• Mot slutten for disse to

    Ruter lover at du skal slippe å bruke to apper samtidig, og lanserer en ny. Men du kan ikke overføre billetten. Pandemien har samtidig forsterket behovet for nye typer billetter.

    Publisert 21. juni, kl. 19:11

  • Den nye Ruter-appen ble lansert før helgen, og der kan man både planlegge reiseveien og kjøpe billett. Tidligere har reisende i Oslo og deler av Viken måtte bruke to apper til dette.

  • Man kan også se hvor det er bysykler, lage din egen profil som husker dine valg og se hvor fullt det er om bord på enkelte busser. Men flere brukere har stusset over at billetten man allerede har kjøpt, ikke dukker opp i den nye appen.

Varsler nye typer bussbilletter

Publisert:
Artikkelen er over ett år gammel

– Det er to helt separate systemer. Hvis du har kjøpt en 30-dagersbillett i den gamle appen, så bør du beholde denne til den er utløpt og så kjøpe en ny billett på den nye appen, sier pressevakt Øystein Dahl Johansen i Ruter.

Selskapet anslår at «flere tusen» allerede bruker den nye appen og har mottatt mange tilbakemeldinger. Blant annet lurer flere på om man kan kjøpe mer fleksible billetter.

Som følge av pandemien og innføring av hjemmestudier og hjemmekontor, er det mange som ikke har reist kollektivt mange dager på rad. Dermed har behovet for periodebilletter vært mindre.

Nye billetter

– Pandemien har endret måten vi reiser på. De som har muligheten til hjemmekontor vil kanskje være hjemme noen dager i uka, og på kontoret noen dager. Og da er det kanskje ikke behov for billett en hel periode, sier Johansen.

Han opplyser at Ruter, sammen med andre kollektivselskaper, lenge har jobbet med ulike løsninger.

– Vi ser på fleksible billettprodukter som skal gjøre det enkelt og attraktivt å reise kollektivt. Dette var et arbeid som var i gang før pandemien. Det er for tidlig å si noe konkret om hvordan slike mer fleksible billett- og prisløsninger vil bli i fremtiden. Det vil komme i den nye appen etterhvert.

Testing

Flere testbrukere har benyttet den nye appen en stund og kommet med løpende tilbakemeldinger til selskapet.

– Appen skal aldri bli helt ferdig og dette er bare starten på utviklingen hvor vi sammen med kundene våre skal teste, bygge og lære, sier markedsdirektør Ellen Rogde i en pressemelding.

Publisert:

Flere artikler

  1. Mener billettordninger ikke dekker folks behov: – Trengs en mer fleksibel billett

  2. Fare for kutt: Raymond Johansen ber Oslo-folk reise kollektivt igjen

  3. Boligdrømmen i coronaens tid

  4. Kollektiv-krisen: Skuffet over egen regjering

  5. Pluss content

    Omikron og reise: Tre scenarioer for utenlandsturen