PÅBUDT: Fra 1. januar må alle næringskjøretøy, norske som utenlandske, som veier mer enn 3500 kilo, ha bombrikke. Foto:Jan Petter Lynau,

Endelig kommer den - obligatorisk bombrikke for tunge kjøretøy

Det har vært snakket om det veldig lenge, men nå er datoen satt. Fra 1. januar innføres obligatorisk bombrikke for tunge kjøretøy. Dermed blir det vanskeligere å snike i bomringene.

  • Stella Bugge

Artikkelen er over fem år gammel

Endringen gjelder både norske og utenlandske kjøretøy, men særlig utenlandske lastebiler har droppet betaling i norske bomringer.

Nesten to tredeler av utenlandske vogntog unnlater å betale bompenger i Norge. Det gir en skjev konkurransesituasjon mellom norske og utenlandske transportører. Denne urimeligheten griper vi nå fatt i. Vi innfører fra 1. januar 2015 krav om obligatorisk bombrikke for tunge kjøretøy, som en del av regjeringens arbeid for ryddigere forhold innen veitransport, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

Også den rødgrønne regjeringen jobbet med denne saken.

Innføringen av obligatorisk brikke har vært forsinket, og først i dag gikk den nye forskriften gjennom i statsråd.

To tredeler av utlendanske vogntog betaler ikke

- Vi har dessverre opplevd at nesten to tredeler av utenlandske vogntog ikke betaler bompenger i Norge. Med denne forskriften får vi en mer effektiv innkreving av bompenger fra utenlandske transportører og samtidig lavere drifts- og administrasjonskostnader for bompengeselskapene. Mer av bompengene kan derfor gå direkte til nedbetaling av bompengeselskapenes gjeld og til tiltak på vegene, sier samferdselsministeren.

Påbudet er rettet inn mot tunge kjøretøy som er registrert på foretak, stat, fylkeskommune eller kommune eller som på annen måte hovedsakelig blir brukt i næringsvirksomhet.

Traktorer og motorredskaper og er ikke omfattet av påbudet.

Kontroll av bruk av obligatorisk bompengebrikke skal inngå som en del av Statens vegvesens og politiets kontroll av trafikk med tunge kjøretøy. Men også tollvesenet får kontrollmyndighet.

Norske lastebileiere tror ikke det hjelper

Norges Lastebileier-forbund er ikke fornøyd med regjeringens tiltak. De tror rett og slett ikke at det blir slutt på de utenlandske snikerne.

- Etter vår vurdering blir det like lett å snike etter første januar som før første januar. I beste fall får du en fakturadresse å sende regningen til, men innkrevingssystemet blir ikke bedre, sier Geir A. Mo, administrende direktør i Norges Lastebileier-forbund til VG.

- Det blir ikke lettere å kreve inn penger fra Litauen eller Bulgaria eller hvor det måtte være. Det er vår begrunnelse for å ha en forhåndsbetalt brikke slik at vi er sikre på å få inn pengene, legger han til.

Ifølge Mo har flere land allerede innført forhåndsbetalte brikker.

- Du kommer ikke inn i Tyskland, Tsjekkia eller Slovakia uten å betale, sier han.

- Bare forhåndsbetalt brikke nytter

Mo sier det allerede finnes selskaper som har en fiks ferdig løsning på dette.

- Det eneste som nytter er en forhåndsbetalt brikke som er knyttet opp mot en bankgrarantio, et kredittkort eller dieselkort, mener Mo.

Hvis man ikke overholder det nye kravet til bombrikke vil man få et gebyr på 8000 kroner som kan dobles neste gang man tas på fersken uten brikke. Men Mo har liten tro på at myndighetene klarer å gjennomføre nok kontroller til at dette vil ha særlig preventiv effekt.

- Selv om regjeringen prisverdig firedoblet kontrollene i fjor vinter ble det kontrollert 50 000 lastebiler - det tilsvarer bare 22 døgns trafikk over Svinesund. Det sier litt om mangelen på kapasitet i kontrollapparatet. Og i statsbhudsjetet for 2015 er det ikke lagt inn en krone ekstra til kontroller, sier Geir A. Mo.

Mer om

  1. Trafikk

Flere artikler

  1. Tidligere Frp-topp slakter regjeringens tiltak mot useriøse EU-sjåfører

  2. Lovene som skal stoppe livsfarlige vogntog på norske vinterveier

  3. Norges Lastebileier-forbund mener millioner forsvinner i utenlandske Autopass-avtaler

  4. Nå skal alle tunge biler ha bombrikke: Millionfangst i brikkeaksjon

  5. Også elbilene må betale: Tre av fire bilturer i Oslo blir «bomtur»

  6. Vil stramme inn vinterdekk-kravene

Fra andre aviser

  1. Lastebileierne aksjonerte foran Stortinget

    Aftenposten
  2. Er forhåndsbetaling så farlig?

    Fædrelandsvennen
  3. Nesten alle utenlandske transportører betaler bompenger

    Fædrelandsvennen
  4. Vi ønsker en seriøs lastebilnæring

    Fædrelandsvennen
  5. Vil tvinge bilturistene til å bruke bombrikke

    Bergens Tidende
  6. 45 sjåfører fikk 8000 kroner hver i bot

    Fædrelandsvennen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder