LÆRER: Hver eneste dag trente pappa Jan-Erik Frisli og Johannes Kulstad Frisli. Og bokstavene falt på plass med lydfargemetoden. Nå har Johannes lest over 20 bøker. Foto: Johan Arnt Nesgård/Trønder-Avisa

Johannes (11) lærte å lese med lyd og farger

Når lydene får farger blir det enklere for dyslektikere å knekke lese- og skrivekoden.

Artikkelen er over tre år gammel

Johannes og pappaen hans Jan-Erik Frisli i Inderøy i Nord-Trøndelag mener i alle fall at det ble lettere å knekke koden da de tok i bruk lydfargemetoden i november. Hver eneste dag trente de hjemme i rundt en halv times tid.

– Den 22. april kunne Johannes lese. Da hadde vi hatt 167 leksjoner. Metoden virker som krutt, forteller Jan-Erik Frisli stolt.

Han jobber selv som lærer på videregående og tok et kurs i lydfargemetoden for å kunne hjelpe sønnen. Nå er han pådriver for å gi andre foreldre og barn samme muligheten.

Det var Trønder-Avisa som først omtalte saken tidligere i år.

Husker du? Har kraftig dysleksi – fikk toppkarakterer

Lydfargemetoden

Det er nederlandske Maaike Visser (54) som har utviklet lydfargemetoden.

FARGER: Maaike Visser med hoppemattene som symboliserer hvordan bokstavene uttales. Foto: Hallgeir Vågenes VG

– Ideen med å bruke farger og strukturer har jeg tatt med fra Nederland, men norsk og nederlandsk er ikke like språk, sier Visser som snart har bodd her i 25 år.

– Det norske alfabetet har 29 bokstaver men 67 lyder, forklarer hun. Lyden avhenger av hvilken sammenheng bokstavene står i, om de danner ordet kino eller kake.

– En kort vokal følges som regel av to konsonanter. Som i ordet takke, forteller Visser som opprinnelig er utdannet sykepleier.

Les om da Erna fikk beskjed om å ta seg sammen.

Da Visser for mange år siden oppdaget at hennes egen sønn var dyslektiker, utviklet hun metoden for å hjelpe ham. Hun har også selv dysleksi.

Les også: Denne meldingen lot ikke Erna Solberg passere: – Jeg har dysleksi

Årets gründer

– I skoleåret 2015/16 var det lærere fra 100 skoler som tok lydfargekurset, forteller Visser som ble kåret til årets gründer i Buskerud for 2015 og to ganger har vært nominert til årets sosiale entreprenør hos Ferd.

Metoden bruker også fargeklosser for å symbolisere bokstaver og fargetusjer hvor barnet markerer bokstavene med forskjellige farger. Også hoppebrett og matter i forskjellige farger brukes i undervisningen.

FARGERIK BOK: Her er bokstavene fargelagt ut fra hvordan de uttales. De stumme bokstavene er for eksempel strøket over mens vokalene er markert med grønt. Foto: Hallgeir Vågenes VG

– Jeg bruker fire sanser. Dette er en multisensorisk metode og forskning tyder på at dette gir større læreutbytte, sier Visser som bruker samme metode i norskopplæring for utlendinger og neste uke starter et prosjekt ved et asylmottak.

Les også: Gjeninnfører gratis PC-er til lese- og skrivesvake elever

– Spennende metode

Caroline Solem, generalsekretær i Dysleksi Norge, sier det er mange gode innlæringsmetoder og at det ikke er en som nødvendigvis fungerer for alle.

– Lydfarge har fokus på fonologi, altså lydene i ordet. Det er en spennende metode som ser ut til å virke for mange, sier Solem til VG da vi treffer henne på en dysleksikonferanse i Oslo sentrum i forbindelse med dysleksiens dag torsdag.

Husker du? Kjendiser med dysleksi

Dysleksi Norge anslår at rundt fem prosent av alle nordmenn har alvorlig dysleksi.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder