Forretningsmodell til Uber går ut på å la personer sitte på med frivillige sjåfører, og snart er den tilgjengelig i Oslo også. Her er appen i bruk om bord i en bil i Los Angeles. Foto:Lucy Nicholson,Reuters

Ubers satsing i Oslo møter motstand

Taxiappen Uber vil utfordre taxinæringen i Oslo, til tross for klare advarsler. Samferdselsdepartementet mener virksomheten er «klart ulovlig».

  • NTB

Onsdag åpner Uber sin første tjeneste i Oslo. I første omgang vil de utfordre privatsjåførmarkedet. Samtidig starter en lukket prøve av tjenesten Uber Pop, i konkurranse med drosjenæringen, skriver Dagens Næringsliv.

– Vi er i ferd med å knytte til oss sjåfører og vil invitere nordmenn som har registrert seg hos oss til å prøve tjenesten i et halvt års tid, sier Jo Bertram, direktør for Uber i Storbritannia og Norden.

I andre land der Uber har etablert seg, har det blitt konflikter med den etablerte drosjenæringen. Mange mener selskapet driver en organisert form for pirattaxi.

Ubers forretningsmodell går ut på å la personer sitte på med frivillige sjåfører.

– Vi stiller oss uforstående til at det de driver med kan gjøres lovlig, sier Glenn Tuxen, leder for Norges Taxiforbunds Oslo-avdeling.

Han får støtte fra statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet.

– Dette er helt klart ulovlig. Skal man ta penger for å kjøre noen eller noe i Norge, skal man ha løyve og kjøreseddel, uansett om det er snakk om et lukket prøveprosjekt eller ikke, sier Hoksrud til Dagens Næringsliv.

Uber har ikke fått løyve for personbefordring mot vederlag av Oslo kommune.

– Vi ønsker å utforske om dette kan gjøres innenfor lovverket i Norge. Vi vurderer å la en tredjepart vurdere dette for oss, sier Bertram.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder