BRASTE I LAND: I vill fart endte den førerløse RIB-en på en strand på Lysaker bare en hårsbredd fra en badegjest. Foto: Krister Sørbø VG

Redningsselskapet etter to RIB-ulykker på ett døgn: Krever strengere regler

To alvorlige hendelser med hurtiggående RIB-er i Oslofjorden på et drøyt døgn, får Redningsselskapet til å etterlyse  hurtigbåtsertifikat og mer kunnskap hos båtførere.

  • Karin Muri

Artikkelen er over tre år gammel

I en voldsom fart og med stor dramatikk ble fire ungdommer kastet i sjøen, da den 22 fot lange RIB-en de satt i traff en bølge utenfor øya Nakholmen i indre Oslofjord mandag ettermiddag.

Ungdommene forklarte til politiet at båten holdt rundt 40 knop, da den ble truffet av en bølge fra Københavnbåten.

– 40 knop er en enorm hastighet på sjøen som lett skaper farlige situasjoner. Å føre båt i en slik fart krever usedvanlig årvåkenhet, sier kommunikasjonssjef i Redningsselskapet Frode Pedersen.

Husker du? Her driver husbåten midt i fjorden

Politiet fikk ved 17-tiden i går melding om at flere personer lå i vannet og at de ropte om hjelp, utenfor Nakholmen i retning mot Oksval brygge på Nesodden. En seilbåt plukket opp de fire personene, før politibåten kom til ulykkesstedet og tok seg av de fire som var lettere skadet.

– Det er en del krefter i sving når man kastes ut av en båt i så stor fart, sier politiets innsatsleder Christian Bortne.

Han forteller at dødmannsknmappen som bidrar til å stoppe motoren når uhellet er ute og folk faller over bord, ikke har vært i bruk.

Politiet har vært i kontakt med eieren av båten, som ikke var om bord da ulykken skjedde. Båten hadde en 175 hestekrefters påhengsmotor.

– Hørte et drønn

Førerløs og i vill fart raste RIB-en inn i Lysakerfjorden, før den braste i land rett ved siden av en badegjest i nærheten av Svartebukta på Lagåsen på Lysaker. Den traff først noen steiner i fjærekanten, siden hoppet den flere meter inn på land.

– Jeg hørte en helt ugjenkjennelig lyd og et drønn og løp ned til sjøsiden, deretter hørte jeg et drønn til, forklarer nærmeste nabo Siw Stensaas Thorsen.

HØRTE DRØNNET: Siw Stensaas Thorsen hørte en voldsom lyd da RIB-en traff stranden rett nedenfor der hun bor. Hun fikk stoppet båtmotoren og lette etter mulige forulykkede i nærheten av båten. Båten traff først steinene rett bak henne her. Foto: PRIVAT

Hun fryktet å finne en person som hadde hatt et illebefinnende i nærheten av båten, siden motoren fortsatt gikk i fullt driv. Hun igangsatte straks søk etter folk i nærheten, uten resultat.

Julia Mikulina måtte kaste seg unna ulykkesbåten da den traff stranden. Hun bader daglig på stranden, ifølge Budstikka.

– Det er en guds lykke at ingen ble skadet, sier Siw Stensaas Thorsen.

Hun fant en rekke personlige eiendeler i og rundt båten.

Dødmannsknapp

Søndag ettermiddag skjedde en tilsvarende ulykke ved Filtvet i Buskerud. Føreren av båten forklarte at han falt over bord på grunn av en krapp bølge, og svømte selv i land. Den førerløse RIB-en ble funnet drivende utenfor strandkanten, da en større redningsaksjon ble iverksatt.

– Dette aktualiserer diskusjonen om det bør bli påbudt med dødmannsknapp i hurtiggående båter. En båt som den som gikk førerløs i 40 knop innover i Lysakerfjorden er en drapsprosjektil. Det er bare flaks at ikke noen ble påkjørt, skadet eller drept, sier Frode Pedersen i Redningsselskapet.

Han anbefaler alle som skal ut i båt å ha med VHF, vest og dødmannsknapp.

– Man bør ikke dra ut på sjøen uten, sier Pedersen.

NYE REGLER: Frode Pedersen i Redningsselskapet etterlyser mer kunnskap og innføring av et eventuelt hurtigbåtsertifikat. Foto: Bjåland Nils VG

Forferdelig

Han sier at det å falle ut av en båt i 40 knops fart er en forferdelig opplevelse. Det skaper sjokk og er traumatiserende.

– Det er viktig å avpasse farten etter forholdene og de kunnskapene du har som skipper, man leker ikke i 40 knop uten at man har erfaring og vet hva man gjør, sier Pedersen.

Les også: Politiet avslutter søket etter Kiwi-sjefen

Han etterlyser nå en diskusjon om det bør innføres et hurtigbåtsertifikat, slik det ble nevnt i Sjøfartsdirektoratets rapport «Sikkerhet i fritidsbåt» fra 2012.

SLEP: Den forulykkede båten slepes vekk av politiet. Alle nødetater rykket ut da det ble meldt om at fire ungdommer lå i vannet og ropte etter hjelp. Siden fortsatte båten sin ville ferd inn i Lysakerfjorden, og traff nesten en badegjest på stranden. Foto: Krister Sørbø VG

– Det kommer stadig flere raskere båter på fjorden, og det krever kunnskap. Mye tyder på at opplæringen bør skjerpes. Båtførere må vite hvilket våpen en slik båt kan bli, sier kommunikasjonssjef i Redningsselskapet Frode Pedersen.

Mer om

  1. Fritidsbåt
  2. Politiet
  3. Ulykker
  4. Strand

Flere artikler

  1. Redningsselskapet etter to RIB-ulykker på ett døgn: Krever strengere regler

  2. Fire ungdommer kastet til sjøs da RIB traff bølgene fra danskebåten

  3. Elever over hele landet hyller lærerne sine

  4. De holder Norge i gang

  5. Øver på klodens farligste stoffer på den kanadiske prærien

Fra andre aviser

  1. Fire ungdommer kastet til sjøs da RIB traff bølgene fra danskebåten

    Aftenposten
  2. Redningsskøyte berges fra land på Sunnmøre

    Bergens Tidende
  3. Basehopperen er alvorlig skadet

    Aftenposten
  4. Bombealarmen på Grønland: Vil beholde terrorsiktet 17-åring i varetekt

    Aftenposten
  5. Væpnet politiaksjon på Skedsmokorset - naboer evakuert

    Aftenposten
  6. PST: – Endrer ikke trusselvurderingen

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder