FRUSTRERT: Byrådsleder i Oslo Raymond Johansen. Foto: NTB scanpix

Raymond Johansen hardt ut mot elsparkesykler: – Nå er jeg lei

Oslos byrådsleder Raymond Johansen er lei av situasjonen i hovedstaden, og går hardt ut mot regjeringen og elsparkesykkelselskapene.

  • Thea Rosef
  • Sindre Camilo Lode

– Nå er jeg lei. Vi må få orden på dette. Vi kan ikke akseptere at folk blir utestengt av byen fordi elsparkesykler flyter rundt i gatene, sier byrådsleder i Oslo Raymond Johansen (Ap).

Byrådslederen er lei av situasjonen i Oslo, og synes det er vanvittig at byer ikke har full frihet til å bestemme over og regulere elsparkesyklene selv.

– Regjeringenen må slutte å overstyre gatene våre. Regjering sier det nå venter konsekvenser for sparkesykkelselskapene.

les også

Bergen-byråd: En fallitterklæring om elsparkesykkelutleier vinner rettssak

– Vi ønsker å bestemme selv, og jeg opplever at vi ikke kan det. Nå må samferdselsminister Knut Arild Hareide og regjeringen slutte å overstyre gatene våre, sier han og legger til:

– Det virker som om regjeringen gjennom sommeren har latt byene få lov til å steke i regjeringens eget flesk.

I en e-post til VG skriver statssekretær Ingelin Noresjø (KrF) i Samferdselsdepartementet at Jon Georg Dahle i et møte med sparkesykkelselskapene, var tydelig på at de måtte rydde opp i parkeringsproblemene og bidra til en forsvarlig bruk av syklene.

Nå advarer Noresjø om at det vil komme konsekvenser.

– Jeg er skuffet og overrasket over at de ikke har tatt vare på den tilliten og friheten vi ga dem. Det får nå konsekvenser.

Ifølge Noresjø har regjeringen allerede startet et arbeid for å se nærmere på hvilke regler de kan endre. Hun opplyser videre til VG at en høring om forskriftsendringer skal ut så snart som mulig.

Les hele svaret til Samferdselsdepartementet lenger ned i saken.

Nå ønsker Oslo legevakt å sperre elsparkesyklene på natten. Hva synes folk om det?

– Blitt en aggresjon

Johansen ber om at regjeringen er krystallklare og forteller byene hva de har mulighet til å gjøre innenfor egne regelverk.

– Vi er nødt til å få vite om vi har mulighet til å stille krav til for eksempel hvor man kan kjøre, hvor fort og hvordan man kan parkere.

Johansen vil tilby regjeringen å komme med forslag om regelverk, om regjeringen selv ikke har kapasitet til dette, så snart samferdselsministeren får «ryddet opp i loven».

BEKYMRET FOR SKADER: Skadelegevakten i Oslo er bekymret over en stadig økning i skader etter bruk av elsparkesykler, og ber fredag aktørene ta ansvar og sperre for bruk på natten. Foto: Terje Bringedal

– Regjeringen møter dette med øredøvende taushet. Jeg håper jeg tar feil når jeg mistenker at de synes det er greit at vi får denne kjeften fra innbyggerne uten at vi har mulighet til å gjøre noe. Men vi får se hva som skjer.

Byrådslederen kritiserer også elsparkesykkelselskapene, som han ser på som ansiktsløse.

– Så fort vi får en anledning til å rydde opp i denne bransjen, og stille krav, så vil de som ikke følger dette ligge dårlig an. Elsparkesyklene har vært et kjærkomment supplement til byen, men det har gått over alle grenser og blitt til en aggresjon.

Fortviler over antallet elsykler som dumpes i havet:

les også

«25 under 25» om elsparkesykler: Et tidsspørsmål før en dødsulykke vil skje

Økning i skader

Blinde som føler at de ikke lenger har tilgang til det offentlige rom på grunn av elsparkesykler i gatene, bekymrer byrådsleder Johansen.

– Elsparkesyklene er i regelverket håndtert som en sykkel, men folk pleier ikke slenge fra seg sykler overalt. Om de skal være åpne eller ikke på nattetid er også noe man må se på.

Skadelegevakten i Oslo er bekymret over en stadig økning i skader etter bruk av elsparkesykler, og ber fredag aktørene ta ansvar og sperre for bruk på natten.

Mer enn halvparten av dem som skader seg på elsparkesykkel i hovedstaden, gjør det nemlig mellom klokken 22 og 7, opplyser skadelegevakten til NTB.

Det bugner over av elsparkesykler i Oslo. Men kan du reglene?

les også

41 prosent av skadene på elsparkesykkel skjer under ruspåvirkning

I juli var det tolv personer som ble alvorlig skadd i elsparkesykkel-ulykker i Oslo – ti av dem var påvirket av alkohol.

– De alkoholpåvirkede skader seg mer alvorlig enn de som ikke er alkoholpåvirket. Eksempler på alvorlige skader er feilstilte brudd i armer og bein, bruddskader i ansiktet som krever operasjon og blødninger inne i hodet, sier overlege Henrik Siverts på Oslo Skadelegevakt.

Totalt ble det behandlet 194 personer for elsparkesykkel-skader i Oslo i juli, en økning fra 155 i samme måned i fjor. Økningen fra juni i år er på 15. Halvparten av dem som skader seg er mellom 23 og 33 år, og antallet skader er høyest på solfylte, varme kvelder og netter.

– Oslo skadelegevakt vil anbefale å stenge for bruk av elsparkesykler på natten. Vi håper de ansvarlige handler raskt, sier Siverts.

– Ønsker ikke å gjennomregulere

– Når elsparkesyklene kom for fullt for et par år siden, var det et spennende nytt transportmiddel. Denne regjeringen ønsker ikke å gjennomregulere alt nytt. Dette var en spennende, ny transportform som vi ønsket å se i aksjon, slik at vi kunne høste erfaringer fra bruken, skriver statssekretær Ingelin Noresjø i Samferdselssdepartemente i en e-post til VG.

Hun skriver videre at «markedet har eksplodert, og det har kommet stadig flere aktører på banen. I Oslo kom et nytt selskap inn senest i forrige uke. Mange gleder seg over dette, og den friheten slik mobilitet tilbyr».

– Samtidig er det mange som opplever farlige hendelser, spesielt svaksynte og blinde. Det ender også med skader. Det er selvsagt ikke greit. Mange er også oppgitt over at det parkeres sykler overalt, skriver Noresjø.

– Får konsekvenser

– Jon Georg Dale hadde et møte med aktørene i fjor. Han var tydelig på at de måtte rydde opp i parkeringsproblemene og bidra til en forsvarlig og sikker bruk av syklene. Jeg er skuffet og overrasket over at de ikke har tatt vare på den tilliten og friheten vi ga dem. Det får nå konsekvenser.

Noresjø presiserer videre i e-posten at «det er viktig å understreke at folk må ta ansvar. Når man tar en elsparkesykkel, har man ansvaret for å kjøre forsiktig og ta hensyn til folk rundt seg. Folk må være voksne og forstå at dette ikke er et leketøy man kan kjøre med i høy fart og slenge fra seg overalt».

Noresjø mener også at den enkelte kommunen må gjøre mer selv for å regulere sparkesykkelbruken.

– Men det er klart; det er lett å skylde på regjeringen når man er tafatt selv. Bergen kommune har vist at det er mulig å ha et system for å hente sykler som står ulovlig parkert. Jeg ser ikke at Oslo har foretatt seg noe som helst. Ønsker de at sparkesyklene skal bort? Det er i så fall merkelig av et byråd som har profilert seg på et bilfritt sentrum, skriver Noresjø i e-posten.

Mer om

  1. Elsparkesykler
  2. Raymond Johansen
  3. Samferdsel
  4. Knut Arild Hareide

Flere artikler

  1. Legevakten i Oslo ber om elsparkesykkel-stans om natten

  2. Oslo fjerner elsparkesykler i veien: – Tålmodigheten vår er brukt opp

  3. 41 prosent av skadene på elsparkesykkel skjer under ruspåvirkning

  4. Legevakten ber om elsparkesykkel-stans om natten

  5. Bergen-byråd: En fallitterklæring om elsparkesykkelutleier vinner rettssak

Fra andre aviser

  1. Nye tall: Oslo skadelegevekt bekymret for omfanget av skader knyttet til elsparkesykler

    Aftenposten
  2. Sparkesykkel-selskap vil ha med bransjen på opprydning

    Bergens Tidende
  3. 40 prosent av dem som skader seg på disse er ruspåvirket: – Noe må gjøres

    Bergens Tidende
  4. 40 prosent av dem som skader seg er ruspåvirket – nå mener politiet at noe må gjøres

    Aftenposten
  5. Hvem har ansvar for å rydde opp?

    Aftenposten
  6. Politiet etterlyste at noe må gjøres med Oslos 10.000 sparkesykler. Bymiljøetaten: – En god start vil være at politiet engasjerte seg mer.

    Aftenposten

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder