Her ruller «Roxbury» på Dagsrevyen 17. mai i 2003.

Snart 20 år senere er den helt sentral i politiets etterforskning av firmaet Russebussmarked.

Tips oss

Tekst:

Ivar Brandvol

 

Spøkelsesbussen

Høsten 2019 får en rekke russegrupper tilbud på Messenger fra utleiefirmaet Russebussmarked. Kjøretøyet de kan tilby er noe helt spesielt.

– Men dere burde ikke vise det bildet til noen, advarer daglig leder Igor Draskovic:

Russebussmarked arrangerer budrunder og får leid den ut tre år frem i tid: 2020, 2021 og 2022.

VG har sett dokumentasjon på at prisen var inntil 800.000 kroner per kontrakt.

Legenden med lovlig takstativ og sidestilte seter er tilbake – men det er trøbbel i vente.

Dette er historien om rutebussen på Nesodden, som ble et russe-ikon og et vrak, før den gjenoppstod som russebuss og skapte ville budrunder.

I dag har politiet åpnet full etterforskning.

VG sendte onsdag denne uken Russebussmarked en rekke spørsmål om saken, med frist fredag. Forsvarer Elias Christensen opplyste til VG etter fristens utløp at firmaet ikke kom til å svare, men at han ville spørre dem en siste gang. Siden har heller ikke han besvart henvendelser fra VG.

God kveld, og velkommen til Dagsrevyen på 17. mai!

NRK-programlederne Nina Owing og Jon Gelius sitter stivpyntet i studio. Det er nasjonaldagen i 2003. Hva kan russen ha funnet på i år, mon tro?

TV-bildene viser en stor russebuss som ruver i gatene, den spiller på full guffe. Anette Johaug Mørk og Hege Pernille Eriksen danser. Spørsmålene fra Dagsrevyens reporter drukner i musikken.

Dagsrevyen er uansett bare en bagatell mot det ungdommene har opplevd med «Roxbury»:

– Bussen var et vrak. Men det var den som sørget for at vi fikk komme til indre sirkel på landstreffet i Stavanger. Vi ble vinket frem gjennom et jublende folkehav da vi kom kjørende. Det var en utrolig opplevelse, sier Mørk og Eriksen (begge 37) i dag.

Bussen brøt sammen på vei over fjellet fra Oslo til Stavanger. Det tok tid å reparere – og dermed kom russen en dag forsinket frem til Landstreffet 2003.

– At vi fikk den mottagelsen var nok litt medlidenhet fra arrangøren, men kanskje også fordi bussen hadde et rykte fra tidligere år, sier Mørk og Eriksen.

De forteller at bussen ble leid av samme person som var sjåfør.

Etter russetiden så de aldri bussen igjen.

Og det skal gå lang tid før noen andre russ får feste på bussen igjen.

Men først må vi rulle bussen tilbake til begynnelsen.


Jan Henry Sivertsen var sjåfør på Treiders Bilscentral på Nesodden på 1980-tallet. Han husker Volvoen godt.

– Det var en veldig fin buss som var ekstra påkostet med utstyr som var uvanlig den gangen, blant annet med automatgir, sier Sivertsen til VG.

Etter lang og tro tjeneste på halvøya utenfor Oslo havnet bussen på fastlandet med helt andre passasjerer.

– Vi var det første kullet som brukte den som russebuss. Vi kjøpte rutebussen for 40.000 kroner og jobbet mye med den. Vi var veldig stolte, sier Knut A. Grundvig (42).

Han opplyser at «Atlantis Ullern» ble kåret til årets lydbuss i 2000, og at flere ville kjøpe den før de var ferdige med russetiden.

– Vi ble fortalt av lydutleier at anlegget var det samme som Phil Collins hadde brukt under Nobelkonserten i Spektrum i 1998. Det spilte fantastisk og gjorde at bussen alltid fikk gode plasseringer og sto i hovedringen på russetreff, sier Grundvig.

De fikk godkjent bussen med et takstativ som tålte vekten av Phil Collins-anlegget, som skal ha blitt målt til 117 desibel «ren» lyd, ifølge Grundvig.

Bussen hadde egen DJ-bu med luke som ble slått opp når de sto i indre sirkel. Kjente millennium-navn som Louis Molinari og Misja Helsloot byttet på å spille.

– I dag kommer vel gjerne lydanlegget levert i egne lastebiler som kjører etter bussene. Vi monterte alt på taket. Jeg husker vi var på Biltilsynet i Drøbak og fikk det godkjent.


Året etter, i 2001, er bussen omdøpt til «Gate Crasher» og guttene fra NTG og Oslo Handelsgym leier lydanlegget som brukes på Quartfestivalen.

– Favorittøvelsen vår var å kjøre i rushtrafikken inn i Festningstunnelen i Oslo og ringe til Radio 1. Vi ba dem sette på en låt som egnet seg til formålet. Dypt nede i tunnelen skrudde vi på maks. Du kan tenke deg, sier Henning Horn Galtung (39).

Han sto som eier av bussen i 2001 og sier at den tekniske tilstanden ikke var på topp.

– Bussen hadde masse teknisk trøbbel, det er et mirakel om den skulle finnes ennå.

Knut A. Grundvig fra «Atlantis Ullern» var sikker på at bussen var vraket for lengst, da han for et par år siden fikk en telefon.

– Eierne lurte på om jeg hadde papirene på takstativet, eller om jeg kunne dra til Statens vegvesen og si at det hadde blitt godkjent i år 2000.

Tofte Gjenvinning i Molde får en uvanlig leveranse vinteren 2019. Det er «Roxbury», sist sett på Dagsrevyen i 2003, som har dukket opp igjen.

Arild Tofte starter hjullasteren og drar den slitne russebussen rett av semitraileren. Han sier eieren ønsket å levere den inn til vrakpant.

– Bussen hadde stått i en grøft eller avkjøring ved fylkesvei 6234 i Fannefjorden i mange år og bar sterkt preg av det, bekrefter sier Arild Tofte til VG.

De skal straks hugge opp bussen.

Men noen har fått snusen i det – og ber dem trekke i nødbremsen.

Er bussen til salgs?

– Mannen sa at firmaet ville ha den som et prosjekt. Jeg advarte dem sterkt og fortalte hvilke tilstand bussen var i. Jeg solgte den for 1 krone per kilo, som var prisen på skrap den gangen. De ble vel rundt 10.000 kroner.

Russebussmarked kjører opp til Molde og henter den med trailertransport et par uker senere.

– Etterpå ringte de og klaget på tilstanden, sier Tofte.

Guttene fra Skedsmo har egentlig tegnet leiekontrakt på en annen buss for lenge siden, men har spurt sjefene i Russebussmarked flere ganger om de kan skaffe dem en med sidestilte seter i stedet.

De har allerede navnet klart: «End Tour 2020».

I oktober 2019 har firmaet gode nyheter – hvis guttene vil betale.

– Den var sidestilt. Det er det aller, aller viktigste. Nesten ingen busser er lovlige med slike seter lenger, sier to av guttene på bussen.

– Da Russebussmarked sendte oss melding på Messenger om at de hadde fått tak i sidestilt til oss, sa vi ja til å bli med i budrunde på flekken.

De forteller at minst en annen gruppe deltok i budrunden, og at alle fikk beskjed om at de første som bød 700 000 kroner skulle få kontrakten.

– Vi sa ja, vi gjør det.

I ettertid er det flere ting de reagerer på.

– Daglig leder i firmaet skrev melding til oss at vi ikke måtte å dele bildet av hvordan bussen så ut før oppussingen. Den så virkelig ikke bra ut.

Han legger til at bussen de fikk manglet fungerende speedometer og såkalt fartsskive.

– Vi fikk aldri noe svar da vi spurte om disse tingene.

Russen reagerte på at de fikk lite assistanse med russebussen når de spurte. Til slutt fikk de tak i annen hjelp og fikset problemene selv.

Etter endt russetid leveres bussen tilbake til Russebussmarked.

Firmaet er ett av de største i bransjen, med over 30 utleiebusser for russ.

Nå har Statens vegvesen begynt å interessere seg. Snart også politiet.

«End Tour 2020» kan være de siste som fikk rulle med legenden.


For russetiden året etter, i 2021, har Asker-guttene som kaller seg «Bussemenn» og «Bød Klubb» tegnet kontrakt.

De får aldri bussen – og forteller til VG at det kom vage forklaringer fra firmaet om årsaken. De får en annen buss, samt noe kompensasjon.

Også i 2022 er også bussen utleid, nå under navnet «Legoland». Guttene fra Nesbru kjenner godt til bussen. Den har fått fornyet kjendisstatus og er nominert til å bli årets buss hos utleieren.

Mange har fått med seg de sjeldne fasilitetene bussen har å by på, med takstativ og sidestilte seter.

Da Russebussmarked høsten 2020 spør om de er interessert, er svaret ja.

De får prøverulle den aldrende legenden – og slår til.

– Russebussmarked sa det pågikk en budrunde om å leie den spesielle bussen for russetiden 2022, men at vi kunne få kontrakten med en gang hvis vi bød 800.000 kroner. Vi sa ja med en gang, sier Lukas Patterson (18).

– Hvorfor ønsket så mange denne bussen?

– Den hadde sidestilte seter og var ekstra stor med mange registrerte plasser. Og den hadde lov til å ha krone og lydanlegg på taket. Også hadde den doble dører både foran og i midten. Det var fett, sier Patterson.


Men i januar 2021 skjønner de at noe er galt.

– Vi får aldri noen klare svar på hva som skjer. Men vi får tilbud om en annen buss, som på ingen måte kunne måle seg mot den vi hadde kontrakt på, sier de.

Ryktene svirrer om at bussen er ulovlig. At den er tatt av Statens vegvesen og at politiet er på saken.

Politiet mistenker at en annen russebuss kan knyttes til «spøkelsesbussen».

Den er 10 år yngre, men er ellers ganske lik i lengde, bredde, høyde og mange tekniske detaljer.

Offisielt rullet den sist gang i 2016 som «Madhouse» i Oslo.

– Vi solgte bussen til 2017-russ for 380.000 kroner og skrev kontrakt. Men denne gruppen ble oppløst og vi ville ikke gå videre med krav mot dem. Vi ville heller selge til neste kull, men da var folk mistenksomme fordi den ikke var solgt, sier Selma Krogset (25) og Julie Reiten (25).

De begynner å bli desperate, fordi bussen blir avskiltet og tauet vekk flere ganger. Kostnadene løper.

– Vi solgte den til Russebussmarked fordi daglig leder kom med et tilbud der han skulle selge den videre og gi oss prosenter av dette, sier Krogset og Reiten.

Så går tiden. De purrer flere ganger og etterlyser informasjon om videresalget, men de blir avfeid med at daglig leder ikke har tid til å prate med dem.

Siste gang de purrer er i mai 2019.

– Til slutt ga vi opp, sier Krogset og Reiten.


Ifølge en kjennelse i Oslo tingrett mistenker politiet at «Madhouse 2016» har fått påført rammenummeret til «Roxbury»-bussen som dukket opp på Dagsrevyen i 2003. Rammenummeret er kjøretøyets unike identitet, som myndighetene har strengere regler for. Nummeret er gjerne festet til stålrammen på en måte som skal gjøre det vanskelig å jukse med.

Russebussmarked er mistenkt for å ha forledet - eller medvirket til - at kunder leide en buss som ville vært ulovlig i bruk.

Dette er ett av punktene VG har sendt spørsmål til Russebussmarked om denne uken, uten å få svar.

I kjennelsen, fra 28. april, fremgår det at daglig leder i Russebussmarked har forklart at «Madhouse» ble solgt for vrakpant, men retten mener dette ikke er riktig, og støtter seg på en rapport fra Statens vegvesen. Det er tatt beslag i en buss, og politiet har sikret heftelser for over en halv million kroner.

Redbuss AS ble formelt siktet for bedrageri og dokumentforfalskning i januar.

- Politiet ser alvorlig på saken, og saken er fortsatt under etterforskning. Vi ønsker ikke å gi noen ytterligere kommentarer eller opplysninger på nåværende tidspunkt, sier politiadvokat Naila Parveen til VG.

Forsvarer Elias Christensen uttalte dette da VG omtalte siktelsen og beslaget for snart to uker siden:

– Redbuss er av den oppfatning at de ikke har opptrådt i strid med regelverket og er uenig i siktelsen. Kjennelsen fra Oslo tingrett tar ikke stilling til spørsmålet om straffansvar. Utover det har jeg ingen kommentar, skrev forsvarer Elias Christensen i en SMS til VG.

Redbuss AS er selskapet som står bak Russebussmarked.

VG sendte onsdag denne uken Russebussmarked en rekke spørsmål om denne saken, med frist fredag. Forsvarer Elias Christensen opplyste til VG etter fristens utløp at firmaet ikke kom til å svare, men at han ville spørre dem en siste gang. Siden har heller ikke han besvart henvendelser fra VG.


Hvorfor gjemte bussen seg i Molde i alle disse årene?

Eieren av bussen mellom 2003 og 2019 opplyser til VG at planen var å restaurere den, men at sykdom i familien og senere hærverk gjorde arbeidet vanskelig.

– Vi kjørte den til fra Oslo til Molde rundt 2005 da vi flyttet. Planen var hele tiden å restaurere den, siden dette var en ettertraktet buss med tre store dører, godkjent takstativ og sidestilte seter, sier den tidligere eieren.

I januar i 2019, etter å ha stått parkert 14 år i en liten avkjøring til fylkesveg 6234, er det slutt. De punkterte dekkene plugges og pumpes opp. Det kobles til et friskt batteri og tanken får en skvett frisk diesel.

Noen setter seg bak rattet.

De 242 hestekreftene våkner til liv for første gang siden 2005:

– Motoren gikk så nydelig, til tross for alle årene i vegkanten. Det var et fint øyeblikk. Den kjørte noen meter for egen maskin. Så ble den lastet på traileren og kjørt vekk.



  • Ivar Brandvol
  • Torfinn Weisser (design)
  • Gabriel Aas Skålevik (foto)
Publisert:

Flere artikler

  1. Hysj-pengene: Russ fikk 100.000 for å slette Insta-post

  2. Russeselskap siktet - etterforskes for forfalskning

  3. Jurister slår alarm om russekontrakter

  4. Russ på russebuss saksøkt for 1,5 millioner kroner

  5. Pluss content

    Russebussene – ville tilstander