BRIKKEKRAV: Alle næringsbiler som er tyngre enn 3500 kilo må ha bombrikke. Foto:Jan Petter Lynau,VG

Nå skal alle tunge biler ha bombrikke: Millionfangst i brikkeaksjon

Bombrikkeaksjon i på tre grenseoverganger mot Sverige ga 1,4
millioner gebyrkroner i statskassen på en dag. Av i 904 vogntog som ble stoppet var det 184 som ikke hadde påbudt bombrikke i bilen.

  • Tor-Hartvig Bondø

Artikkelen er over fem år gammel

Fra nyttår er alle næringsbiler tyngre enn 3,5 tonn – utenlandske som norske – lovpålagt å ha bombrikke. Og etter at påbudet har vært effektivt i fem dager, har Statens vegvesen satt i gang en omfattende aksjon med kontroller på grenseoverganger.

Lastebileiernes organisasjoner har lenge krevd et slikt påbud, og det har vært lenge varslet gjennom informasjon på grenseovergangene. Blant annet på Svinesund der det også er opprettet en egen bod hvor det selges bombrikker, slik at alle skal skulle ha mulighet til å skaffe seg brikker.

– De nærmeste tre ukene vil vi ha et spesielt fokus på bombrikkekontroller. I går var vi på tre grenseoverganger og sjekket vogntogene som kom inn til Norge, sier fagleder i utekontrollen i Statens vegvesen, region øst, Ronny Lindesteg.

De som blir tatt uten bombrikke må betale et gebyr på 8000 kroner. Blir de tatt en gang til er gebyret 16.000 kroner.

Og resultatet var omtrent som ventet. Temmelig nøyaktig 20 prosent av de kontrollerte hadde ikke brikke.

– Dette er tall som stemmer ganske godt med det vi visste på forhånd. Både ut fra opplysninger fra bomselskapene og fra det vi vet om hvor mange som har bestilt brikker den siste tiden.

Det som kanskje var litt overraskende var at andelen biler uten brikke var like, enten det var nordiske biler, eller biler fra andre EU land. Etter som påbudet har vært et krav fra norske bileiere lenge, for å få like konkurranseforhold, hadde vi kanskje ventet at andelen uten brikke blant de norske bilene ville vært mindre enn for de utenlandske.

Slik var det ikke. I tillegg fant vi også norske vogntog som var utstyrt med bombrikke for lette biler. Om dette var forsøk på juks eller at brikker var forbyttet ved et uhell, kan selvsagt ikke vi si noe om, sier Ronny Lindesteg.

Vil ha forhåndsbetaling

Administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Geir A. Mo, sier han er svært fornøyd med at påbudet er på plass, og at dette følges opp av Statens veivesen.

Den tidligere generalsekretæren i Frp har gått hardt ut mot samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fra samme parti for sin somling i bombrikkesaken. Og NLF mener fortsatt at det skulle være krav om forhåndsbetaling, eller at brikkene skal knyttet opp mot et kredittkort.

LIKE FORHOLD: Krav om brikke - helst med forhåndsbetaling vil stille alle likt, mener Geir A. Mo, administrerende direktøren i Norges Lastebileier-Forbund (NLF). Foto:Jan Petter Lynau,VG

– Hvis ikke vil det fortsatt være mulig, kanskje speilet for biler med opprinnelse fra Øst-Europa å unndra betaling for bompasseringer. Selv om biler derfra nå må ha brikke, vil det nødvendigvis ikke være lett å kreve inn pengene i ettertid Det skaper en skjev konkurransesituasjon, når noen lurer seg unna bombetaling.

– Hva mener du om at det var like mange norske som utenlandske biler som ikke hadde brikke?

– Fem dager etter at påbudet ble innført, må en regne med litt innkjøringsproblem. De norske bilene vil i alle all bli fotografert ved passeringen, slik at eierne vil få regningen i posten.

– Noen norske lastebiler hadde brikke for lette kjøretøy. Hva synes du om det?

– Jeg er litt usikker på hvorfor en skulle gjøre slik. Om det gjøres for å jukse, kan jeg ikke skjønne annet enn at det i alle fall har kortsiktig effekt, da bilder fra bompasseringen vil avsløre at det er feil bil, sier Mo.

Les også

  1. Googles førerløse bil er klar for veien

    Google sier at selskapets første komplette prototyp på en selvkjørende bil er klar til å bli testet på veiene.
  2. Ekspertene er samstemte i sin forklaring: Derfor blir ikke bensin mye billigere når oljeprisene raser

    Til tross for at råoljeprisene siden nyttår ifjor har rast med…
  3. Nytt førerkortkrav fra 2016

    Et nytt EU-direktiv gjør at alle som skal ta førerkort i Norge fra 2016, må testes i tunnelkjøring.
  4. Top Gear kommer tilbake til Norge

    Verdens mest populære bilprogram Top Gear kjører to såkalte Live-forestillinger i Stavanger til våren.

Mer om

  1. Trafikk

Flere artikler

  1. Nå blir det umulig å stikke fra boten for lastebil-sjåførene

  2. Vedtok tøffere lastebilkontroller i mai - reglene fortsatt ikke klare

  3. Norges Lastebileier-forbund mener millioner forsvinner i utenlandske Autopass-avtaler

  4. Lovene som skal stoppe livsfarlige vogntog på norske vinterveier

  5. Storkontroll i nord: 86 vogntog fikk kjøreforbud

  6. Slik blir 2015 for deg: Lovlig poker, billigere hybrid og dyre poser

Fra andre aviser

  1. 45 sjåfører fikk 8000 kroner hver i bot

    Fædrelandsvennen
  2. Nesten alle utenlandske transportører betaler bompenger

    Fædrelandsvennen
  3. Moxnes ber om strakstiltak mot dårlig skodde vogntog

    Bergens Tidende
  4. Vil tvinge bilturistene til å bruke bombrikke

    Bergens Tidende
  5. Sjekket 3300 biler i storkontroll på E6

    Fædrelandsvennen
  6. Lovlig poker, billigere hybrid og dyre poser

    Bergens Tidende

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder