Dette har pilotforeningene og SAS blitt enige om

Hva fikk pilotene ut av den ukelange streiken? Her er noen sentrale punkter fra den nye avtalen.

Nesten 360.000 passasjerer har blitt rammet av over 4000 innstilte flyvninger etter at SAS-pilotene gikk ut i streik for en uke siden, varsler selskapet i en børsmelding torsdag kveld.

Da kunne selskapet annonsere at streiken var over, etter at partene hadde forhandlet hos Riksmekler Mats Wilhelm Ruland siden onsdag morgen.

Sent torsdag kveld: Pilotstreiken er over

Hva fikk pilotene ut av det? Avtalen som pilotene og SAS har blitt enige om er en treårig kollektivavtale, og gjelder for SAS-pilotene i Norge, Sverige og Danmark, skriver E24.

Her er noen av de viktigste punktene:

  • Mer forutsigbarhet: Andelen piloter som får ha en forutsigbar turnusordning økes nå fra 40 til 60 prosent.
  • Ansettelsestrygghet: To samarbeidsavtaler som var sagt opp, er nå tilbake, og inngår som en del av tariffavtalen, skriver Flygerforbundet og Parat i en pressemelding torsdag kveld. Avtalene regulerer ansettelsestrygghet og ansiennitetsmuligheter.
  • Lønnsøkning: Partene er blitt enige om en lønnsøkning for pilotene på 3,5 prosent i år, 3 prosent i 2020 og fire prosent året etter der igjen, 2021. På forhånd ønsket krevde pilotene en lønnsøkning på 13 prosent.
  • Fleksibilitet: Kommunikasjonssjef i SAS Knut Morten Johansen forteller til VG sent torsdag kveld at selskapet har fått gjennom aspekter som gjelder fleksibilitet. Et av dem er at langdistansepiloter også skal kunne fly kortdistanse.

SAS-ledelsen sier til VG sent torsdag kveld at de er tilfredse med at streiken med dette endelig kan avsluttes:

les også

SAS etter streiken: – Møt opp på flyplassen som normalt

– Totalpakken veldig god

Leder for SAS-pilotene i Norsk Flygerforbund Christian Laulund sier til VG sent torsdag kveld, utenfor Riksmeklerens kontor, at de er fornøyde med den nye avtalen.

– Vi har fått gjennom våre to hovedkrav, nemlig forutsigbarhet for medlemmene, og trygghet for at de er en del av fremtiden i SAS.

– Føler du at dere oppnådde det dere ønsket?

– Ja, de to hovedkravene fikk vi jo innfridd, og så har vi fått en del på den lønnen vi ønsket også. Totalpakken er etter min mening veldig god når man ser på en justering også i arbeidstidssystemene, sier Laulund.

På spørsmål om det er noe pilotforeningene er lite fornøyde med, vil ikke Laulund peke på noe spesielt, men sier at de har måttet gi på fleksibilitet på visse områder.

– Betyr mye for oss i kroner og øre

SAS er på sin side fornøyde med å ha fått fleksibiliteten de ønsket seg.

les også

SAS permitterer 930 kabinansatte

– Denne fleksibiliteten betyr mye for oss i kroner og øre. Men her har det vært gi og ta, som det skal være i forhandlinger, sier kommunikasjonssjef Knut Morten Johansen til VG og legger til:

– Det at man landet på et lønnstillegg på 3,5 prosent er også greit, i og med at det opprinnelige kravet var så mye høyere.

Storeier Wallenberg om pilotenes krav: – Kan ikke gå tilbake til slik det var før 2012

Johansen sier SAS er fornøyde med helheten i den nye avtalen.

– En sak som har vært godt kjent i det siste er behovet for forutsigbarhet og bedre balanse mellom jobb og fritid. Det er noe vi har delt, og vi har gjort et godt stykke arbeid for at vi skal kunne få til dette for våre piloter, sier han.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder