Ellevill julepriskrig: Så mye får du for under femtilappen

For mindre enn femti kroner får du to handleposer fulle av julevarer. Priskrigen er villere enn noen gang, mener kommunikasjonssjef i Kiwi.

  • Geir Molnes
  • Felicia Alvsing
  • Silje Ensrud (foto)
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Konkurransen om julekundene har ført til en voldsom priskrig mellom storkjedene Coop, Rema 1000 og Kiwi. VG tok turen til Kiwi på St. Olavsplass i Oslo for å se hvor mye julevarer det er mulig å få for en femtilapp. Svaret er veldig mye.

Nysgjerrig på hvor lenge priskrigen varer? Dette svarer kjedene

For pengene fikk VG blant annet kjøpt en pakke kokte sosisser og julepølse, tre pakker pepperkaker, to pakker pepperkakedeig på én kilo, gløgg og gløggmiks, en stor flaske julebrus, mandler, risgrøt, to pakker surkål og rødkål, lys sirup og risgrøt. En stappfull handlekurv, nok til å fylle to poser med julevarer. Og da var det fortsatt penger igjen på VGs budsjett på 50 kroner, sluttsummen for alle varene kom på 48 kroner.

MYE FOR PENGENE: Prislappen for alle disse varene kom på 48 kroner. Foto: Silje Ensrud , VG

– Litt sykt

På butikken spurte VG flere kunder hvor mye de trodde varene i handlekurven kostet. Martin Skarra tippet 200 kroner. Da han fikk høre den virkelige prisen ble han overrasket.

– 50 kroner? Seriøst? Å dæven. Ja, det var jo et røverkjøp, sier Skarra.

Dina Taraldsen, en annen kunde, ble også forbauset over prisnivået. Hun trodde varene ville koste 500 kroner.

– Hva tenker du om at dette koster mindre enn 50 kroner?

– Jeg tenker at det er litt sykt, sier Taraldsen.

Tre varer per kunde

KVITTERINGEN: Dette er kvitteringen fra VGs julehandel. Foto: Silje Ensrud , VG

Butikksjef Magnus Roterud på Kiwi forteller at han aldri har hatt så mange billige julevarer som i år. Pepperkaker til én krone og femti øre, billig julebrus og marsipan er blant de mest populære varene, ifølge butikksjefen.

Kjøpmenn: Skulle gjerne vært julemat-krigen foruten

– Reaksjonene har vært veldig bra. Det er masse glade kunder. De lurer på om det er sant, om de virkelig har betalt. Det er bare positive reaksjoner fra deres side, og det er vi fornøyd med. Glade kunder er det vi vil ha, sier Roterud.

– Har dere lagt noen begrensninger på hvor mange billigvarer hver enkelt kunde kan kjøpe?

– Vi har sagt tre varer per kunde. Men hvis det er noen som skal ha et stort selskap eller lignende så går det an å vise litt forståelse for det, sier butikksjefen.

Prisene hylles og kritiseres

Selv om kundene er fornøyde med lave priser, er ikke alle fornøyd med det rekordlave prisnivået på julevarene. For mens landbruksminister Sylvi Listhaug er svært positiv til konkurransen, har Bondelaget kalt prisingen en hån mot bønder og matvareprodusentene. Bonde Geir Jone Pollestad (49) er blant dem som har reagert kraftig på julepriskrigen.

– For meg som matprodusent og bonde, som jobber hardt for å få til produkter som holder høy kvalitet, så blir jeg provosert av matkjeder og politikere som kun fokuserer på lavest mulig pris, sa Pollestad til VG i helgen.

Les også: Norges beste julemat 2015 er kåret!

Kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi viser til at det er butikkjedene som tar regningen for de lave prisene.

– Både bøndene og leverandørene får det de skal ha. Vi har selvfølgelig full respekt for bøndenes synspunkter, men vi er først og fremst opptatt av å ha fornøyde kunder, og vi har aldri fått så mange positive henvendelser fra dem som i år. Det eneste problemet er at noen butikker har gått tom for noen varer, fordi prisen er så lav, sier Arvin.

– Villere enn noen gang

Hun forklarer prisraset på enkelte varer med en tøff priskonkurranse mellom lavpriskjedene.

– Historisk sett så er det alltid ekstra hard konkurranse i jula, men i år har det vært villere enn noen gang før. Det kommer jo kundene til gode. Med mange varer som er satt ned til én krone, kan det ikke bli så mye billigere nå som 50-øringen er fjernet, sier hun.

Har du lest? Forklaringen på at prisene er så like fra butikk til butikk

– Er det en spesiell grunn til at konkurransen mellom kjedene er ekstra intens i år?

– Den generelle priskrigen har blitt intensivert gjennom hele året. Det er ikke noe nytt at det er tøff priskrig på de tradisjonelle julevarene som pinnekjøtt og ribbe, men i år har det også blitt hardere konkurranse om tilbehøret, sier Arvin.

Rema: Fortsetter med lave priser

Rema 1000 er også blant butikkene som har mange julevarer til svært lave priser. Selv om enkelte kjøpmenn VG har snakket sier at de gjerne skulle vært priskrigen foruten, lover Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan at billigprisene vil fortsette.

– Vi er inne i en periode med knallhard priskonkurranse. Rema 1000 skal ha de laveste prisene og vi har ingen planer om å endre den strategien. Priskrig er en fordel for oss – og ikke minst for kundene våre. Vi gir oss aldri, fastslår Ole Robert Reitan etter kritikken mot at kjedene har dumpet prisen på en rekke kjente julevarer, sier Reitan til VG.

Les også: VGs store matbørs: Her handler du maten billigst!

– Er en av årsakene til denne aggressive linjen at dere faktisk ikke vant forrige pristest i VG?

– Det husker jeg ikke, sier han, og fortsetter:

– Det gjør oss i hvert fall ikke mindre offensive. I 35 år har vi lovet å være billigst og vi ikke slutte nå. Vi har vært gjennom endel priskriger opp gjennom årene, men denne her er det mest krevende noensinne, sier Reitan.

– Hva sier du til bøndene som synes det er uverdig at deres kvalitetsprodukter som de har lagt sjelen i å produsere, nesten blir gitt bort?

– Konkurransen er først og fremst en konkurranse mellom dagligvarekjedene. Leverandørene får betalt til avtalt pris. Vi er stolte av å kunne tilby kvalitetsvarer til en så billig penge for forbrukerne.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder