«RAYMOBIL» «Byregjeringsleder» Raymond Johansen (Ap) hentes i en av kommunens nye luksusbiler på Sørenga i Oslo onsdag. Bilens sjåføråpner døren for Raymond. Mannen til venstre er byrådssekretær Tor Henrik Andersen. Bilen er en Audi A8 3.0 TFSI 310 hk (V6) quattro tiptronic med et oppgitt C02-utslipp på 173 g/km. Foto: Terje Bringedal VG

Bellona-Hauge om «Raymobilen»: – Avsindig!

Carl I. Hagen reagerer på luksusbil med sjåfør

Frederic Hauge sliter med å forstå at Tesla er sikker nok for den danske kronprinsen, men ikke for Oslos «byregjeringsleder».

– Det er avsindig!

Slik reagerer Frederic Hauge på at «Raymobilen», blant annet byrådsleder Raymond Johansen og ordfører Marianne Borgen blir kjørt rundt i, er bensinslukende og forurensende luksus-Audier med piggdekk.

Les også: Vil stoppe regjerings-Raymond

Han fortsetter:

– Jeg forstår ikke at de ikke kan kjøre Tesla. Det går for den danske kronprinsen og den danske miljøvernministeren. Det danske sikkerhetspolitiet vurderte det som bra nok sikkerhet.

– Oslos nye byråd har vært offensiv i sin miljøprofil, med ønske om bilfritt sentrum og fokus på miljøvennlige alternativer. Hva tror du folk tenker når de selv nå kjører rundt i slike miljøverstinger?

– Er det paradokset nødvendig å kommentere? De har gått hardt ut. Når folk merker det på kroppen, så skjønner jeg at de blir provosert. Det kan hende at det er ting rundt sikkerhet som gjør dette nødvendig, men jeg har store problem med å se det så lenge Tesla ble godkjent av det danske sikkerhetspolitiet, sier Hauge, som har en klar oppfordring til:

– Som til alle andre: Bytt biler! Det er jo deres egen oppfordring, sier Hauge, som selv har en sønn som har jobbet for Tesla.

Bakgrunn: Vil strupe bilbruken - kjøres selv i Luksus-Audi med sjåfør

Hagen reagerer kraftig

Carl I. Hagen (Frp) har ingen forståelse for at Raymond Johansen (Ap) lar seg kjøre rundt i hovedstaden med tjenestebil og egen sjåfør.

– Dette er noe jeg reagerer sterkt på. Jeg kan ikke se at det er noe jevnlig behov for at kommunens øverste politiske ledelse trenger tjenestebil med sjåfør. Det må i tilfelle være i veldig, veldig spesielle tilfeller ut fra sikkerhetsmessige hensyn. Jeg vil gjerne se dokumentasjon på at PST har begrunnet byrådslederen og ordførerens bilbruk ut fra sikkerhetsmessige hensyn, sier Carl I. Hagen til VG.

Les også: Vil strupe bilbruken - kjører selv luksus-Audi med sjåfør

BELLONA-LEDER: Frederic Hauge mener Tesla, som han her står foran, burde være et fullgodt alternativ for Oslos politiske ledelse. Foto: Aleksander Andersen / NTB scanpix Foto: Aleksander Andersen NTB scanpix

Han er gruppeleder for Frp, og omfattes ikke av bilordningen. Hagen vil forfølge saken i kommunens forretningsutvalg.

– Dersom det ikke finnes slike tydelig definerte sikkerhetsmessige hensyn som tilsier en bruk av tjenestebil, så er dette helt forkastelig, tordner Hagen.

Tviler på behovet

Han kritiserte også nylig byrådet for å ville legge beslag på halvparten av parkeringsplassene i rådhusgarasjen.

– Byrådet har erklært at sentrum skal være fritt for biler. Konsekvensene av det må være at byrådspolitikerne ikke trenger noen parkeringsplasser, men i stedet for å gå foran med et godt eksempel så vil de tvert imot ha enda flere parkeringsplasser til sin disposisjon, sa Hagen.

Husker du denne? Kjørte kollektivt – første dag!

I RÅDHUS-GARASJEN: De to luksus-Audiene tilhørende Oslo kommune står parkert i rådhusets garasjeanlegg i Oslo når de ikke er i bruk på byens veier. FOTO: PRIVAT

Han tviler på at to kommunepolitikere som Raymond Johansen og ordfører Marianne Borgen ut fra Politiets Sikkerhetstjenestes vurderinger har et beskyttelsesbehov som tilsier transport i egen tjenestebil.

– Men dersom det foreligger en slik dokumentasjon, så respekterer jeg det, sier Hagen.

Seniorrådgiver Martin Bernsen i PST opplyser at de ikke gjør trusselvurderinger for personer på kommunalt nivå, men på generelt grunnlag sier han at deres råd til politikere er at det har mye høyere sikkerhet å kjøre bil enn for eksempel kollektivtrafikk.

REAGERER: Fremskrittspartiets Carl I. Hagen vil gå saken nærmere etter i sømmene. Foto: HELGE MIKALSEN, VG Foto: Helge Mikalsen VG

Forstår bilbehovet

Det var under det forrige byrådet, ledet av Høyres Stian Berger Røsland, at bilordningen i Oslo kommune ble innført. Han mener det var - og er - et fornuftig tiltak.

– Jeg skjønner at mange kan synes at dette er vanskelig å akseptere, men når man ikke kan ta t-banen uten å risikere at noen griper tak i deg og brøler til deg mens du står der med treåringen i armen og det å kjøre bil selv ikke alltid er en mulighet, så er ordningen man har på Rådhuset viktig for å kunne gjøre jobben sin. Og den eksponeringen jeg hadde var nok en mild bris sammenlignet med det for eksempel Fabian Stang opplevde, og det Raymond Johansen har.

– Kan man ikke likevel velge mer miljøvennlige biler?

– Det kan man kanskje si, men det er i liten grad en politisk beslutning hvilken bil man har. Det var det ikke i min tid, og det er det sikkert ikke nå heller.

– Men burde ikke en byrådsleder som har gått så hardt ut om bilfritt sentrum av miljøhensyn forsøkt å påvirke til en mer miljøvennlig retning?

– Det har jeg ingen formening om, sier Stian Berger Røsland.

TIDLIGERE BYRÅDSLEDER: Stian Berger Røsland ledet byrådet i Oslo da man innførte ordningen med biler for den politiske ledelsen. Foto: JAN PETTER LYNAU, VG Foto: Jan Petter Lynau VG

– Velger det beste

Raymond Johansen sa i går til VG at det er biltjenesten og rådhusforvalteren som har det faglige ansvaret for å bestille biler, og at han regner med at de velger det beste ut fra de vurderingene de gjør.

– Rådhusets biltjeneste ble opprettet i 2012 etter 22.juli i 2011. Rådhuset har noen sikkerhetstiltak for byrådet, ordfører og komiteledere, biltjenesten er en av disse, og politiet anbefaler at jeg benytter meg av det.

– Vil du jobbe for at dere velger elbiler, hybrider eller andre biler med mindre utslipp ved neste korsvei?

– Jeg antar at utviklingen innen utslippsfrie biler går såpass raskt at jeg håper og tror at man ved neste anskaffelse til rådhuset vil tilstrebe å ta inn de kriteriene, sier Johansen.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder