BILIST-VENN: Finansminister Siv Jensen (Frp) forsøker å hindre prisøkning på drivstoff med lavere veibruksavgift – for å kompensere for økt CO₂-avgift. Foto: Trond Solberg, VG

Regjeringen verner bilister etter økt CO₂-avgift

Finansminister Siv Jensen (Frp) røper kutt på fem prosent på veibruksavgiften for drivstoff i statsbudsjettet. Lekkasjen medfører at bilister skjermes mot økningen i CO₂-avgift som Erna Solberg (H) lekket fra New York fredag.

Avgiftskuttet og avgiftsøkningen skal samlet ikke slå ut i endrede drivstoffpriser, fordi lavere veibruksavgift på drivstoff skal kompensere for den økte CO₂-avgiften på diesel og bensin.

Mens regjeringspartiet Venstre feiret økningen i CO₂-avgiften som en seier, har regjeringspartner Frp presset gjennom at bilistene skal fredes. Det bekrefter finansminister Siv Jensen overfor VG.

– Dette er veldig enkelt. Vi følger opp i statsbudsjettet det som er nedfelt i Granavoldenplattformen hva gjelder veibruksavgiften, sier Siv Jensen til VG.

Samtidig går MDG-talsmann Arild Hermstad ut mot Frps regjeringspartner Venstre, for å skjerme bilistene for virkningen av CO₂-avgiften.

– Det skal bli dyrere å forurense, men ikke i den sektoren hvor det faktisk monner å gjøre noe med avgiftene, kritiserer Hermstad.

Veibruksavgiften utgjorde i 2018 16,1 milliarder kroner – en økning på 3 prosent fra året før. Veibruksavgiften på autodiesel utgjorde 25 prosent av totale miljøavgifter i 2018 og var den største av alle miljøavgiftene, ifølge tall fra SSB.

SOLID DELEGASJON: Statsminister Erna Solberg ledet sist uke en stor norsk delegasjon på FNs høynivåmøte i New York, hvorfra hun slapp nyheten om økt CO₂-avgift. Fra venstre: klimastatsråd Ola Elvestuen (V), Erna Solberg, utenriksminister Ine Marie Eriksen Søreide (H) og kronprins Haakon. Bak til høyre skimtes også helseminister Bent Høie (H). Foto: Thomas Nilsson, VG

– Et kutt på fem prosent i veibruksavgiften på drivstoff skal balansere ut økningen i CO₂-avgiften på drivstoff, Siv Jensen?

– Ja, det er en utjevning slik vi går inn for i Granavolden, svarer Jensen.

– Kan du garantere at diesel- og bensinprisene ikke går opp som følge av dette?

– Pumpeprisene påvirkes av flere forhold, ikke minst oljeprisen. Men når CO₂-avgiften øker, så kompenseres dette med lavere veibruksavgift, svarer Jensen.

les også

Foreslår å fjerne bompenger, fergebilletter og bilavgifter i ny rapport

– Er det riktig å verne bilistene mot klimakutt på denne måten?

– Ut fra det Frp har jobbet for i mange år for å holde drivstoffprisen nede, så blir det ivaretatt her. Det er ingen grunn til bekymring for at CO₂-avgiften i seg selv fører til høyere drivstoffpriser.

– Ligger det an til en lignende utjevning i de fire-fem neste statsbudsjettene også?

– Vi følger opp det som står i Granavolden også om dette. Men i første omgang konsentrerer vi oss nå om statsbudsjettet for 2020.

les også

Støre varsler ny klimapolitikk: Olje kan bli liggende igjen under havet

I Granavoldenerklæringen heter det spesifikt under skatte- og avgiftskapittelet at økte pumpepriser som følge av økt CO₂-avgift på drivstoff ilagt veibruksavgift i sin helhet skal motsvares med reduserte avgiftssatser på drivstoff.

Nyheten fra statsbudsjettet for 2020, som legges frem neste uke, får Miljøpartiet De Grønne til å reagere.

– Pinlig

– Jeg mener det er pinlig at et miljøparti (Venstre, journ anm.) har gått med på at det ikke skal bli dyrere å forurense. De har faktisk skrevet under på at pumpeprisen ikke skal opp. Det er en fallitterklæring. Og det er litt pinlig at de skryter av at det skal bli dyrere å forurense, sier nasjonal talsperson Arild Hermstad i MDG til VG.

MDG-KAMERATER: Arild Hermstad (til venstre) avbildet med sin nye partikamerat, tidligere SV-leder og SV-statsråd Erik Solheim. Foto: Tore Kristiansen, VG

les også

Krangel i Oslo Frp etter avstemming om «klimahysteri»

– Dette er vel et kompromiss med Frp?

– Og det viser hele problemet Venstre har. Hvis de ønsker å ha troverdighet som miljøparti, er det å styre med Frp en oppskrift på ikke å levere. De får ikke til de utslippskuttene som skal til, svarer Hermstad.

les også

FN har klimautslipp som et lite land

Sveinung Rotevatn, Venstres statssekretær i Klima- og miljødepartementet, minner om at CO₂-avgiften treffer er bredere enn på bensin og diesel.

VENSTRE-TOPP: Sveinung Rotevatn (V) er statssekretær i Klima og miljødepartementet. Foto: Thomas Andreassen, VG

– Hele budsjettet er ikke klart ennå, så jeg vil ikke gå i detalj på hver enkelt post. Men jeg vil likevel minne Hermstad om at CO₂-avgiften gjelder mer enn pumpeprisen på bensinstasjoner. Den gjelder for eksempel luftfart, sjøfart og ikke minst olje- og gassektoren. At MDG finner det for godt å angripe oss for å heve miljøavgiftene viser at de er mer opptatt av å kritisere regjeringen enn av å anerkjenne at vi gjør det dyrere å forurense, skriver Rotevatn i en e-post til VG.

Han mener uansett at forurenser nå betaler mer enn før, noe som har påvirket at salget av petroleumsprodukter, bensin og diesel går ned.

– Venstre har fått med seg regjeringen på å heve CO₂-avgiften med fem prosent årlig, og at unntak skal fjernes. Det betyr en betydelig skjerping av klimapolitikken i alle sektorer. Det koster mer og forurense og det lønner seg å kutte utslipp, skriver Rotevatn.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder