– SKREVET SELV: I løpet av et halvt døgn har skuespiller Kristoffer Joners innlegg på Facebook resultert i 2,3 millioner kroner til NOAS. Organisasjonen sier det er Joner selv som har formulert posten, selv om et reklamebyrå står bak.
– SKREVET SELV: I løpet av et halvt døgn har skuespiller Kristoffer Joners innlegg på Facebook resultert i 2,3 millioner kroner til NOAS. Organisasjonen sier det er Joner selv som har formulert posten, selv om et reklamebyrå står bak. Foto: Terje Bringedal VG

Reklamebyrå står bak Kristoffer Joners Listhaug-kritikk

INNENRIKS

Kristoffer Joners kraftige oppgjør med Sylvi Listhaug på Facebook var i regi av Noas og et reklamebyrå.

Publisert: Oppdatert: 22.11.16 13:16

Det bekrefter generalsekretær i NOAS, Ann-Margit Austenå i Kulturnytt i Nyhetsmorgen på NRK P2 tirsdag morgen.

I dag tidlig hadde NOAS (Norsk Organisasjon for Asylsøkere) fått inn 2,6 millioner kroner som følge av innlegget til Kristoffer Joner som er skuespiller og lokalpolitiker for Ap.

Bakgrunn: Kristoffer Joner til frontalangrep på Listhaug

Men Austenå synes ikke det er problematisk at det er NOAS og reklamebyrået Anorak som står bak.

– Vi har snakket en stund med Anorak om å gjøre en gratis kampanje for oss, men vi diskuterte egentlig noe annet. Imidlertid kjenner én i byrået Joner, og de hadde snakket om at de ville gjøre noe sånt, sier hun til VG.

Les denne VG-kommentaren: Da Joner lurte «hylekoret»

Hun legger ikke skjul på at dette har vært en fantastisk suksess for NOAS.

Kristoffer Joner har så langt ikke besvart VGs henvendelser.

– Skjønner hvis noen føler seg lurt

Målet for kampanjen, innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug, reagerte umiddelbart på nyheten om at et reklamebyrå sto bak kampanjen.

– Jeg har stor forståelse hvis noen føler seg lurt: Dette er fremstilt som en reaksjon fra en enkeltperson, og så er det regissert av et reklamebyrå, sier Listhaug til VG.

Hun sier staben hennes skjønte allerede mandag kveld at det dreide seg om en reklamekampanje.

– Dette luktet profesjonell hjelp lang vei. Det som er svært overraskende er NOAS er den som mottar pengene og også er initiativtaker, og allikevel ikke er åpne om det, sier Listhaug.

Sylvi Listhaug er gravid: – Fullt mulig å kombinere krevende jobb med å få barn

– Få som liker å bli lurt

Benedikte Løvdal er daglig leder for Kreativt Forum, hvor også reklamebyrået Anorak er medlem. På hjemmesidene til Kreativt Forum finner vi også reklamebransjens Vær Varsom-plakat.

– Sentrale punkter i bransjens Vær Varsom-plakat sier at reklame skal fremstå som reklame og ikke villede forbrukeren. Det er vanskelig å se at disse punktene er fulgt i denne saken, sier Benedikte Løvdal til VG.

Hun ser imidlertid formidlende sider ved Anoraks handlemåte.

– På den formildende siden, skal dette ha vært en pro bono-jobb fra byråets side, og det ser ut som om dette stuntet først og fremst oppsto på bakgrunn av et personlig engasjement fra alle de involverte. Men selv om intensjonen er god, skal man være forsiktig med å lure forbrukeren, det er få som liker å bli lurt, sier Løvdal.

Styreleder Terje Heggem i TIBE Trondheim Reklamebyrå synes ikke dette er en stor dag for hans bransje.

–En slik kampanje bryter med de etiske holdninger kommunikasjonsbransjen normalt vedstår seg, sier han til VG.

Ville gitt pengene til nærområdet

Sylvi Listhaug understreker på sin side at det er positivt at folk bidrar til veldedig arbeid, men skulle heller sett at pengene gikk til hjelp i nærområden.

– Folk må nå få bruke pengene sine på det de vil, men ettersom det er i mitt navn skulle jeg heller sett at pengene gikk til å hjelpe de som trenger det mest, sier Listhaug.

Også Listhaug er en profilert og aktiv politiker på sosiale medier, og får hjelp til å utforme budskapet sitt.

– Hva er egentlig forskjellen?

– Jeg har en meget dyktig rådgiver som hjelper meg, men jeg bruker ikke et reklamebyrå. Det mener jeg er en viktig forskjell, sier Listhaug.

Også kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen har reagert på nyheten:

«Tror jeg noen føler seg *litt* lurt av at noe som kom fra hjertet egentlig var reklame? Jepp.» skriver han på Twitter.

Ikke betalt

NOAS' Austenå er ikke enig i at det er grunn til å føle seg lurt.

– Dette oppfatter vi at er en genuin reaksjon og uttrykk for et engasjement, og ikke en reklamekampanje i den forstand. Vi har ikke betalt noe penger for dette. Derfor har vi ikke merket denne kampanjen, sier hun.

Generalsekretæren sier NOAS er villig til å betale tilbake pengene dersom noen føler seg lurt.

– Hvis det skulle dukke opp som en problemstilling vil vi det. Vi ønsker ikke at folk skal føle seg lurt av NOAS, sier Austenå.

– Vårt inntrykk av meldingene vi har fått så langt er at folk har gitt av et reelt engasjement for arbeidet vårt, fortsetter hun.

Les også: Nå mener Listhaug det er trygt å sende asylsøkere tilbake til Afghanistan

– Ingen hemmelighet

Kampanjen er gjennomført med NOAS' velsignelse, men generalsekretæren sier hun ikke kjente detaljene rundt Joners innlegg:

– Vi fikk se et utkast, og godkjente det, og så ville Joner utforme det endelige. Jeg visste ikke så mye mer. Da dette slapp var jeg på trikken på vei hjem, og litt tatt på sengen, sier Austenå.

– Hvorfor gikk dere ut med dette i dag?

– Vi ble spurt. Det har ikke vært noen hemmelighet.

– Ville dere gått ut med hvem som sto bak, om ikke NRK spurte?

– Det har vi ikke tatt stilling til. Alt har gått fryktelig fort. Det har ikke vært noen kommunikasjonsplan rundt dette, for å si det sånn, sier Austenå.

– Har hjulpet til med spredning

Torgeir Vierdal, leder i reklamebyrået Anorak, har ikke svart på VGs intervjuforespørsel, men sendte tirsdag ettermiddag ut en pressemelding.

I den skriver han:

«Jeg, som er byråleder i Anorak, og Kristoffer Joner er venner. Gjennom samtaler oss imellom ble Kristoffer mer og mer engasjert i saken og ønsket å involvere seg. Min og Anorak's oppgave har vært å veilede Kristoffer slik at dialogen mellom NOAS og Kristoffer er åpen, tydelig og ærlig.

Alle tekster, og innholdet i disse er det Joner selv som har skrevet og står for. Anorak sitt bidrag inn i dette har vært å sikre at han informerer tydelig om at han har en dialog med NOAS, og at denne informasjonen er korrekt. Deretter har vi hjulpet til med spredning av Kristoffers budskap.»

Vierdal har så langt ikke besvart VGs ønske om å stille oppfølgingsspørsmål.

Her kan du lese mer om