IKKE LOV MED FARGE: Helsedirektoratet sier at leverandørenes nettsider bryter loven hvis de inneholder blant annet bilder av produkt, varemerke eller situasjonsbilder. ILLUSTRASJONSBILDE.

IKKE LOV MED FARGE: Helsedirektoratet sier at leverandørenes nettsider bryter loven hvis de inneholder blant annet bilder av produkt, varemerke eller situasjonsbilder. ILLUSTRASJONSBILDE. Foto:Berit Roald,NTB scanpix

Stopper reklamering for e-sigaretter

Helsedirektoratet går inn for å fjerne bilder og positiv omtale av e-sigaretter. – Dette vil bety kroken på døra, sier norske leverandører.

Hilde Sandvær
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

– Vi selger kun nikotinfrie varer ettersom det er det som er lovlig av norske leverandører, og de fleste produkter ser ikke ut som sigaretter engang, sier Espen Jansen leder for Dampshop.

Han har sammen med flere store norske leverandører av e-sigaretter mottatt et forvarsel fra Helsedirektoratet om å fjerne alle bilder og positiv omtale av produkter og tilbehør på deres nettsider.

Forskere slår alarm: advarer mot smakstilsetningene i e-sigaretter

Kan bli pålagt tvangsmulkt

– Helsedirektoratet fører tilsyn med at tobakksskadelovens bestemmelser om reklame overholdes. E-sigaretter er et tobakkssurrogat og er derfor omfattet av reklameforbudet. Vi har over tid hatt oppmerksomhet på reklamering på leverandørenes nettsider og har i den forbindelse sendt ut flere forhåndsvarsler om rettelser, sier Hilde Skyvulstad, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet.

Hun forteller at loven definerer reklame som massekommunikasjon som sikter på å fremme salg.

– Det vil si at nettsidene bryter loven hvis de inneholder blant annet bilder av produkt, varemerke eller situasjonsbilder.

Det er heller ikke tillatt med illustrasjoner av e-sigaretter og priser i annen farge enn svart på hvitt.

– Produktbeskrivelsen skal i tillegg være nøytral og ikke gi en positiv omtale av produktet. Uansett om produktene inneholder nikotin eller ikke, sier Skyvulstad.

– De som ikke retter seg vil kunne bli pålagt en tvangsmulkt, legger hun til.

Skader bedriftene

95 prosent av salget til Dampshop kommer fra nettsiden deres, og lederen er redd for følgene ved å fjerne alle bilder og positiv omtale.

– Vi ønsker å hjelpe våre kunder til å finne rett utstyr slik at de ikke velger feil. Dette blir vanskelig hvis dette går gjennom, sier Jansen og fortsetter:

– Det vil skade oss ganske kraftig som bedrift. I verste fall må vi legge ned, sier Jansen.

VG har vært i kontakt med flere norske leverandører deriblant Dampoteket, Damping og NoSmoke som også reagerer på direktoratets forvarsel.

Passiv e-røyker: ikke så ufarlig som mange har trodd

Leverandørene står sammen

– Tobbakksdirektivet ble skapt for å hindre nye tobakksvarer, vi har nikotinfrie varer og mener derfor at deres argumentasjon er feil, sier Ramzy Zaher, leder og enedrivende av leverandøren Damping.

Han forteller at leverandørene står sammen i saken mot Helsedirektoratet, og flere bekrefter at de skal opprette en fagforening.

– Jeg skjønner ikke hvorfor de starter med dette nå. Vi imøteser allerede en regulering og kontroll av juicer og elektroniske produkter som gir forbrukeren en trygghet, sier Birger Kvam i Dampoteket og fortsetter:

– Det blir for dumt at forbrukerne ikke skal bli informert om produktene de velger, legger han til.

De er spesielt overrasket over at forvarselet kommer nå, ettersom en vedtatt EU-regulering av e-sigaretter trer i kraft i mai neste år.

Strengere regulering

I løpet av 2016 vil et nytt EU-direktiv innføres med krav til strengere regulering av innholdet i tobakksprodukter, men Skyvulstad forteller at dette ikke vil føre til en oppmykning av reklameforbudet i tobakksskadeloven.

– Vi ser i dag at e-sigarettsmarkedet er uoversiktlig, og det er behov for en bedre regulering av produktene, sier Skyvulstad.

Departementet vil innen kort tid sende ut på høring et forslag til hvordan e-sigaretter skal reguleres.

Slutte å røyke?: Ikke lettere med e-sigaretter

Uenig med Helsedirektoratet

Forbrukerforeningen Norsk Dampselskap forteller at de er uenig i Helsedirektoratets tolkning av tobakkskadeloven.

– Personlige fordampere og deres tilbehør er hverken tobakk, tobakksimitasjoner eller tobakksurrogater. Foreningen mener at tobakkskadelovens forbud, slik de er utformet per nå, ikke omfatter personlige fordampere, sier Kjell Marius Jenssen, styreleder i Norsk Dampselskap Han mener at et reklameforbud vil i tillegg vanskeliggjøre eksisterende røykeres tilgang til slike produkter.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder