TRØBBELFLY: Her står flyet i Bangkok. Foto: Joachim Søderlund

Norwegian igjen med kraftig forsinkelse fra Bangkok

Passasjerer ventet på flyplassen i 14 timer før de fikk hotell

Bangkok-flyet var allerede mer enn sju timer forsinket da det krasjet inn i fugler på vei til Bangkok. Nå har Norwegian leid inn nytt fly for å få passasjerene hjem.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

Dreamlineren som skulle ankommet Gardermoen klokken 14.55 i dag, letter tidligst fra Bangkok midt på dagen i morgen. Passasjerene er varslet om mulig ankomst Oslo ved 18-tiden mandag.

Det har vært en lang dag på flyplassen for Norwegians passasjerer. Det har også vært en tung dag for flyselskapet som de siste ukene har slitt tungt med tekniske problemer på sine nye Boeing 787 Dreamliner. Denne helgen er det vær og fugl som har ført til forsinkelser. Misfornøyde passasjerer har henvendt seg til VG og følt seg alt annet enn godt ivaretatt av selskapet.

- Først skulle flyet gått klokken 09 søndag morgen lokal tid. Fikk sms igår om at det var forsinket til klokken 17.00. Men kun enkelte fikk den sms-en. Mange har vært her siden klokken 07.00, sier Katrine Sti.

Ved gaten har passasjerene kunnet se flyet som teknikere jobber for å klargjøre etter at det fikk fugl i motoren.

- Vi hadde en såkalt «birdstrike» på vei inn til Bangkok. Det vil si fugl i motoren. Da må vi jobbe med det. Teknikerne har jobbet på spreng for å klargjøre flyet, men kan ikke si når det er klart. Derfor har vi valgt å leie inn et fly for å gi passasjerene en sikker avgangstid i morgen, sier kommunikasjonsrådgiver Daniel Kirchhoff i Norwegian.

- Hvorfor har det tatt så lang tid? Hvor får dere reservedeler fra?

- Detaljene har jeg ikke nå, sier Kirchhoff.

Flere passasjerer har gjennom hele dagen henvendt seg til VG i håp om å få informasjon om hva som skjer videre med hjemreisen. Kirchhoff sier at det er sendt ut sms med informasjon til passasjerer som har registrert sitt mobilnummer hos Norwegian.

- Vi er opptatt av å få ut korrekt informasjon. Vi har sendt ut sms og vår representant på stedet har gitt passasjerene oppdatert informasjon, sier Kirchhoff.

- Passasjerer skriver i eposter til VG at informasjonen har vært svært mangelfull. Hvorfor oppdaterer dere ikke hjemmesider og flyselskapets Facebook-side med informasjon om situasjonen?

- Alle som har registrert sitt telefonnummer, skal ha fått direkte beskjed fra oss. Personalet på bakken har informert passasjerene best mulig. Det er beklagelig hvis passasjerer som har registrert telefonnummeret hos oss, ikke har fått beskjed. Vi kommer til å gå gjennom våre faste rutiner, sier Kirchhoff.

Dreamlineren som står ved gate på flyplassen i Bangkok, er den samme som ble stående fast i snøkaoset på John F. Kennedy-flyplassen i New York før helgen. Den kom sterkt forsinket til Oslo i går kveld og dro videre til Bangkok. Nå er det usikkert når dette flyet kan «friskmeldes » etter fuglekrasjen.

VENTER PÅ INFORMASJON: Passasjerene som ventet i Bangkok, var frustrerte over at de ikke fikk informasjon om hjemreisen. Dette bildet er tatt da de ventet på varslet informasjon klokken 19 lokal tid. Den kom aldri. Foto: Katrine Sti

Ifølge Gardermoens oversikter over avganger de neste dagene, skal Norwegian ha et fly avgårde til Bangkok i morgen klokken 14.20. Selskapet skal fly til både New York og Fort Lauderdale tirsdag.

- Hva skjer med disse avgangene? Blir de påvirket av at et av flyene står i Bangkok?

- Vi må vurdere hvilke løsninger som finnes for at våre avganger skal gå på rute, sier Daniel Kirchhoff i Norwegian.

Katrine Sti og medpassasjerene er ikke fornøyde med informasjonen fra flyselskapet:

- De har informert på sms. Men ingenting annet. Når de skulle informere oss 19.00 møtte de aldri opp. En del får smsene, men veldig mange får de ikke, den meste av infoen går mellom de reisende! Den stedlige representanten er det ikke mange som har sett.

Katrine Sti forteller dette om informasjonen passasjerene fikk:
- Etterhvert fikk vi beskjed om avreise 16.00. 15 min før kl 16 fikk vi beskjed om at det ble utsatt til 18.00. Så fikk beskjed om 20.00. Rett etterpå fikk vi beskjed om 21.30 og nå fikk vi beskjed om 23.00. All informasjon er gitt muntlig til noen av passasjerene fra ei thailandsk dame jeg tror er fra Air France. Det virker ikke som at noen har visst hva som skjer, sier Katrine Sti.

Passasjer Henrik Tverberg forteller at den lokale representanten fortalte passasjerene at de ikke hadde fått kontakt med Norwegian i Norge.

- Nå har vi nettopp fått beskjed om flytte til ny gate. Så langt har det ikke vært noe info fra Norwegians lokale representant, skrev Tverberg i en epost til VG en time før kanselleringen.

Ny ankomsttid er lagt ut på Gardermoens sider www.osl.no. Det finnes ikke informasjon om forsinkelsene i Bangkok hverken på Norwegians facebook-side eller på hjemmesiden www.norwegian.no.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder