Dette er det siste livstegnet fra «Siv»

Foreløpig rapport: **Besetningen visste hvor de var

Fikk beskjed om å gå lavere enn Kebnekaise

(VG Nett) Et spørsmål om været, og tillatelse til å starte innflygingen mot Kiruna flyplass. Slik var det siste livstegnet fra Hercules-flyet «Siv».

Rune Thomas Ege
ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL
Les hele den foreløpige rapporten her

Mannskapet på det norske Hercules-flyet, med kallenavn Haze 01, nærmer seg flyplassen i Kiruna. Skyene som ligger langs ryggen av Sveriges høyeste fjell Kebnakaise gjør sikten dårlig. Mannskapet flyr ved hjelp av de svært avanserte instrumentene på det nesten nye flyet.

Klokken 14.55 tar de kontakt med tårnet i Kiruna, som svarer umiddelbart.

«Siv»: Kiruna HAZE 01.

Kiruna: HAZE 01, Kiruna.

«Siv»: HAZE 01, vi er 50 [«Five Zero»] nautiske mil vest for flyplassen, og ber om en visuell innflygning når vi starter innflygning(en).

Kiruna: HAZE 01, klargjør innflygning, gå ned til Flight Level 70 foreløpig.

Lavere enn fjelltoppen

Det betyr at tårnet gir Hercules-flyet beskjed om å gå ned til en høyde som ligger lavere enn toppen på Kebnekaise (2.106 meter over havet).

«Siv»: Cleared inbound, går ned til Flight Level 70, Haze 01, og har du den siste værmeldingen?

Kiruna: Vinden er 210 grader, 22 knop, CAVOK, temperatur 2, dew point -2 og QNH 1000. Gode bremseforhold.

Så kommer det siste livstegnet fra mannskapet på «Siv». En bekreftelse på at værmeldingen er mottatt, og en kvittering på lufttrykket (QNH) er helt normalt:

- Været er mottatt, og QNH 1000, HAZE 01.

Klokken 14.58, tre minutter etter den første kontakten, tar tårnet igjen kontakt med flyet. De vil det skal gå enda lavere.

Kiruna: Og HAZE 01, gå ned til høyde 5.000 fot, QNH 1000, Flight Level 65.

Får ikke svar

Til tross for gjentatte purringer, får tårnet aldri noe svar. Bare noen meter fra toppen av Kebnekaise har flyet truffet fjellveggen i nesten 500 kilometer i timen.

- Den siste kontakten er noe av det vi har fokus på. Vi må finne ut hvorfor en slik ordre ble gitt, og hvorfor den ble akseptert av mannskapet på flyet, sier Per Egil Rygg, lederen av den norske undersøkelseskommisjonen, til VG Nett.

Artikkelen fortsetter under bildet.

DØDSFERDEN: Denne illustrasjonen fra den svenske havarikommisjonen viser hvordran Hercules-flyet fløy lavere ov lavere (stiplet linje), før det traff Kebnekaise. Til høyre kan en se såkalt Flight Levels, høyden flyet får beskjed om å legge seg på av tårnet i Kiruna. Foto: STATENS HAVERIKOMMISSION

Da den foreløpige rapporten etter Hercules-ulykken ble lagt frem i Oslo i dag, kom det frem at Hercules-flyet hadde fått beskjed om å gå lavere enn toppen på Kebnekaise.

- Hadde mannskapet rett da de sa at de befant seg 50 nautiske mil fra flyplassen?

KOMMISJONSLEDER: Per Egil Rygg. Foto: NTB SCANPIX

- De fakta vi har, tilsier at både besetningen og tårnet visste hvor flyet befant seg, ja, sier Rygg.

- Likevel fikk de beskjed om - og aksepterte - å starte nedstigningen?

- Dette er et svært viktig og relevant spørsmål vi også forsøker å få svar på. Vi ser på alle fakta, samt relevante lover og regler. Det er en prioritert oppgave for oss å finne svaret på dette, sier Rygg til VG Nett.

Forsvant

Hercules-flyet var på vei fra Evenes til Kiruna i Nord-Sverige for å hente personell og materiell under øvelsen Cold Response da det forsvant 15. mars i år.

De norske offiserene Bjørn Haug (40), Siw Robertsen (45), Steinar Utne (35), Ståle Garberg (42) og Truls Audun Ørpen (46) mistet livet i ulykken.

BAKGRUNN: Slik beskriver vennene de omkomne

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder