NORWEGIAN-SJEF: Bjørn Kjos avbildet hos NRK samme kveld som streiken var over. Foto:TROND SOLBERG/VG Foto:,

Norwegian-avtalen åpner for færre piloter

Avtalen mellom flyselskapet og de streikende pilotene garanterer juridisk, faktisk og økonomisk for at morselskapet vil opprettholde en pilotbemanning på dagens nivå i tre år.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Det viser avtalen som tirsdag ble skrevet under av begge partene for å få slutt på den 11 dager lange streiken i Norwegian.

Det var Aftenposten som først skrev om avtalen, som er undertegnet selskapets leder, Bjørn Kjos. etter at de hadde fått tak i en kopi av den. Også VG sitter på avtalen.

LES OGSÅ: Kjos usikker på hvor lenge han fortsetter

687 piloter

Selv om avtalen sier stillingene til alle de 687 pilotene er sikre de neste tre årene åpner den for at antallet piloter i Skandinavia likevel kan gå ned:

NORWEGIAN: Dette bildet er tatt like etter avgang fra Gatwick flyplass i London. Foto:Jan Ovind,VG

«Antallet pilotstillinger omfattet av garantien reduseres i takt med naturlig avgang knyttet til LoL (Loss of licence, red.anm.) og pensjon/alder.»

Det betyr at når piloter enten går av med pensjon, eller mister lisensen så vil ikke disse nødvendigvis erstattes. Etter det VG er kjent med vil 10 personer gå av med pensjon de neste tre årene, mens det statistisk i samme periode er 10-12 personer som vil miste lisensen til å fly.
I fjor var dette tallet ifølge Aftenposten likevel betydelig høyere, da opp mot 20 gikk av på grunn av LoL.

I avtalen står det også følgende:

«Uavhengig av hvilket selskap i Norwegian-konsernet den enkelte pilot er ansatt i, skal konsernet alltid bygge sin ekspansjon på prinsippet om faste ansettelser, trygge arbeidsforhold og respekt for lokale avtaler og arbeidsrettslige prinsipper.»

Parat: – Pilotene vant frem

– Vi har nå fremforhandlet et resultat vår forhandlingsdelegasjon anbefaler våre medlemmer å stemme ja til. Så lenge uravstemningen pågår, er det ikke naturlig for oss å bidra til en diskusjon om avtalens innhold i mediene, sier leder i Parat Hans-Erik Skjæggerud til VG.

Han legger til at de aldri ønsket å overta den «kommersielle styringen» av selskapet, slik Bjørn Kjos flere ganger hevdet i media.

– Det som imidlertid har vært vårt krav er å få en avtale med reell arbeidsgiver som vi mener er morselskapet Norwegian Air Shuttle. Etter at avtalen nå er gjort kjent i media er det ingen som lenger kan være i tvil om at pilotene har vunnet frem og nå sitter med den avtalen de hele tiden har ønsket seg, mener Skjæggerud, som legger til at mens de fleste tariffavtaler reforhandles etter to år, har de nå sikret seg en som skal gjelde i tre år.

LES OGSÅ: Pilotene får lite sympati hos folket

Steile fronter

Under streiken stod partene lenge langt fra hverandre, og ordkrigen var til tider svært krass. For pilotene organisert i Parat gjennom Norwegian Pilot Union var det hele tiden viktig å få en tariffavtale knyttet opp til morselskapet, og ikke datterselskapet de formelt sett er ansatt i.

UNDERSØKELSE: Billigere flybilletter viktigere enn piloters rettigheter

Fra Norwegian sin side ble det sagt klart og tydelig at en ansettelse i morselskapet var uaktuelt. Dette begrunnet Bjørn Kjos med at de da ikke ville få de nødvendige banklånene for å kjøpe over 200 nye fly, slik selskapet har planer om.

Etter 11 dager klarte partene til slutt å komme til en enighet som gjorde at flyene igjen kunne være i luften. I mellomtiden hadde mangfoldige titusener fått sine reiseplaner ødelagt.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder