SAMLET: Zara Larsson og John Legend sammen på scenen under fredspriskonserten i fjor. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Årets Nobelkonsert blir avlyst: Slutten på sponsoravtalen med Cisco endret rammebetingelsene radikalt

Det blir ingen Nobels fredspriskonsert i år. Arrangøren har hatt det tøft økonomisk de siste årene og ønsker å tenke nytt om innhold og format, opplyser Nobelinstituttet.

Beslutningen avspeiler arrangørenes ønske om å tenke nytt om konsertens innhold og format, samt at konserten de siste årene har hatt en anstrengt økonomi, heter det i en pressemelding tirsdag.

– Vi har opplevd at finansieringen av konserten er svært krevende og ønsker derfor å bruke det neste året på å utvikle et nytt konsertformat. Ambisjonen er å relansere konserten i ny drakt i 2019. Sammen vil vi blant annet se på hvordan konserten kan tilpasses flere plattformer enn tradisjonell lineær TV, sier direktør Olav Njølstad ved Det Norske Nobelinstitutt.

Njølstad bekrefter til VG at selskapet har hatt det tøft økonomisk de siste årene. Blant annet tok den internasjonale hovedsponsoravtalen med Cisco slutt i 2013.

– Det endret rammebetingelsene våre ganske radikalt, og vi har hatt økonomiske utfordringer i etterkant, sier Njølstad til VG.

Instituttets sponsoravtale med Rema 1000 gikk også ut i fjor, opplyser Dagbladet. Matkjeden ønsket ikke å fornye.

– Var det begeret som fikk dråpen til å renne over?

– Det kan jeg ikke kommentere. Men det er klart at det blir akutt behov for å finne en erstatter når man mister en sponsor. Det har generelt sett blitt vanskeligere å få på plass sponsoravtaler både i innland og utland. Vi håper nå å finne sponsorer som vi mener kan passe den nye profilen vår, slik at vi kan komme tilbake med en bedre konsert og tryggere finansiering til neste år.

Til spørsmål om hvorvidt det var det at Rema 100 ikke ønsket å fornye sponsoravtalen som gjorde at Instituttet nå velger å avlyse konserten, sier én av produsentene av konserten, Odd Arvid Strømstad i Warner Bros, følgende til VG:

– Overhode ikke, men det er ingen hemmelighet at vi har hatt en anstrengt økonomi de siste årene. Vi ønsker oss en internasjonal sponsor i tillegg til de svært gode norske partnerne vi har, som gjør at vi kan tenke litt friere i forhold til den nye profilen vi er i gang med å utvikle, sier han.

Siden 1994

Konserten hører inn under selskapet Nobels Fredspris Forskning og Informasjon AS, som ikke mottar offentlig støtte og som de senere år har basert seg utelukkende på bidrag fra norske sponsorer og billettinntekter.

les også

Hauglie vil gi metoo-bevegelsen fredsprisen

Den første fredspriskonserten ble holdt i 1994. Siden da har folks medievaner endret seg kraftig, og de tre samarbeidspartnerne bak konserten – Nobelinstituttet, Warner Bros. Norge og Gyro – ønsker å ta det inn over seg.

– Et sterkere økonomisk fundament

– Fredsprisens renommé og konsertens høye status både i Norge og internasjonalt gir oss mange muligheter. Vi ønsker å bruke tid på å videreutvikle formatet og styrke finansieringen utover støtten fra de solide norske partnerne som har fulgt konserten gjennom mange år, sier produsentene av konserten, Odd Arvid Strømstad i Warner Bros. Norge og Kristian Kirkvaag i Gyro.

– Ved å sikre et sterkere økonomisk fundament, vil vi stå friere i valg av format og profil, føyer de til.

Kronprinsparet var blant gjesten under fjorårets konsert, som ble ledet av den britiske skuespilleren David Oyelowo. John Legend, Lukas Graham, Zara Larsson, Matoma og Sigrid var blant artistene på scenen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder