Sekunder senere lå et kvartal i Drammen i ruiner.
Sekunder senere lå et kvartal i Drammen i ruiner.

Slik sprengte de Drammen

INNENRIKS

Med en brennende lunte - og den kraftige bomben rett bak seg - kjørte John Gerhard Berg (35) bombebilen inn i et portrom like ved hovedkvarteret til Bandidos.

Publisert: Oppdatert: 25.02.03 13:25

Mye gikk galt, ifølge deres forklaringer:

** Attentatet skulle egentlig skjedd en uke før, 28. mai. Men fordi det var vanskelig å starte bombebilen, ble Bandidos-angrepet utsatt. Ikke alle likte det. Et av MC-medlemmene skal ha slått fast at «neste onsdag SKAL det skje».

** Meningen med bomben var å gi den rivaliserende klubben Bandidos «en støkk i livet» og tvinge dem til forhandlingsbordet - ikke å sprenge et kvartal i Drammen i lufta.

** Ifølge Mosether skyldtes feilberegningen at Berg hadde måket for lite grus inn i lasterommet på bombebilen.

** En spesiallaget v-formet stålkonstruksjon ga heller ikke den ønskede effekten; at kraften i bomben skulle rettes mot Bandidos hovedkvarter i Konnerudgata 25.

- Jeg sjekket på forhånd om det var folk i nærheten, men så ingen. Dersom noen dukket opp, var planen å rive av den brennende lunta og dermed stoppe eksplosjonen, har Berg uttrykt overfor politiet.

Men det var folk i nærheten.

Jan og Irene Astrid Bekkevold hadde vært på bursdagsfeiring hos venner. Totalt uskyldige ble ekteparet ofre for MC-krigen.

Jan Bekkevold ble skadet da bilen ble slynget rundt som følge av det voldsomme trykket.

Irene Astrid Bekkevold ble drept momentant.

Oppdraget som tok Skjetten-kvinnens liv, skal ifølge siktede John Gerhard Berg ha kommet fra den utpekte Hells Angels-sjefen Torkjel Alsaker, alias «Rotta» - som nå også er siktet for attentatet.

Alsaker selv benekter enhver befatning med bombeattentatet.

Klubben Screwdrivers MC på Hamar - som senere er tatt opp som fullverdig HA-klubb - ble beordret til oppdraget, hevder Berg.

- Når du får en beskjed fra en over deg i systemet, stiller du ingen spørsmål, har Berg sagt i et av sine politiavhør.

Ifølge Berg fikk han «ordren» hjemme hos den utpekte HA-sjefen under et besøk hos ham på Fetsund utenfor Lillestrøm i 1996.

- Alsaker sa at Hamar-avdelingen måtte sørge for at det skjedde noe med Bandidos-huset i Drammen, hevder Berg.

Planleggingen fortsatte. Denne gangen i en bil like ved Alsakers hjem, hevder Berg.

HA-sjefen skal da ha vært brysk, og gitt beskjed om at dersom Berg «var en slik kylling at han ikke klarte å ordne ting selv, skulle han sørge for å skaffe det materiell som var nødvendig for å gjennomføre det som skulle skje mot Bandidos i Drammen selv».

Berg hevder i politiavhør at Alsaker sto på at Hamar-klubben skulle utføre oppdraget. Berg fikk også inntrykk av at det var han som skulle utføre det.

- Jeg oppfattet beskjeden som en absolutt ordre, og at det kunne få konsekvenser dersom det ikke skjedde noe, har han fremholdt.

På bakgrunn av Alsakers posisjon i Oslo-klubben, så Berg også en reell trussel i beskjeden.

Mosether har i avhør hevdet at han har hørt at «Rotta» visste om attentatet, og trekker dermed også inn HA-sjefen.

VG kjenner til at politiet mener også bombebilen knytter «Rotta» Alsaker til angrepet:

** Et vitne hevder han var med på å hente bombebilen hjemme hos Alsaker en gang i 1996.

** Han har også forklart at de originale skiltene - LH 41803 - senere ble gravd ned utenfor Lillestrøm.

** Han påviste stedet for politiet - og der ble skiltene funnet.

** På høsten 1996 ble bilen, en Volkswagen Transporter 1981-modell som skal ha vært «et rullende vrak», plassert bak en bensinstasjon ved Lillestrøm.

** Der skal Berg ifølge sin egen forklaring ha hentet den og kjørt bilen til Hamar.

Han har ikke vært villig til å svare på hvordan, hvem eller når sprengladningen ble plassert i bilen.

Derimot bekrefter Berg at han bare noen timer før attentatet - på kveldstid 3. juni 1997 - kjørte bombebilen alene fra Hamar til Drammen.

Veien ble lagt om Gjøvik, Raufoss og videre til Vikersund. Årsaken var at han visste det ikke fantes overvåkingskameraer på denne strekningen.

John Gerhard Berg brukte ikke mobiltelefon på turen i frykt for å legge igjen spor. Bare noen hundre meter fra det utpekte målet, møttes Berg og Mosether. Der ble de siste forberedelsene unnagjort, blant annet testing av den selvlagde lunten.

For ikke å bli gjenkjent, tok Berg på seg en sort parykk. Han brukte også klær han skulle kaste etterpå.

Berg tente lunta. Så ble bilen kjørt inn i portrommet ved Bandidos-bygget. Berg hektet av sykkelen som hang på to kroker bak på bilen, og flyktet i rasende fart gjennom sentrumsgatene.

Men før han rakk frem til kameraten smalt det.

Trykkbølgen var voldsom.

Berg kjente den «tok» i kroppen mens hans fortsatte sykkelflukten. Der og da skjønte han at bomben var kraftigere enn han hadde forestilt seg. Vel fremme på det avtalte møtestedet hos kameraten, krøp han opp i en spesiallaget trekasse som var plassert under baksetet i bilen. På forhånd skal et stag ha blitt fjernet under baksetet nettopp for å få plass til kassen.

Kassen ble kamuflert med verktøy.

- Jeg lå i kassen hele veien til Hamar. Mens jeg lå der, hørte vi på radiosendingene at et menneskeliv hadde gått tapt. Det var et forferdelig sjokk, det verste sjokket jeg har opplevd, sier Berg i en av sine politiforklaringer.

Både Berg og Mosether forklarer at de har slitt med samvittighetskvaler og skyldfølelse etter attentatet.

Mosether «lettet på trykket» overfor noen betrodde venner og kjente. De fikk ta del i den grusomme hemmeligheten han bar på.

- Jeg trodde vi skulle sprenge et hull i veggen for å skremme Bandidos. Jeg sov ikke natten etter. Både Berg og jeg var lei oss, hevder han.

Berg gikk den siste tiden før pågripelsen med en nagende følelse av at politiet kom nærmere og nærmere ham - og at etterforskerne satt inne med et riktig bilde av hva som hadde skjedd.

Ifølge Mosethers politiforklaringer visste en rekke personer med tilknytning til MC-klubben på Furnes utenfor Hamar om bombeaksjonen. Flere skal ha vært med på planleggingen, og i ettertid skal det ha vært diskusjoner om Bandidos-angrepet.

Mosether ble beordret til å skifte dekk på fluktbilen og til å kaste sine egne joggesko.

Tanken på at de hadde drept et menneske, ble også et tema:

- Dette kan politiet takke seg selv for fordi de har beslaglagt fjernstyringsutstyr hos en av våre i Oslo, skal en av MC-medlemmene ha slått fast, ifølge Mosether.

Hans tilsynelatende uforbeholdne vilje til å forklare seg for politiet, har ikke falt i god jord i MC-miljøet.

Ifølge en vitneforklaring ga en av de andre siktede klart uttrykk for «at det er synd at en mann sitter og ødelegger for en hel organisasjon».

Det skjedde før han selv ble pågrepet og siktet.

- Jeg synes det er tungt å forklare meg i denne saken, men dette dreier seg ikke om tysting. Jeg forteller min versjon for å lage et fullstendig bilde, og er heller ikke ute etter å fraskrive meg ansvaret. Tross alt er det noen som har mistet noen. Det er på tide at sannheten kommer frem, har Mosether uttrykt overfor politiet.

På det ugjenkallelige spørsmålet hvordan de kunne påta seg oppdraget - og kjøre en bil med sprengstoff som skal detonere, inn i en by, svarer begge:

- Jeg har vanskelig for å si nei.

Her kan du lese mer om