PÅ VEI HJEM: Etter over to døgn med venting, lettet Dreamlineren til Norwegian fra Florida og satte kursen mot Stockholm lille juleaften. De norske passasjerene om bord rekker akkurat hjem til jul med et spesialbooket fly fra Arlanda flyplass til Gardermoen. FOTO: Ann-Jeannette von Krogh

Norwegian-passasjerer rekker akkurat julemiddagen

Feil på vifte og antenne på Dreamliner-fly

VG-avstemning: Halvparten foretrekker SAS, 15 prosent velger Norwegian

Flere hundre Norwegian-passasjerer kommer endelig hjem til jul etter dager med Dreamliner-krøll.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Julefeiringen til flere hundre Norwegian-passasjerer har vært i det blå de siste dagene. Siden helgen har det vært kraftige forsinkelser på flyvninger fra Florida til Stockholm og København som skulle bringe svensker, dansker og nordmenn hjem til jul. Flere av dem har ventet i uvisshet i over to døgn.

Årsaken er at to av flyselskapets tre prestisjefly av typen Dreamliner har stått på bakken grunnet det Norwegian omtaler som «flytekniske utfordringer».

Les også: Her blir det enda mer Dreamliner-krøll for Norwegian

Fryktet julaften uten barna

Småbarnsmor Ann-Jeannette von Krogh skulle egentlig ha flydd hjem lørdag formiddag. Etter flere kanselleringer og netter på flyplasshotell, fikk hun endelig stige om bord på flyet som landet i Arlanda flyplass ved Stockholm i 10-tiden i dag. På samme fly var det åtte andre nordmenn som skulle videre til Norge.

JUL I NORGE: Norwegian-passasjeren Ann-Jeannette von Krogh får likevel feire jul med familien hjemme i Norge. Her er hun fotografert i Florida-bryllupet der hun var forlover for få dager tilbake. FOTO: PRIVAT

Da VG snakket med von Krogh lille julaften, var hun fortvilet over hva hun skulle si til barna som ventet på å få mamma hjem til jul.

- Det verste er at vi ikke kommer hjem til jul. Julaften er den største dagen i året for femåringen og syvåringen min. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til dem. Barna mine kommer til å bli helt knust, fortalte von Krogh.

Hadde ikke mat om bord

Von Krogh og de andre nordmennene visste ikke om de ville få oppsatt en avgang fra Stockholm julaften. Nå har imidlertid Norwegian leid inn et eget fly for disse passasjerene.

- Vi gråter av glede, sier von Krogh til VG.

Hun forteller at passasjerene var slitne etter den lange ventetiden og reisen fra Florida. Dreamlineren måtte begi seg ut på turen over Atlanterhavet uten mat om bord.

- Kjøleelementet for maten hadde tint og vi kunne ikke vente på ny mat, for da hadde personellet gått ut over tiden de kan være på jobb, sier von Krogh.

Satte opp spesialfly

Da de landet på Arlanda, var det jubelstemning og applaus om bord, forteller hun.

- Kapteinen sa takk for turen, og at han håpet at vi ville fly med Norwegian igjen. Folk bare lo, og jeg hørte flere si «særlig». Det var helt komisk.

EKSTRAFLY: Ni nordmenn ble på morgenen juleaften flydd til Gardermoen fra Stockholm i dette spesialoppsatte flyet fra Norwegian. FOTO: Ann-Jeannette von Krogh

Dette er ikke første gang Dreamlineren møter utfordringer. For under to uker siden måtte 280 passasjerer vente 16 timer på å få reise til New York. En timelang forsinkelse møtte også New York-reisende med Dreamliner i september.

- Uprofesjonelt av Norwegian

En av de norske passasjerene på flyet som var kraftig forsinket fra Florida til København, forteller lettet at hun akkurat rakk hjem til jul.

- Nå har jeg gått i samme buksen i to døgn, så nå venter det en julemakeover. Nå må jeg pakke inn julegavene jeg kjøpte i USA, handle litt mat og prøve å levere noen julegaver. Det blir julefeiring senere enn planlagt, men jeg får bare være glad for at jeg er hjemme, sier passasjeren, som ønsker å være anonym.

Det er tredje gang hun opplever problemer med Norwegian-flyvninger.

- Det er uprofesjonelt at et så stort flyselskap gir så dårlig informasjonen og at kompensasjonen er så svak, sier hun.

VG spurte har det siste døgnet spurt leserne hvilket flyselskap de foretrekker for langdistanseflygninger over 47 prosent svarer at de aller helst flyr mest SAS, mens kun 15,5 prosent velger Norwegian. 32 prosent sier de foretrekker andre flyselskaper og fem prosent vet ikke.

Flere tekniske feil

Astrid Mannion, pressevakt i Norwegian, bekrefter overfor VG at de ni nordmennene er på vei til Gardermoen, og at passasjerene på det forsinkede Dreamliner-flyet til Kastrup er fraktet hjem.

- Vi har sørget for at passasjerene som skulle videre til Norge har kommet seg av gårde. Når det gjelder Fort Lauderdale - Arlanda-flyvningen så landet den på Arlanda klokken 10.16 i dag. Det er ni passasjerer fra denne flyvningen som skal videre til Oslo. Vi har satt opp et ekstra fly for disse slik at de kommer seg hjem så fort som mulig i dag, melder hun.

- Hvilke flytekniske utfordringer oppsto med de to Dreamliner-flyene?

- Vi har hatt noen tekniske utfordringer på to av våre Dreamlinere. Dessverre har de ført til store forsinkelser og det beklager vi på det sterkeste. Den ene Dreamlineren (LNC), som akkurat landet på Arlanda, hadde feil på en antenne og vi måtte vente på å få en del fra Boeing. Når det gjelder LNA, så hadde vi en feil med en vifte og dette har dessverre ført til følgeforsinkelser. I tillegg hadde vi også indikasjon på en teknisk feil som gjorde at FLL-CPH-flyvningen måtte snu i går, noe som førte til ytterlige forsinkelser.

Norwegian beklager

- Flere passasjerer har klaget både dårlig informasjonsflyt underveis når det gjelder nye avganger, hotell og kompensasjon. Hva kunne dere ha gjort annerledes?

- Hvis noen passasjerer føler at de ikke har fått god nok informasjon så beklager vi virkelig dette, svarer Mannion.

- Hvor mange timer forsinkelse har Norwegians tre Dreamliner-fly hatt de siste fem dagene til sammen?

- Jeg har ingen oversikt over det nå. Nå er vårt hovedfokus å få alle passasjerene til sine destinasjoner så fort som overhodet mulig.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder