Fregatt-ulykken: Slik skal de finne ut hva som gikk galt for KNM «Helge Ingstad»

Både Politiet og Havarikommisjonen mener de har et godt grunnlag for å si hva som skjedde i forbindelse med kollisjonen torsdag morgen.

– Hovedforskjellen er at politiet etterforsker en sak, i dette tilfellet en ulykke, med utgangspunkt i å vurdere straffskyld. For å klare det må de ha et hendelsesforløp, sier avdelingsdirektør i Havarikommisjonen, Dag Sverre Liseth til VG.

Havarikommisjonen på den andre siden har ikke adgang til å ta stilling til skyld og ansvar, etter at milliardfregatten kolliderte med et tankskip.

les også

Var om bord på KNM «Helge Ingstad»: – Tenkte umiddelbart det verste

– Vi undersøker utelukkende for å identifisere mulige sikkerhetsforbedringer og det gjør vi for å unngå at slike ulykker skjer igjen, sier Liseth.

I tillegg vil havarikommisjonen publisere en offentlig rapport når undersøkelsen avsluttes.

Samarbeider om tekniske data

– Datatekniske bevis har vi behov for begge to og vi samarbeider godt for å dele den type informasjon. Men intervjuer med involverte er ikke noe vi deler med politiet, sier Liseth.

Politiet må utlevere all informasjon Havarikommisjonen måtte be om å få utlevert, men andre veien er reglene strengere.

– Involverte i hendelsen har forklaringsplikt for Havarikommisjonen, det har de ikke for politiet. Vi vil heller aldri dele noe som blir sagt til oss i våre intervjuer. Formålet er å få frem all informasjon for å identifisere mulige sikkerhetsforbedringer. Vi ønsker ikke at noen skal være redde for å si hva de vet, i frykt av at det skal brukes mot dem ved andre anledninger.

Fregatten tok del i NATO-øvelsen Trident Juncture da uhellet skjedde.

SKADER: Ankerkrysset helt fremme på styrbord side (venstre side i bildet) er tydelig oppskrapet på tankskipet «Sola TS». Dersom KNM «Helge Ingstad» traff dette, så kan det forklare den store flengen fregatten fikk på styrbord side. Amdahl mener at bulben helt foran på båten, som er under vann på bildet, trolig kan ha gitt skader under vann på fregatten. Foto: Ness, Jan Kåre / NTB scanpix

FLENGE: KNM «Helge Ingstad» fikk en stor flenge på siden etter kollisjonen med «Sola TS». Professor i marin teknikk ved NTNU, Jørgen Amdahl, tviler på at flengen har skyld i at skipet tok inn mye vann og la seg på siden. Foto: KV Bergen / Forsvaret / NTB scanpix

God oversikt

Både Havarikommisjonen og Politiet mener de har et godt grunnlag for å si hva som skjedde i forbindelse med kollisjonen mellom tankskipet «Sola TS» og fregatten KNM «Helge Ingstad» utenfor Stureterminalen i Hjeltefjorden klokken 04.03 torsdag morgen.

– Nå skal vi systematisere materialet vi har innhentet og kryssjekke de opplysningene vi har. I tillegg det er noen avhør som gjenstår. Så må vi innrette etterforskningen på om noen kan lastes for dette her og det er et mer tidkrevende og møysommelig arbeid, sier politiinspektør Frode Karlsen til VG.

les også

Milliardfregatt med massive skader etter kollisjon: – Som en rambukk

– Status nå er at vi har god oversikt over faktiske forhold. En stor rekke avhør er gjennomført, sier politiinspektør Frode Karlsen til VG.

– Hvem har dere avhørt?

– Vi har blant annet avhørt besetningen på begge broene, losen og de på trafikkstasjonen. I tillegg har vi innhentet materiale som er relevant for å kunne si noe om årsakssammenheng.

les også

Slik skal de berge KNM «Helge Ingstad»

– Hva kan du si om ressursbruken i saken?

– Det er et betydelig antall etterforskere som jobber med saken, noe som erfaringsvis vil nedskaleres om ikke lenge. Men vi har brukt store ressurser på å få gjort de etterforskningsskritt som har vært nødvendig.

KONTROLL: Politiinspektør Frode Karlsen sier politiet har god oversikt over hendelsesforløpet. Foto: Tor Erik H. Mathiesen / NTB scanpix

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder