Røykfri på 10 dager

Slutt gradvis, skriv røykelogg og hold sigaretten på en annen måte, så er du i gang med din røykeslutt.

ARTIKKELEN ER OVER 15 ÅR GAMMEL

Foto: FRODE HANSEN

Dag 4-6: Fortsett registreringen i røykeloggen. Skriv også ned antall drag per sigarett. Skift til et merke med enda mindre nikotin. Ikke røyk i halvtimen før og etter måltidene. Dropp røyken i forbindelse med pauser, og den siste halvtimen før du legger deg. Flytt sigaretten fra pekefinger til langfinger på den «gale hånden».

Dag 7-9: Fortsett registreringen. Gå over til de sigarettene som har lavest nikotininnhold. Ikke røyk de første 45 minuttene etter at du har stått opp om morgenen, og heller ikke før og etter alle måltider. Du skal ikke røyke i forbindelse med pauser eller i de siste tre kvarterene før du legger deg. Skift fra langfinger til lillefinger, og reduser antall drag per sigarett til det halve.

Dag 10: Røyken stumpes innen midnatt og gjenværende sigaretter kastes. Du tar fullstendig kontroll over tobakken.

(Kilde: www.tobakk.no, Sosial- og helsedirektoratet, avdeling tobakk)
VG Nett er ikke ansvarlig for innholdet på eksterne sider.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder