MERKELAPP: Slik aksjonerte Rød Ungdom mot reklameplakater over hele landet. Foto: Rød Ungdom

Slik vil Rød Ungdom at Lindex-plakatene skal se ut

Kleskjeden vurderer å politianmelde

(VG Nett) Rød Ungdom går til krig mot det de mener er sykelig tynne modeller.

  • Håkon Fossmark
ARTIKKELEN ER OVER TI ÅR GAMMEL

Lørdag klistret organisasjonen opp snakkebobler på reklameplakater til klesskjeden Lindex i Stavanger, Trondheim, Bodø, Romerike og Fredrikstad med teksten: «Etter at jeg begynte med Photoshop, har jeg gått masse ned i vekt».

- Vi har fått nok av sykelig tynne modeller som gjøres enda tynnere enn de er i bildebehandlingsprogrammer, sier Rød Ungdom-leder Mari Eifring til VG Nett.

Må merkes

Hun mener at plakater med modeller som er retusjert i bildebehandlingsprogrammer burde merkes på lik måte som røykpakker.

- Det burde stått en merkelapp om at bildet av modellen er behandlet og at de ikke ser slik ut i virkeligheten, sier Eifring.

- Halvparten av alle norske jenter på 15 år synes at de er for tjukke. Vi vil ikke at jenter skal gå rundt med dårlig samvittighet hver gang de ser en reklameplakat. Vi ønsker å understreke hva slags signaler disse reklameplakatene sender og vise at folk kan være med og jobbe mot dem. Klesindustrien utnytter jenters komplekser for å selge klær, sier RU-lederen.

LEDER I RØD UNGDOM: Mari Eifring. Foto: Scanpix

Den siste tiden har en Ralph Lauren-modell fått oppmerksomhet etter at bilder av henne ble retusjert så kraftig at hodet ble større enn midjen. Dette har nå Ralph Lauren beklaget.

Les også:- Fikk sparken fordi jeg var for feit

Også i sommer aksjonerte Rød Ungdom, da mot de nye modellene til Hennes & Mauritz.

Vil politianmelde

Kleskjeden Lindex vurderer å politianmelde aksjonen.

- Vi beklager denne typen aksjoner og skal mandag ta stilling til om det skal meldes til politiet, sier pressekontakt Nina Haugen i Lindex Norge til aftenbladet.no.

Utover det ønsker de ikke å kommentere saken. En eventuell politianmeldelse vil bare glede RU-leder Eifring.

- Det vil gi oss mer oppmerksomhet og gjøre folk bevisste på hvordan denne industrien fungerer, sier Eifring.

I bildebehandlingsprogrammer er det mulig å gjøre alt fra mindre justeringer av lys og farger, til større inngrep som for eksempel å klippe bort deler av motivet og lignende.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder