BRANNFELLE: Det har vært altfor mange dekk på lager på lokalene DekkNor og NDI drifter på Alnabru. Nå anmelder Henning Solberg (t.h) og Ramiz Safdar (t.v.) NDI for å ha lurt dem. Solberg er eier av DekkNor og Safdar er daglig leder. Foto: Hallgeir Vågenes

Henning Solberg i dekkrangel: – Lurt inn i en brannfelle

ALNABRU (VG) Henning Solberg mener han er blitt lurt av en dekkimportør til å drifte under brannfarlige forhold i seks år og har gått til anmeldelse. – Vi kjenner oss ikke igjen, svarer importøren.

ARTIKKELEN ER OVER ETT ÅR GAMMEL

DekkNor, som eies av Solberg, mener Nordisk dekk import (NDI) gjennom seks år har lurt dem og deres 60–70 ansatte, ved å ikke opplyse om at de har hatt altfor mange dekk på lager. Derfor har de politianmeldt og stevnet NDI i et sivilt søksmål og har samtidig sendt en bekymringsmelding til brannvesenet. 

Solberg sier NDI ikke har opplyst om at det maksimalt kan lagres 13 500 dekk på området, mens de to bedriftene til sammen har opp mot 25 000 dekk lagret på tomten. 

Han påstår at NDI hele tiden har hatt lister over antall dekk som har vært på lagret. 

les også

Slik unngår du jule-brannfellene

Pluss content

– Burde DekkNor visst at uforsvarlig mange dekk på lager?

 – Nei, det var umulig for oss å vite. Området har alltid vært benyttet til dekk, så vi har handlet i god tro. Det er gårdeieren, eller i dette tilfellet fremleier (NDI, journ.anm.), som har plikt til å opplyse om hva som er tillatt, sier Solberg. 

Han hevder NDI har vært i dialog med gårdeier E6 Eiendom om dette siden 2017 – uten at DekkNor er blitt informert. 

Undres over DekkNor

Da NDI inngikk fremleieavtale med E6 Eiendom i 2012, så var begrensningen i antall dekk på brannteknisk grunnlag med i kontrakten, ifølge Solberg i DekkNor. Opplysningene om dette går imidlertid ikke frem av kontrakten mellom NDI og DekkNor. Denne kontrakten har VG sett.

NDI sier de ikke ønsker å kommentere dette, og at de ikke kjenner seg igjen i anmeldelsen. 

– I seks år har de lurt oss og våre ansatte inn i en brannfelle, sier Henning Solberg til VG, og tilføyer:

– Vi vil ikke ha på oss at vi har drevet under ulovlige forhold.

På spørsmål fra VG om DekkNor har driftet uansvarlig, svarer driftssjef for NDI i Norge, Torbjørn Aune:

 – Selv om jeg ikke vil gå i detalj, så er DekkNor selvsagt ikke fristilt myndighetenes krav.

– NDI er og har vært opptatt av å bedre brannsikkerheten. DekkNor ble blant annet tilbudt ytterligere arealer som et ledd i bedring av brannsikkerheten da det ble klart at det ble lagret for mange dekk i lokalet, uten at vi har fått til en god dialog rundt en slik løsning. Vi har også hele tiden hatt tett dialog med gårdeier for å finne forslag til hensiktsmessige løsninger, sier Aune.

Gårdeier, E6 Eiendom, understreker at dette er en konflikt mellom NDI og DekkNor.

– Vi holder oss derfor litt på siden. Vi har påpekt alvorlige avvik på brannvern som DekkNor har vært ansvarlig for, så jeg stiller meg undrende til at de kjører en sak på denne måten. Når det gjelder brannvern, så er vi opptatt av at reglene følges, sier daglig leder i E6 Eiendom, Line Norbye. 

FEILPLASSERT: Henning Solberg mener at utkastelsesbrevet fra NDI inneholder filleting, som at dekk i kort tid har vært plassert foran nødutganger. Foto: Hallgeir Vågenes

Kjenner seg ikke igjen

Samtidig som DekkNor anmelder NDI, så har NDI sendt DekkNor varsel om utkasting.

I utkastelsesvarselet hevder de DekkNor ikke har betalt leie ved to leieterminer, har brutt lagerhåndteringsavtalen, brukt uberettiget av fellesarealene og drevet med annen virksomhet enn det som er tillatt i fremleieavtalen. 

les også

Henning Solberg (45) tilbake med sensasjonell seier: – Knuste alle unggutta!

I tillegg mener NDI at DekkNor har brukt andres parkeringsplasser, brutt brannvernsbestemmelsene, endret inventaret uten godkjennelse, drevet uansvarlig, brutt kjøpslojaliteten, drevet utpressing av NDIs ansatte og involvert NDIs kunder i tvisten.   

Daglig leder hos DekkNor, Ramiz Safdar, sier de «kan tilbakevise 99 prosent av disse anklagene».

les også

Henning Solberg forsøkt frastjålet luksusbil

Slukningsanlegg

DekkNor sier de har bedt NDI om sette opp slukningsanlegg, slik at de kan fortsette som før.

– Gårdeier hentet inn tilbud der det viste seg at sprinkleranlegget ville koste ti millioner kroner, noe NDI sa ble for dyrt i forhold til inntektene de får fra driften. Dette til tross for at gårdeier var interessert i å dele på utgiftene, sier Safdar.

REDUSERT: Etter i sommer har NDI fjernet store deler av sin beholdning, slik at det skal være mellom 13.000 og 14.000 dekk på lager i dag, sier Solberg. Foto: Hallgeir Vågenes

Aune sier at beløpet DekkNor presenterer er ukjent for ham. 

– Gårdeier har blant annet undersøkt muligheter for installering av slukkeanlegg. Skisserte løsninger rundt dette har vært under forutsetning av at NDI inngår en ny langsiktig leiekontrakt. Gitt at DekkNor ikke ønsker dialog eller å gjøre opp sine forpliktelser, så har dette ikke vært en mulig løsning, sier Aune. 

Han sier NDI over tid har vært i dialog med egne brannvernkonsulenter i tillegg til gårdeiers egne, for å iverksette tiltak som forbedrer brannsikkerheten.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder