I KAMP OM BOMPENGER: I 2010 kjempet Bård Hoksrud (til venstre) mot Terje Søviknes som hadde godtatt bompenger. Nå har de bytter roller. Arkivfoto: SIMEN GRYTØYR

I KAMP OM BOMPENGER: I 2010 kjempet Bård Hoksrud (til venstre) mot Terje Søviknes som hadde godtatt bompenger. Nå har de bytter roller. Arkivfoto: SIMEN GRYTØYR

Fare for vei-stopp i vest og nord

Frp-toppene i Samferdsel klarte ikke Stortingets frist

Flere store veiprosjekter kan bli liggende på vent over sommeren fordi Frp-ledelsen i Samferdselsdepartementet ikke klarte sin egen deadline.

ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

- Dette er ikke handlekraft. Det er sterkt beklagelig at vi ikke har fått dem tidligere, Selv om sakene kommer til Stortinget i neste uke, så vil Stortinget ikke rekke å behandle dem før til høsten, sier Eirin Sund (Ap), Transportkomiteens nestleder, til VG.

Frp-ordføreren i Os, Terje Søviknes, har ventet i månedsvis på grønt lys fra Oslo for nye E39 mellom Svegatjønn og Rådal, den nye motorveien inn mot Bergen.

Saken er ennå ikke sendt til Stortinget fra regjeringen, og nå er Stortingets frist ute for behandling før sommeren.

En årsak til forsinkelsen har vært spørsmålet om bompenger. Men Søviknes vil ikke kritisere regjeringen for sommel:

- Jeg håper at en mindre forsinkelse kan oppveies av at bilistenes andel av prosjektet blir mindre enn det lå an til, sier Søviknes til VG.

Bypakkene
Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) har heller ikke sendt Bypakke Bodø eller Bypakke Harstad til Stortinget. De skulle også fremmes i vår.

- Man har jo holdt på med dette veiprosjektet en stund. Men hvis forsinkelsen skyldes at vi får høyere statlig finansering og lavere bompengeandel, har den vært verd å vente på, sier varaordfører i Bodø, Tom Cato Karlsen (Frp) til VG.

I Sogn og Fjordane venter Frps fylkesleder Frank Willy Djuvik fortsatt på regjeringens avgjørelse om trasevalg for E39 gjennom Nordfjord.

- Før valget sa Siv Jensen at den skulle avgjøres raskt om Frp kom i regjering. Det er kjempeleit at det fortsatt ikke har skjedd. Mye arbeid stopper opp inntil vi har det vedtaket på plass, sier Djuvik til VG.

For fire år siden kjempet Bård Hoksrud (Frp) mot Terje Søviknes, fordi Os-ordføreren ville godta bompenger på E39 gjennom Os.

Knoll og Tott
Nå er Hoksrud statssekretær i Samferdselsdepartementet og sitter på bompengesekken - mens Søviknes har kjempet hardt for å slippe unna bompenger inntil nyveien er ferdig.

- Mange har vitset om at vi har byttet roller, og har kalt oss for bompengenes Knoll og Tott. Men nå forsøker vi på hver vår kant å sette fart i dette. Vi har presset hardt på for å unngå bomstasjoner før veien er ferdig, sier Os-ordføreren.

- Og da slipper folk i Os unna bompenger fram til veien er ferdig?

- Vi får se hva regjeringen sier til slutt, svarer Søviknes.

Oppgitt
Eirin Sund (Ap) er oppgitt over forsinkelsene:

- Både E39 og bypakkene i Harstad og Bodø var klare før regjeringsskiftet i fjor høst. Dette er veipakker som kommunene og fylkene har jobbet med i mange år, og hvor det har vært lokal enighet om hvordan de skulle løses, sier hun.

- Stortinget kunne ha fått dem i fjor høst, men når de heller ikke nådde Stortingets frist nå i vår, kan ikke det skyldes noe annet enn intern uenighet mellom Frp og Høyre om bompengene. Denne interne uenigheten rammer fremdriften og alle som bor langs disse veiene, sier Eirin Sund.

Men Bård Hoksrud (Frp), statssekretær I Samferdselsdepartementet, sier at forsinkelsene ikke bare skyldes bompengene:

- Det var da en underlig kritikk fra de rødgrønne som satt i åtte år uten å få dem til Stortinget, sier Hoksrud til VG.

- Det er ikke riktig at prosjektene var helt klare, men vi ønsket å gå gjennom dem på nytt. Frp har fått gjennomslag for et helt nytt bompengeregime til glede for bilistene, med rentekompensasjon og færre bomselskaper.

- Er det intern uenighet om bompenger som har ført til forsinkelsen?

- Prosesser tar tid og det er ulike årsaker til forsinkelsene. Men jeg tror mange mener det er verd å vente litt dersom resultatet til slutt blir lavere betaling for bilistene.

- Men nå er det for sent å få til vedtak i Stortinget før sommeren?

- Vi har sagt at flere av disse sakene skal komme fra regjeringen i løpet av vårsesjonen. Det er riktig at det er veldig sent i forhold til Stortinget, men Stortinget har gjort hastebehandlinger før, sier Hoksrud.

Hoksrud sier også at det kan være mulig å starte innhentingen av anleggskontrakter på veibyggingen dersom regjeringen lar utbyggerne inngå kontrakter med forbehold om at Stortinget vedtar prosjektene senere.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder