ELBILIST: Statsråd Jan Tore Sanner (H) er en av få i regjeringen som har kjøpt elbil, nærmere bestemt en Mitsubishi I-MIEV elbil (2012-modell). Foto: Helge Mikalsen VG

Regjeringen vil øke årsavgiften for elbiler - Venstre varsler motstand

Setter ned avgiften for fossil-biler

MDG-Lan: – Er det en spøk?

Venstre er rasende på regjeringens varsel om økt årsavgift på elbiler 1.200 kroner fra 2018, samtidig som årsavgiften for «vanlige» kjøretøy blir 300 kroner lavere.

ARTIKKELEN ER OVER TO ÅR GAMMEL

NTB avslører fredag ettermiddag at regjeringen med liten skrift i statsbudsjettet for 2017 varsler et nytt avgiftsregime for såkalte nullutslippsbiler for året etter.

Ola Elvestuen, Venstres nestleder, varsler allerede nå at dette blir enda et tema som skal inn i budsjettforhandlingene med regjeringspartiene Høyre og Frp i november:

Les denne: Vil lage elbil med verdens lengste rekkevidde

– Regjeringen sier nå at de vil øke avgifter for elbilene fra 2018, samtidig som de har varslet lettelser for bilistene på 900 millioner kroner neste år. Dette går ikke i hop med det vi har vært enige om, sier Elvestuen til VG.

Langtur med elbil? Jovisst er det mulig

– Vi skal forsterke virkemidlene, ikke svekke dem. Dette må vi få orden på allerede i høst, i forhandlingene, legger han til.

Under radaren

Avgiftssjokket på elbiler i regjeringens forslag til statsbudsjett har så langt gått under medieradaren. Konkret legger regjeringen opp til å innføre halv årsavgift for elbiler fra 2018, for så å øke til full årsavgift fra 2020.

Venstre-Trine var rasende: – Erna og Siv skuffer meg

• Samtidig justeres årsavgiften for fossilbiler fra 3.135 i år til 2.820 kroner i 2018.

• For personbiler med partikkelfilter kuttes avgiften fra 3.655 til 3.290 kroner i 2018.

2018 er også året det første året det legges opp til at elbilister i Oslo- og Akershus må punge ut med 10 kroner i bompenger i bomringen som en del av Oslopakke 3-avtalen.

– EN SPØK? Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) slakter regjeringens forslag om 1200 kroner mer i årsavgift for elbiler i 2018. Foto: Jan Petter Lynau VG

Får regjeringen det som den vil med årsavgiften, vil flere av elbilistenes fordeler gradvis stå for fall.

Miljøbyråd i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg (MDG), får nærmest hakeslepp da VG forteller henne om elbilavgiften.

– Er dette en spøk? Dette er å gå helt feil vei av regjeringen. Ved å redusere fordelene for elbiler så bremser de den raske utskiftingen av bilparken som vi trenger. Jeg forstår ikke at regjeringen gjør dette, dette er det motsatte av det grønne skiftet, sier miljøbyråden.

Ola Elvestuen er helt på linje med henne:

Sivs miljøsøster: Regjeringen har sendt sin avskjedssøknad

– Stortinget har vedtatt, med regjeringspartienes stemmer, at innen 2025 skal alle nye biler som selges være lav- eller nullutslippskjøretøy. Med dette forslaget blir det nesten umulig å nå det målet, sier Elvestuen, som leder Stortingets energi- og miljøkomité.

MISFORNØYD: Leder Ola Elvestuen (V) i Stortingets miljøkomité er svært uenig i regjeringens forslag til årsavgift for elbiler. Foto: Helge Mikalsen VG

Les også: Øker bensin- og dieselavgiften

– Med dette forslaget er det feil hånd som gir og feil hånd som tar. Resultatet vil bli økte utslipp, og økte kostnader for folk som ønsker å kjøre miljøvennlig. Det er bortimot uforståelig at regjeringen går inn for dette, sier Elvestuen.

Omlegging

At regjeringen allerede nå legger føringer for avgiftene i 2018 har med omleggingen av årsavgiften å gjøre.

Neste år er nemlig siste gang skatteetaten driver inn denne avgiften. Ved å overlate til forsikringsbransjen å kreve den inn sammen med den obligatoriske bilforsikringen, sparer det offentlige anslagsvis 62 millioner kroner i året.

Fra 2018 skal det som bransjen da vil kalle trafikkavgift inngå som del av forsikringspremien. Forsikringsbransjen skal så tilbakeføre avgiften i sin helhet til staten og bedyrer at prosessen i seg selv ikke vil føre til høyere premie for den enkelte.

Påslag

I forslaget til statsbudsjett slås det fast at avgiftsfordelene for nullutslippsbiler over tid skal fases ut. Regjeringen viser til at endringene ble varslet i revidert nasjonalbudsjett allerede i fjor.

I praksis går Finansdepartementet inn for å sette avgiften på nullutslippsbiler lik den for motorsykler. Det innebærer at årsavgiften for elbiler øker fra 445 kroner i år til 1.960 kroner i 2018 og videre til 2.820 kroner i 2020. Grepet vil gi 225 millioner kroner mer i inntekter til staten i 2018.

– Skal det bli en budsjettavtale mellom de borgerlige partiene, er det mye i budsjettforslaget som må endres. Et av punktene er at det alltid skal være billigere å velge elbil foran fossile biler, sier Elvestuen til NTB.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder