Den nye vinen: Ulrik (13) er en stjerne på sosiale medier

Med en god dose humor og selvironi har 13 år gamle Ulrik Edh Hasselgård fått 53.000 følgere på videodelingstjenesten Vine.

  • Heidi Østhus Erikssen

Artikkelen er over seks år gammel

VG møter tenåringen i Bærum, hvor han bor sammen med foreldrene Edgar Edh, Karoline Hasselgård og hunden Max.
På gutterommet hjemme klekkes det ut ideer til neste video. Sang, skuespill og utkledning er viktige ingredienser i kortfilmene, og 13-åringen lager humor av det meste.

På under seks måneder har unggutten fått tusenvis av både norske og internasjonale følgere. Nå får hver eneste video han legger ut flere tusen «likes».

- Det er veldig morsomt at folk liker det jeg legger ut. Går det lang tid mellom hvert innlegg begynner vennene mine å mase etter neste video, sier 13-åringen til VG.

Korte videoklipp

Applikasjonen Vine er et sosialt medium som er veldig populært blant de yngste nettbrukerne. Her kan man laste opp 6,5 sekunder lange videoklipp og dele dem med sine følgere.

For Ulrik startet Vine-eventyret i høst, da han la ut en video av en venninne som skvatt voldsomt da en bil tutet på henne.

SYNGER I KOR: Hunden Max (3) stemmer ofte i når Ulrik Edh (13) synger. 13-åringen har foreviget mange av seansene med mobilen, og videoene er sett tusenvis av ganger på Vine. Her synger de sangen «Roar». Foto: FRODE HANSEN

- Den var det veldig mange av vennene mine som likte, og delte med sine venner igjen. På kort tid hadde flere hundre personer sett videoen.

Gjør narr av det meste

Siden da har Ulrik knekt koden på hvilke videoer som slår an. Han gjør narr av ting som merkevarepress, sin egen regulering og lite tekniske lærere.

- Ideene henter jeg fra hverdagslige situasjoner som skjer med meg eller vennene mine. Det gjelder å finne tingene som folk kjenner seg igjen i, og presentere dem på en morsom eller rar måte.

- Selvironi er viktig, og jeg synes det er artigere å gjøre narr av meg selv enn andre. Da jeg først fikk regulering var jeg veldig lei meg, men det har hjulpet å lage humor av det.

Populær hund

KJENDISHUND: Den tre år gamle hunden Max deltar i mange av Ulrik sine mest populære Vine-videoer. Foto: FRODE HANSEN

Hunden Max har også er viktig rolle på mange av videoene.

- Hvis jeg synger høyt begynner ofte Max å ule. Videoene som han deltar på er de mest populære og har gitt meg flest internasjonale følgere.

Ulrik setter seg opp i sofaen og demonstrerer. Når han starter å synge av full hals, gjør hunden det samme. Ulingen vil ingen ende ta.

Heller ikke familien slipper unna Vine.

- Vi får klare instrukser om hva vi skal si og gjøre, men ofte får vi ikke vite hva vi bidrar til før videoen er ferdig. Filme gjør vi også, forteller pappa Edgar Edh.
Han synes det er flott at sønnens Vine-konto har blitt en suksess.

- Vi har satt noen begrensninger, for i en periode lagde han så mange videoer at det gikk utover lekselesingen. Men han er en fornuftig gutt, og det er morsomt å se hvor kreativ han er, sier faren.

Ikke bare positivt

Men 13-åringen innrømmer at det ikke bare er rosenrødt å bli populær i sosiale medier i ung alder.

- Jeg har opplevd at noen har laget falske profiler av meg på andre sosiale medier, og jeg får noen negative kommentarer på innleggene mine. Men de fleste skriver hyggelige ting og jeg velger å fokusere på dem, sier han.

- Er du avhengig av Vine?

- Nei, det er jeg ikke. I noen perioder bobler jeg over av ideer og er veldig aktiv, men andre ganger legger jeg ikke ut noe som helst.

Ulrik knuser kjendisene på Vine

Ulrik Edh Hasselgård: 53 080Magnus Devold, komiker: 23 346Einar Tørnquist, komiker: 20 847Hasse Hope, komiker: 19 406Linnea Myhre, forfatter og tidligere sinnablogger: 11 443Truls Svendsen, komiker: 7 365Odd-Magnus Williamson, komiker: 5 966Henrik Thodesen, komiker: 4 307Sandra Lyng Haugen, artist: 2 122

Suksessoppskriften

Her er Ulrik Edh Hasselgårds beste råd for å lykkes på Vine:
* Hent ideer fra eget liv. Det kan være mye som skjer i hverdagen som blir morsomt på film.
* Filmer og musikk kan være gode kilder til inspirasjon.
* Gjenkjennelsesfaktor er viktig. Folk liker å se klipp av situasjoner de selv har opplevd eller kan relatere til.
* Bruk selvironi. Det er morsommere å gjøre narr av seg selv enn av andre.
* Involver venner og familie, de kan bidra med innspill, filming eller ved å være statister.
* Ikke gi opp. Det går ofte tregt i starten, men legger du mye arbeid i det så løsner det tilslutt.

Mer om

  1. Sosiale medier

Flere artikler

  1. Pluss content

    Ulrik (13) knuser kjendisene på «Vine»

  2. Ole Andreas (22): - Vi kan tøyses med

  3. Satser på reisedrømmen

  4. Her synger Norwegian-flyvertinnene sikkerhetsdemoen

  5. Kunder raser mot NSB-reklame:  – Å fremstille ståplasser som en god ting, er ganske frekt

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder