MÅTTE AVBESTILLE: 17-åringene Eva Kristine Lien (til høyre) og Åse Marie øvelseskjører ofte med pappa Aamund. De tre er ikke særlig fornøyde med de nye fraværsreglene.
MÅTTE AVBESTILLE: 17-åringene Eva Kristine Lien (til høyre) og Åse Marie øvelseskjører ofte med pappa Aamund. De tre er ikke særlig fornøyde med de nye fraværsreglene. Foto: Privat

Kjøreskoler: Ungdommer avbestiller kjøretimer etter nye fraværsregler

Kunnskapsdepartementet: – Fullt mulig uten fravær

INNENRIKS

Kjøreskolene raser over de nylig innførte fraværsreglene i videregående skole. Tvillingsøstrene Eva Kristine og Åse Marie (17) måtte avbestille glattkjøringen.

Publisert: Oppdatert: 02.09.16 15:40

– Vi synes det er veldig dumt at vi måtte avbestille glattkjøringen. Vi får jo ikke tatt det utenom skoletid, fordi da har de ikke åpent, sier Åse Marie til VG.

Hun er ute og øvelseskjører sammen med tvillingsøsteren Eva Kristine og faren Aamund hjemme i Gjøvik når VG ringer.

17-åringen forteller at om de hadde tatt glattkjøringen likevel, kunne de kun ha vært borte i en eneste forelesning til for å få standpunktkarakter i ett av fagene.

– Det er mange i klassen som er i samme situasjon, og som har avbestilt fordi man er redd for ikke å få karakter, sier Åse Marie.

Nye regler i høst

De nye fraværsreglene, som skal forhindre skulking,for elever i videregående skole ble innført ved semesterstart i år.

Tidligere i år raste debatten, og elevene uttrykte at de var rivende uenige i den nye regelen.

Det har også hersket store uenigheter mellom kjøreskolene og myndighetene.

Autoriserte trafikkskolers landsforbund har henvendt seg til Utdanningsdirektoratet med forespørsel om trafikkopplæring kan anses som gyldig fravær. Svaret de fikk fra myndighetene var at ønsker ikke ville bli tatt til følge.

Ifølge trafikkskole-bransjen er langt over femti prosent av dem som tar lappen hvert år, i alderen 18–19 år og elever ved videregående skoler.

Bekymrede foreldre

De to tvillingsøstrene tar kjøreopplæring ved Wright trafikkskole i Gjøvik. Wright regnes som landets største trafikkskole, og har kontoret over hele landet.

Administrerende direktør Ståle Hellum er ikke glad for de nye fraværsreglene.

– Denne uken har vært preget av svært mange avbestillinger fra elever som allerede har satt opp kjøretimer eller annen opplæring. Skolene har vært tydelige i sin informasjon overfor elevene ved skolestart – og delvis skremt dem.

– Flere elever har signalisert at de vil utsette opplæringen. Mange av henvendelsene kommer også fra foresatte, som er bekymret for fraværsreglene, sier Hellum.

Undersøkelse blant 15-18-åringer: Én av tre går på skolen selv om de er syke

Også kjøreskoler Adresseavisen har snakket med før helgen kan fortelle om langt flere avbestillinger enn vanlig, som følge av de nye fraværsreglene.

– Fullt mulig uten fravær

Kunnskapsdepartementet mener de nye fraværsreglene vil gå seg til.

– Et skoleår er relativt kort, og de fleste skoleelever har midttimer og fritimer de kan bruke i løpet av en vanlig skoleuke, i tillegg til morgener og ettermiddager. Det er derfor fullt mulig å ta førerkortet uten at det skal gå ut over deltagelse i undervisning, sier statssekretær Magnus Thue (H) i Kunnskapsdepartementet, til VG.

– Hva med opplæringen man må ta i ordinær arbeidstid?

– Vi har ingen planer om å endre reglene. For det første er et skoleår bare 190 dager, og i løpet av et år har elevene fri på et betydelig antall ordinære arbeidsdager. For det andre innebærer ikke fraværsgrensen at det er ulovlig å være borte fra skolen, men setter et tak. Har du lite udokumentert fravær ellers, vil ikke glattkjøringskurset gjøre at du får problemer med fraværsgrensen.

– Vurderer dere å gi gyldig fravær for kjøreskoletimer?

– Det er veldig bra at elever ønsker å ta førerkort, men det bør ikke gå ut over skolegangen deres. Kjøreopplæring er ikke del av opplæringen i videregående skole, men er noe man tar i privat regi. En vanlig arbeidstager kan ikke ta seg fri når han eller hun vil for å ta kjøretimer, og slik bør det heller ikke være når man går på videregående skole, sier Thue.

Frykter «cowboy»-bransje

At Kunnskapsdepartementet hevder at trafikkskolebransjen må tilpasse seg disse endringene, er og blir en provokasjon, mener han.

– Naturligvis vil bransjen – på en eller annen måte evne å gjøre dette; men til hvilken pris? Hvordan skal man sikre samme type kvalitet i opplæringen når ganske åpenbare effekter kommer til å bli en realitet?, spør Hellum.

Han trekker frem flere konsekvenser av at elevene må gjennomføre større deler av trafikkopplæringen utenom skoletid.

– Gode trafikklærere vil forsvinne fra bransjen, useriøse aktører vil kunne bli større, elever kan være slitne og ukonsentrerte, og elevene får et urealistisk bilde av trafikken. På mange måter vil bransjen utvikle seg til en ren «cowboy»-bransje, sier Hellum.

– Flere tusen sliter

Hellum får støtte fra administrerende direktør i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL), Torgeir Abusdal.

– Vi synes dette er veldig trist, selv om vi selvfølgelig forstår at man må unngå mye fravær fra skolen. Men det er synd at man ikke kan nyansere og se at trafikkopplæring er viktig.

Les også: Høyt fravær blant elevene

Han sier han har hørt fra enkelte skoler hvor 50–100 elever har tatt kontakt med dem for å prøve å finne en løsning.

– Det er derfor ikke urimelig å anta at det er snakk om flere tusen elever som sliter med å få gjennomført kjøretimer uten å få fravær.

– Vi synes det er vanvittig at trafikkopplæring sidestilles med skulk. Myndighetene sier dette er en privatsak, men man vet jo at mange yrkesfagelever vil trenge sertifikat når de skal jobbe, sier Abusdal.

Lange køer for oppkjøring

Han poengterer at en del av trafikkopplæringen ikke kan gjennomføres på kveldstid eller i helger.

– Sikkerhetskurs på bane (glattkjøring, journ.anm.) kan kun gjøres hos NAF mellom klokken 8 og 15. Ordinære arbeidstider gjelder også for selve oppkjøringen.

Hittil har det vært praksis at kjøretimer har blitt ansett som gyldig fravær, ifølge Abusdal.

De som har måttet avbestille selve oppkjøringen, vil kunne måtte vente lenge på neste mulighet, ifølge Abusdal.

– Det er lange ventelister, opp mot flere måneder enkelte steder. Derfor kan mange bli kraftig forsinket med å få sertifikatet som følge av disse nye fraværsreglene.

Her kan du lese mer om