BYGGER TUNNEL: Til tross for at staten må ta enorme vedlikeholdskostnader, får Ryfast rykke framover i køen. FOTO: LARS JOAKIM SKARVØY

Kleppa fjernet milliardregning med et pennestrøk

Med et pennestrøk overførte Magnhild Meltveit Kleppa skjulte milliardkostnader til staten. Det kan ha reddet veien hun vil bygge til hjembygda.

  • Kjetil Gillesvik
  • Ellen S. Viseth
ARTIKKELEN ER OVER SYV ÅR GAMMEL

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa beskyldes for å la Ryfast snike i køen foran andre veiprosjekter. Hun er ikke enig:

- Her er ingen sniking i køen. Dette prosjektet blir realisert uten statlige midler.

Men det Kleppa ikke forteller, er at staten skal betale både vedlikeholdet og en eventuell kostnadssprekk.

Tall VG har fått fra Statens Vegvesen viser at det vil koste 130 millioner i året å vedlikeholde de to undersjøiske tunnelene som inngår i Ryfast.

I løpet av bompengeperioden på 20 år, blir dette 2,6 milliarder kroner.

Får kritikk

Nå får Kleppa kritikk for å ha ført Stortinget bak lyset:

- Det er svært kritikkverdig at ikke denne informasjon er lagt frem for Stortinget, sier Knut Arild Hareide, leder for Stortingets transportkomité.

Han får støtte av Frps stortingsrepresentant Arne Sortevik.

REAGERER: Frps stortingsrepresentant Arne Sortevik. Foto: NILS BJÅLAND/ VG

- Disse kostnadene nevnes ikke med et ord i stortingsproposisjonen. Det reagerer jeg sterkt på.

HVA SYNES DU OM VEIBYGGING I NORGE? DISKUTER TEMAET UNDER ARTIKKELEN.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa avviser kritikken.

- Stortingsproposisjonen gjelder vedtak om utbygging og finansiering. Omtalen er som i andre bompengeproposisjoner, skriver hun i en e-post til VG.

I 2008 ønsket Statens Vegvesen å gjøre om riksvei 13 til en fylkesvei, i likhet med en rekke andre riksveier som ble overført til fylkene i forbindelse med forvaltningsreformen. Da ville Rogaland fylkeskommune måttet stå for drift og vedlikehold.

Dette ble stoppet av daværende kommunalminister Magnhild Meltveit Kleppa. I årets statsbudsjett har samferdselsminister Kleppa i tillegg koblet Ryfast på RV 13.

- Må prise seg lykkelig

I Rogaland fylkeskommune er de forståelig nok svært glade for at staten har påtatt seg ansvaret.

- Å håndtere disse vedlikeholdskostnadene ville nok vært krevende, vedgår samferdselspolitisk talsmann for Arbeiderpartiet i Rogaland, Tom Tvedt.

- Rogaland må prise seg lykkelig over at de slipper denne gigantiske vedlikeholdskostnaden, fortsetter stortingsrepresentant Arne Sortevik (Frp).

Kleppa selv forklarer avgjørelsen slik:

- Når Ryfast blir bygd og ferja over Høgsfjorden lagt ned, er det naturlig at Stavanger blir den nye starten på Riksveg 13.
På grunn av enorme vedlikeholdsutgifter går Statens Vegvesen mer og mer bort fra å bygge undersjøiske tunneler.

- Tunnel er ti ganger dyrere å drifte enn bro, sa Olav Ellevset, prosjektleder for fergefri E39, til Stavanger Aftenblad tidligere i år.

Konsulentene som har kvalitetssikret Ryfast-prosjektet, mener at finansieringsplanen ikke vil holde, og at man bør utrede andre alternativer.

Utenkelig

Det mener Kleppa er helt utenkelig.

-Det står for konsulentens regning, og det taler for seg selv. Det er ingen framtidsrettet løsning for pressområdet Nord-Jæren å oppfordre dem om å gå tilbake til start, sier Kleppa.

Hun tror ikke de undersjøiske tunnelenes tid er forbi.

- Det er bygget mange undersjøiske tunneler i Norge, og det vil bli bygget flere, slår hun fast.

- Sniker i køen

KRITISK: SVs Hallgeir Langeland mener Ryfast får snike i køen. Foto: LARS KRISTIAN AALGAARD

SV mener Ryfast får snike i køen foran andre veiprosjekter.

- Vi vil ha Ryfast inn i Nasjonal Transportplan på lik linje med alle andre prosjekter. Det er mest rettferdig for helheten.
Man kan ikke bare ta ut ett prosjekt og la det seile sin egen sjø, sier Hallgeir Langeland (SV), medlem av Stortingets transportkomité.

Han peker blant annet på at mange i Rogaland er bekymret for at Ryfast skal få konsekvenser for et annet fjordkryssingsprosjekt - Rogfast (E39, Boknafjorden), og at det derfor ville vært naturlig å behandle alt samtidig.

Nekter for fordeler

Høyres asfaltpolitiker Øyvind Halleraker er positiv til Ryfast, men deler Langelands synspunkt om at det har gått fort.

- Jeg husker jo godt tidligere samferdselsminister Kjell Opseth og hans mange store prosjekter i Sogn og Fjordane. Det Magnhild Meltveit Kleppa driver med kan minne litt om det, hevder Høyres asfaltpolitiker Øyvind Halleraker.

Han presiserer at han er for prosjektet.

- Jeg synes det er påfallende at prosjekter som har ligget klart lenge ikke har fått samme raske behandling, sier sunnhordalendingen.

Til NTB nekter Kleppa for at Ryfast for noen fordeler.

- Her er det ingen sniking i køen. Dette prosjektet blir realisert uten statlige midler. Dessuten er Ryfast nevnt i innværende NTP, sier hun.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder