REAGERER: Silje Marie Bentzen er leder for Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet, som representerer over 16.000 medlemmer. Foto: Pedagogstudentene

Frykter deleksamen gir feil svar på lærerstudentenes matte-nivå

Leder Silje Marie Bentzen for Pedagogstudentene, frykter at den voldsomme strykprosenten på deleksamen i matematikk gir et feil bilde av nivået.  Men nå vil regjeringen vurdere om dette også skal bli en tellende eksamen.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

– Vi har lenge vært negative til denne formen for testing. Vi har fått tilbakemeldinger om svært vekslende gjennomføring av denne spesielle testen som nasjonal deleksamen er, sier Bentzen, som representerer over 16.000 medlemmer i Pedagogstudentene.

Les også: Får ikke flertall for flere eksamener

Hun minner om at nasjonal deleksamen ikke gir tellende karakterer for studentene, tilsvarende ordinær eksamen. Deleksamen kan sammenlignes med nasjonale prøver for elevene i grunnskolen og videregående, og er ment som et verktøy for å sjekke studentenes faglige nivå - og utdanningsinstitusjonenes nivå.

KAN BLI TELLENDE: Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen vil vurdere om nasjeonale deleksamener skal bli tellende i forhold til karakterene. Foto: FRODE HANSEN, VG Foto: Frode Hansen VG

– Vi kommer til å vurdere om dette skal bli en tellende eksamen, men er ikke ferdige med det ennå, opplyser kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen til VG.

Pedagogstudentene mener studiestedenes frie pensumvalg er et viktig prinsipp.

Bakgrunn: Nesten fire av ti lærerstudenter strøk på matte-eksamen

– Når hvert enkelt fagmiljø og institusjon selv velger pensum, er det vanskelig å skulle måle dette med en felles nasjonal standard, har Bentzen tidligere advart mot.

– For dårlig

Som vanlig er det matematikk som oppnår mest oppmerksomhet når lærerstudenter skal testes.

Hele 37 prosent av de som tok deleksamen i vår, fikk karakteren F, som tilsvarer stryk.

– Resultatene fra denne utgaven er alt for dårlig, nå må vi finne ut hva årsaken bak det svake resultatet er. Ingen har hittil kunnet forklare forskjellen på en strykprosent i fjor på 10 - mot hele 37 prosent på årets prøve, uttaler Silje Marie Bentzen til VG.

Nettopp derfor mener kunnskapsministeren at man må være varsomme med å tolke altfor mye inn i dette.

– Men 37 prosent er uansett for høyt. Nasjonale deleksamener er en ny ordning, men vi kommer til å fortsette med den. Jeg forventer selvfølgelig at både studiesteder og studenter tar den alvorlig, slår Røe Isaksen fast.

Husker du denne? Svakeste matte-eksamen noensinne

Hun fikk tirsdag og onsdag tilbakemeldinger fra studenter som vanligvis får høyere matte-karakterer, men som fikk stryk-karakter og like i nærheten av stryk-karakter på vårens deleksamen i matematikk.

Overrasket

– Det overrasker både meg og en hel rekke lærerstudenter at det gikk så dårlig denne gangen.

Bentzen peker på at studentene ga tilbakemelding på at nasjonal deleksamen ble avholdt nært i tid med ordinære eksamener, og at flere kan ha nedprioritert den på grunn av det.

Les også: Forlanger 4-er i matte fra lærerstudenter

Kunnskapsministeren mener imidlertid at alle trenger en nasjonal deleksamen som dette.

– Studiestedene fordi de da kan sammenligne seg med hverandre, studentene fordi det kan bidra til høyere kvalitet på studiene og politikerne fordi det gir viktig informasjon om kvaliteten i høyere utdanning. Og forskerne fordi de kan bruke tallene til videre undersøkelser, sier Torbjørn Røe Isaksen.

Her kan du se alle oppgavene som ble gitt (ekstern lenke)

Benzen har imidlertid fått tilbakemelding om at noen av studiestedene heller ikke har hatt en god nok gjennomgang av temaene i oppgavesettet.

Faglig ansvarlig for den nasjonale deleksamenen, NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen), mener i utgangspunktet at alle eksamener bør være tellende.

– NOKUT synes det er mest ryddig at alle eksamener som tas er tellende med karakter på vitnemålet, sier Tore Mørland, daglig leder for NOKUT til VG.

Han opplyser også at NOKUT ikke kjenner til hvordan hvert enkelt lærested legger opp og vektlegger deleksamenen overfor sine studenter.

– Unødvendig tilleggstest

Lærerstudent Marius Halvorsen som studerer ved Høyskolen i Bergen, sier både han selv og flere andre studenter så på deleksamen som en unødvendig tilleggstest på en tid da de hadde flust opp med å forberede seg til ordinære eksamener.

– Når det nærmet seg eksamenstid fikk vi beskjed om at denne eksamen ikke ga oss noen studiepoeng. Jeg fikk inntrykk av det hadde ikke noe å si om vi strøk, eller hvilken karakter vi fikk på deleksamen, sier Halvorsen til VG.

Han reagerer på at denne «testeksamen» på hans studiested ble lagt innklemt mellom to ordinære eksamener som studentene måtte bestå.

– Det sier seg selv at de fleste ikke leste eller tenkte på denne deleksamen i det hele tatt, sier Halvorsen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder