STERK KOST: Denne plakaten gikk ikke gjennom sensuren til nettgiganten. Fra venstre ser du Tone Evy Mathiassen, Wanja Helen Pettersen, Åse Mari Hansen, Torinn Susann Nilsen og Liv-Harriet Kolve. Foto: Hege Abrahamsen , Bris Studio AS

Dette bildet ble for drøyt for Facebook

Da Sortlands kalenderpiker skulle annonsere for teateroppsetningen, ble det for mye for nettgiganten.

Artikkelen er over fire år gammel

– Det er så komisk at jeg ikke trodde det var mulig. Det er damer og de er nakne, men det er et helt uskyldig bilde, mener produsent for oppsetningen av Kalenderpikene i Sortland, Hjertrud Konstanse Johnsen til VG.

Det var Bladet Vesterålen som først omtalte saken.

Da produsent Johnsen skulle legge ut plakatbilde for teateroppsetningen på Facebook, fikk hun raskt tilbakemelding på at nettsamfunnet ikke aksepterte bildet fordi «bildet for annonsen din bryter retningslinjene for våre annonser.

Bilder kan ikke være overdrevent seksuelle, antyde nakenhet, vise for mye hud eller utringning eller fokusere unødig på kroppsdeler».

DOBBELTMORAL: Produsent Hjertrud Konstanse Johnsen reagerer på avvisningen av kalenderbildet. Foto: Hege Abrahamsen , Bris Studio AS

Les også: Sjekk disse Facebook-flausene

– At man blir mer krenket av nakne kropper enn å se på grov vold og grusom elendighet, er for meg ganske paradoksalt, mener produsenten.

Fremhever dobbeltmoralen

Teateret er inspirert av Tim Firths historie om den engelske kvinneforeningen som kaster klærne for å gi ut en kalender som skal samle inn penger til kreftforskning.

Les også: Ikke del dette på Facebook

Kalenderen til Sortlands kvinner kunne man få tak i allerede før jul, og teaterstykket har premiere på den internasjonale kreftdagen 4. februar. Overskuddet fra salget av kalenderen går til kreftavdelingen på sykehuset på Storkmarknes.

– Jeg synes det er rart at vi i vårt opplyste samfunn henviser kvinner til toalettet for å amme fordi enkelte mener det er vulgært å se et kvinnebryst, mens vi kan se på både vold og overgrep ellers. Facebook tillater videoer og bilder av dette, og det er godt at vi får frem virkeligheten, men dobbeltmoralen kommer så tydelig frem, mener produsenten.

Norsk ekspert: Kan oppleves pussig

– Intensjonen til Facebook er god, for det er ingen som har lyst til at nakenbilder av seg selv skal kunne spres, men det kan i noen tilfeller oppleves litt pussig, mener høyskolelektor og ekspert på sosiale medier, Cecilie Staude, ved Handelshøyskolen BI.

FORNØYD: Cecilie Staude har ingenting å utsette på Facebooks rutiner for sensur. Foto: Privat ,

Les også: Så lett stjeles ditt digitale liv

Hun mener det fra tid til annen kommer protester på vurderingene nettsamfunnet gjør, men at eksempelet til kalenderpikene i Sortland beviser at systemet til Facebook fungerer, noe hun synes vi burde være glad for. Likevel kan det alltid stilles spørsmålstegn ved de vurderingene nettgiganten gjør.

– I noen sammenhenger blir det rart, som i dette tilfellet, sier hun, og oppfordrer til å ta kontakt med nettsamfunnet for å høre om det finnes løsninger.

Les: Advarer mot sosiale medier når du er nedfor

Opplever at Facebook har god sensur

At Facebook i utstrakt grad tillater materiale som viser ulike typer voldshandlinger, men sensurerer nakenhet, mener hun er positivt. VG har skrevet om Christian Lensberg, som nylig reagerte på en video av et barn som ble truet av skytevåpen, men som Facebook ikke fjernet da han rapporterte det.

Les kommentaren: Kjære Facebook-venner. Jeg har forlatt dere!

Ekspert Staude forklarer at slike videoer kan være med på å belyser temaer av samfunnsmessig betydning, og at de kan ha en positiv effekt ved at det setter ting på dagsorden.

– Jeg har ingen negative erfaringer når det gjelder sensuren til Facebook, tvert imot. Jeg opplever at de er flinke til å tilpasse seg og gjøre endringer i takt med brukernes forventninger. De bidrar til at Facebook blir et bra sted å være for de aller fleste, sier hun.

Facebook: Kan ikke vise for mye hud

Fannie Friberg, talsperson for Facebook Norden, besvarer ikke hvorfor det konkrete bildet ble avvist, men viser til nettsamfunnet generelle retningslinjer for annonsering.

– Før annonser blir synlige på Facebook blir de gjennomgått for å forsikre at de møter våre retningslinjer for annonsering. De fleste blir gjennomgått innen 24 timer, men i noen tilfeller kan det ta lengre tid. Bilder kan ikke være overdrevent seksuelle, vise for mye hud eller utringning eller fokusere unødig på kroppsdeler, selv om de er tatt for kunsterniske eller pedagogiske forhold, sier hun.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder