NEKTET SALG: Det var «Ty» (i midten) og fire andre av Forsvarets C-130 H transportfly som står lagret her på «The Boneyard» i ørkenen i Arizona i USA at Forsvaret prøvde å selge til ukjente kjøpere. Nå nekter USA Forsvaret å gjennomføre salget.
NEKTET SALG: Det var «Ty» (i midten) og fire andre av Forsvarets C-130 H transportfly som står lagret her på «The Boneyard» i ørkenen i Arizona i USA at Forsvaret prøvde å selge til ukjente kjøpere. Nå nekter USA Forsvaret å gjennomføre salget. Foto: Brendan Smialowski , Afp

USA stopper salg av Forsvarets transportfly

INNENRIKS

Forsvaret hadde inngått avtale om salg av fem av sine C-130 Hercules transportfly. Men USA stanset salget.

  • Rune Thomas Ege
Publisert: Oppdatert: 23.10.15 13:48

VG får bekreftet at Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) ikke bare hadde gått god for kjøperen – men også hadde skrevet under kontrakten om å selge de norske transportflyene.

Men amerikanske myndigheter nektet å gi den nødvendige tillatelsen til å selge de amerikanskbygde militærflyene. Årsaken er at de mente garantien for at militært materiell skulle havne i feil hender ikke var god nok – noe USA har mulighet til siden flyene er bygget i USA.

– For kort tid siden ble et forestående salg til en kontraktspart i USA stoppet fordi betingelsene for endelig overdragelse ikke ble innfridd av kjøper, sier pressetalsmann Eystein Kvarving i Forsvaret til VG.

Med amerikanernes nei, hadde ikke Forsvaret noe annet valg enn å opphevet salget.

HAR DU TIPS ELLER INNSPILL TIL SAKEN?
Klikk her for å tipse VGs journalist

VGs avsløringer rundt salget av transportflyene er den siste av en rekke kontroversielle saker om salg av norsk militært materiell det siste året:

**Dagbladet har i en serie artikler vist hvordan den nigerianske krigsherren Government «Tompolo» Ekpemupolo fikk kjøpe seks norske missiltorpedobåter og det tidligere støttefartøyet KNM «Horten».

**Norske militære beltevogner av typen BV 206 ble solgt til en dømt våpenhandler som sendte dem til Sudan – ifølge Dagbladet uten at norske myndigheter stoppet salget.

**Dagbladet har også skrevet hvordan FLO solgte to F-5 jagerfly til en brøkdel av markedspris uten å vite hvem som står bak selskapet, hva selskapet driver med eller hva flyene er brukt til – uten tillatelse fra norske myndigheter.

Stanset nylig

Etter det VG kjenner til, stanset de amerikanske myndighetene salget av de fem norske transportflyene i månedsskiftet september/oktober.

Det betyr at Forsvarets logistikkorganisasjon inngikk kontrakten med det amerikanske myndigheter mener er en kunde som ikke bør få kjøpe militært materiell. Det skjedde etter måneder med skarp kritikk, flere stortingshøringer og en rekke kritiske saker om manglende prosedyrer for salg av militært materiell.

Artikkelen fortsetter under bildet

– Burde ikke dette blitt oppdaget og stoppet av FLO selv?

– Dette er først og fremst et eksempel på at avhendingsprosedyrene fungerer slik de skal. Kort fortalt er det et krav at alle forutsetninger i en kontrakt må ettergås i henhold til gjeldende regler før salget kan effektueres, sier Kvarving.

Vil ikke opplyse kjøper eller pris

De fem norske Lockheed-Martin C-130 H transportflyene Forsvaret forsøkte å selge, var i aktiv tjeneste frem til 2008.

Da flyene ble lagt ut for salg, håpet Forsvaret å kunne få nærmere 70 millioner norske kroner per fly. Hvilken pris Forsvaret avtalte å selge flyene for i dag, vil de ikke opplyse.

Forsvaret vil ikke opplyse hvem kjøperen de gikk god for – men amerikanske myndigheter nektet å godkjenne – er. Men etter det VG kjenner til, skal det ikke dreie seg om en nasjonalstat.

– Har mange år igjen

Flyene ble regnet som Forsvarets arbeidshester, og er brukt i en rekke oppdrag både innenfor og utenfor landets grenser, fra både humanitære- og militære operasjoner i alt fra Sydpolen til Afghanistan.

Selv om de er bygget i 1969, blir de norske transportflyene regnet som i svært god teknisk stand. og ble jevnlig oppgradert – både med tanke på instrumenter, skrog og vinger.

Så sent som i 2007, året før de ble parkert, ble flyene oppgradert for 250 millioner kroner.

– Disse flyene har i gjennomsnitt 14.000 flytimer igjen. Med i snitt 900 timer hver i luften årlig har flyene fortsatt 15 år igjen av levetiden, sa kommandørkaptein Odd Melsæter i FLO til Teknisk Ukeblad da de første flyene ble tatt ut av tjeneste i 2008.

Etter dette ble flyene gradvis erstattet av splitter nye Hercules-fly. Da ble de seks flyene – som bærer de norrøne gudenavnene «Odin», «Balder», «Frøy», «Ty» og «Brage» – fløyet til Davis-Monthan Air Force Base i ørkenen i Arizona.

Her har de stått lagret på verdens største flykirkegård «The Boneyard» – hos 309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group (AMARG) – sammen med 4400 fly fra hele verden. Det tørre klimaet gjør at flyene ikke tar skade av å stå langtidslagret i påvente av et nytt liv hos en eventuell ny eier.

Sliter med salget

De siste årene har Forsvarets logistikkorganisasjon jobbet på høygir med å få solgt flyene – til dels under sterkt politisk press.

VG vet at Forsvaret i september fikk tilbud fra det amerikanske firmaet Blue Aerospace om å kjøpe ett eller flere av de aldrende Hercules-flyene. Det skal imidlertid ikke være dette selskapet amerikanske myndigheter nektet å godkjenne.

Det ønsker ikke Kvarving å kommentere. Han vil heller ikke spekulere hva som vil skje med flyene.

– I tråd med gjeldende regler må det gjennomføres ny anbudsrunde før en ny kjøper kan vurderes og kontrakt inngås. Forsvaret vurderer nå hvordan denne avhendingsprosessen skal tas videre, sier Kvarving.

Her kan du lese mer om