KJØLES NED: Brannen ombord på Britannia Seaways blir forsøket kjølet ned ved hjelp av vannkanonen. Foto EIVIND NORDVIK HAUGE

Brann i frakteskip slukket

7000 liter flybensin stod i brann

Fikk bistand av båter med vannkanoner

Brant i kontainer og trolig i elektrisk anlegg

Brannen om bord på fraktskipet Britannia Seaways er ifølge Hovedredningssentralen i Sør-Norge nå slukket.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

- Slukkeaksjonen ble avsluttet for tyve minutter siden, og alle ressurser er nå frigitt. Skipet ligger for øyeblikket like sør for Florø, men vil fortsette mot Bergen straks de har fått los om bord, forteller redningsleder Ola Vaage ved Hovedredningssentralen til VG klokken 08.30.

Det var i 1900-tiden lørdag kveld at det tok fyr i en kontainer med 7000 liter flybensin, mens skipet var til havs og sterkt rammet av ekstremværet.

Brannen roet seg noe i går kveld, men litt etter midnatt blusset den opp igjen. Ifølge hovedredningssentralen var det også meldt om en varmeutvikling i et elektrisk skap under dekk.

- Brannen var konsentrert til styremaskinrommet, og spredte seg ikke videre til andre deler av skipet, sier Vaage.

Det var grov sjø og dårlig vær i området da den første meldingen kom - og HRS anmodet alle skip med slukkeutstyr om bord om å bistå. Skipet Stril Polar, som er utstyrt for brannslukning bistår skipet nå.

12 norske soldater er blant de totalt 32 personene ombord.

Skipet frakter militært materiell for Forsvaret, og materiellet skulle brukes i en øvelse på Vestlandet.

BRANT: Fraktskipet Britannia Seaways var på vei fra Sørreisa til Bergen da det brøt ut brann i skipet i går kveld. Brannen er nå slukket. Foto: DFDS

Fortsetter til Bergen

Skipet seilte fra Sørreisa torsdag klokka 17 og var ventet å ankomme Bergen søndag formiddag klokka 10. Det fortsetter dit for egen maskin selv om det brenner ombord.

Vaage opplyser søndag morgen at det brannrammede skipet vil få følge av den norske fregatten KNM Helge Ingstad til Bergen.

Det ble tidligere opplyst at mannskapet på 32 vil bli sendt til helsesjekk når skipet når Bergen.

- Det anses nå ikke som nødvendig likevel. Det er ikke meldt om personskade, og alle om bord er i fin form, opplyser Vaage.

Skipet skal etter planen bruke seks timer til Bergen.

Pressetalsmann for Forsvaret, Ivar Moen opplyser til VG at det er usikkert hva som vil skje med skipet når det ankommer vestlandsbyen.

- Når skipet ankommer Bergen får vi forsøke å få en totaloversikt over skadene etter brannen. Øvelsen vil trolig uansett fortsette ut ifra de ressursene vi har, sier Moen.

Får hjelp av psykolog

Planen var opprinnelig å evakuere skipet så fort det kom til kai i Florø lørdag kveld, men arbeidet ble forhindret på grunn av det kraftige uværet på kysten, skriver NTB.

Norske myndigheter skal nå å fastslå brannårsaken og kartlegge begivenhetene om bord, ifølge informasjonssjef Gert Jakobsen i DFDS.

Vaage regner med at det vil bli nedsatt en undersøkelseskommisjon for å bringe klarhet over årsaken til, og omstendigheter rundt, brannen.

- Vi vil sørge for at det blir stilt psykolog til rådighet for dem som har vært om bord. Det er klart at en slik situasjon som denne er en psykisk belastning, sier Jakobsen til det danske nyhetsbyrået Ritzau, ifølge NTB.

Uklar årsak

Det er uklart hva som startet brannen, men en teori er at lasten forskjøv seg i de voldsomme bølgene, slik at det ble lekkasjer på dekk.

Skipet nådde like før klokken 0400 roligere farvann utenfor Florø, der det fremdeles klokken 0630 ble spørytet ned med vann fra supplybåter.

Hovedredningssentralen opplyste i går at det var 7000 liter flybensin i den aktuelle containeren som brant.

- Brannvesenets ekspertgruppe er i løpet av natten fløyet inn med helikopter fra Bergen for å overta slukkearbeidet, opplyste John Sjursø ved Hovedredningssentralen.

I tillegg bistod mannskapet på 32 med slukkearbeidet. Skipet var opprinnelig på kurs mot Bergen, men dreide mot Florø for å få bistand der. De ble flere ganger forsøkt evakuert, men redningsmannskapene ga opp på grunn av været.

HRS informerte i går at både helikopteret og båtene som følger «Britannia Seaways» meldte ifra til dem om en økende varmeutvikling på skipet tidligere på natten.

- De 32 ombord jobber med å sjekke varmeutviklingen i det elektriske skapet under dekk, men det er foreløpig ikke klargjort om det dreier seg om en ny brann, sa Sjursø til VG.

Dårlig vær

Det var grov sjø og dårlig vær i området da den første meldingen kom - og HRS anmodet alle skip med slukkeutstyr om bord om å bistå. Skipet Stril Polar, som er utstyrt for brannslukning bistår skipet nå.

12 norske soldater er blant de totalt 32 personene ombord. Skipet frakter militært materiell for Forsvaret, og materiellet skulle brukes i en øvelse på Vestlandet.

Også selve båttturen er en del av øvelsen.

- Materiellet er på vei fra Sørreisa til en øvelse på Vestlandet som har pågått siden 11. novemeber. En del av øvelsen er deployering, altså forflytning av mannskap og materiell, uttalte oberstløytnant Vegard Finberg ved Forsvarets operative hovedkvarter til VG i går.

Det er blant annet en stridsvogn, belte- og hjulkjøretøy, tilhengere, løsammunisjon, drivstoff og tolv soldater om bord i skipet.

Løsammunisjonen og drivstoffet oppbevares skilt fra hverandre på skipet.

Måtte avbryte

Det ble tidligere startet evakuering av tolv personer ved hjelp av helikopter, men uværet som herjer tvang redningsmannskapene til å avbryte.

- Det er sikkerhetskrav som må følges og evakueringen som var planlagt måtte avbrytes på grunn av værforholdene, sier Per Fjeld ved Hovedredningssentralen Sør-Norge til NTB.

Da brannnen ble varslet, var skipet 70 nautiske mil vest for Florø. De to helikoptrene som var i nærheten har, i likhet med det som skulle evakuere de tolv, en kapasitet på 18 til 19 personer.

DFDS-skipet meldte om brannen som startet i styrerommet klokka 19.08.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder