og til selskapets e-post-adresse. Ingen av dem har blitt besvart.

– Jeg synes rett og slett det er barnslig fra deres side. Det er helt på trynet. Vi føler oss lurt, sier Sandvik.

Hun legger til at de ikke har noe særlig håp om å få tilbake pengene sine.

LOVET REFUSJON: I meldingen Alexandra Sandvik fikk fra russearrangøren i april, sto det at de var i gang med å refundere pengene til russen. I juli har de fortsatt ikke sett noe til pengene sine. Foto: Skjermdump, Messenger

Avviser fakturering

VG har forsøkt å få kontakt med styreleder Olav Tvenge i arrangørselskapet Tryvann Drift gjentatte ganger over flere dager, og forelagt all kritikk. Tvenge svarer VG først lørdag kveld, etter at saken er blitt publisert:

– Vi har aldri annonsert helg to som et russetreff, vi har aldri sendt faktura til noen russ for helg to, eller mottatt penger for helg to, sier Tvenge til VG.

Skjermdumpene fra Messenger forklarer han slik:

– De hos oss som har skrevet det, har ikke visst hva de skal skrive, da de ikke har hatt oversikt over hvorfor helg to-billettene er blitt solgt.

– Men du erkjenner at billetter er blitt solgt?

– Ikke av oss, billettene har aldri blitt solgt av Tryvann Drift, sier han.

I juni stiftet Tvenge et nytt selskap, Landstreff Oslo AS. Det nye selskapet skal til neste år arrangere russetreffet på Tryvann, som nå er omdøpt til Landstreff Oslo.

Forbrukerrådet: – Utrolig useriøst

Forbrukerrådet er svært kritisk til at arrangøren fremdeles ikke har refundert pengene til russen.

– Det er utrolig useriøst å selge billetter og ikke arrangere, for så å ikke gi penger tilbake, sier leder for Forbrukerdialog i Forbrukerrådet, Pia Høst.

Hun viser til at prinsippene i forbrukerkjøpsloven er gjeldende i denne saken, og at manglende refusjon er et brudd på avtalen mellom kjøper og selger.

Høst mener det er spesielt kritikkverdig fordi russen er en sårbar målgruppe. Siden man bare er russ én gang, er de i tillegg førstegangskjøpere i markedet.

– Derfor er de ikke kjent med aktørene i bransjen. I tillegg er mange ferdige med å være russ etter russetiden og orker kanskje ikke å forholde seg til det mer.

les også

Russen forarget over russeklærforbud: – Helt idiotisk

– Vi har ikke fått noen penger for disse billettene

Høst forklarer at de får relativt få henvendelser fra russ i forbindelse med manglende leveranser av arrangementer eller russe-effekter.

Hun tror det henger sammen med at russen ikke kjenner til klagemuligheten til Forbrukerrådet, og at de ønsker å legge russetiden bak seg.

– Det betyr i praksis at arrangøren i denne saken vil sitte igjen med alle de pengene. Det er helt uakseptabelt.

Dette reagerer Tvenge kraftig på da han søndag tar kontakt med VG:

– Vi har ikke fått noen penger for disse billettene. Det er synd at det er russ som ikke har fått pengene sine, og jeg anbefaler dem å ta kontakt med NPC, som har solgt billettene for helg 2. Vi har kun solgt billetter til helg1, og har kun fått gode tilbakemeldinger på dette fra både russ og alle offentlige etater, sier han til VG søndag formiddag.

NPC AS er selskapet som i 2017 og 2018 arrangerte russetreffet på Tryvann.

Tvenge sier Tryvann Drift jobbet med å få løst saken med NPC AS, uten å finne en løsning.

– Vi har hatt en tanke om å løse dette med NPC, uten å komme videre. De det gjelder som vi har oversikt over, er at det er snakk om cirka 50 billetter. Vi synes det er veldig synd for de det gjelder.

Eier Mie Skard i NPC skriver i en SMS til VG at selskapet er i dialog med Tryvann Drift om refusjoner.

«I en overgangsfase ble noen billetter fakturert fra NPC. Det jobbes med refusjoner, uavhengig av hvor russen har betalt, slik at de som har krav på det får refusjon.»

les også

Politiet med helomvending i russebuss-saken

Kan ta saken til forliksrådet

Forbrukerrådet har en egen klagemulighet som innebærer at en saksbehandler megler på vegne av den klagende parten overfor den næringsdrivende.

Høst mener imidlertid at megling ikke vil være naturlig i denne saken.

– For i dette tilfellet har selskapet faktisk sagt at russen skal få tilbake pengene sine. Da er det for så vidt ikke en sak til megling, da skal de betale.

Dersom selskapet velger å ikke betale, må russen ta saken til forliksrådet hvis de vil se noe til pengene sine.

Da kan de få en dom for kravet, slik at pengene kan tvangsinndrives.

I mellomtiden har Pia Høst i Forbrukerrådet en klar beskjed til arrangøren:

– De må identifisere alle som har kjøpt billetter til arrangementet de ikke gjennomførte og betale tilbake pengene snarest.

Rettelse: Etter at denne artikkelen først ble publisert har Olav Tvenge i Tryvann Drift søndag 14.07 tatt kontakt med VG og reagert på at det kunne virke som om de hadde fått betalt for billettene til helg 2. Han sier at Tryvann drift ikke har solgt billetter til helg2, og at det er selskapet NPC som har solgt disse billettene. Tvenges sitater er derfor lagt inn i saken, og VG har bedt NPC AS om en kommentar. Saken ble oppdatert 14.07.2019 klokken 11.22.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder