ALVORSPRAT: Mandag satt Boeing og Norwegian Long Haul i et møte på Fornebu for å rydde opp i alle forsinkelsene med Dreamliner-flyene de siste ukene. Administrerende direktør i Norwegian Long Haul, Asgeir Nyseth, sitter foran til høyre.

Norwegian i nytt oppvaskmøte med Boeing

Norwegian: - Vi vil få økonomisk kompensasjon

Boeing: - Vi forstår kundens frustrasjon

Mandag er ruten mellom Oslo og Bangkok kraftig forsinket

FORNEBU (VG) De massive forsinkelsene i desember gjorde at Norwegian mandag møtte Boeing til et nytt oppvaskmøte. Boeing innrømmer at de ikke har levert en god nok service.

  • Øyvind Gustavsen
  • Vidar Enerstvedt
ARTIKKELEN ER OVER FEM ÅR GAMMEL

2. januar ba Bjørn Kjos passasjerene om unnskyldning for de mange forsinkelsene på Norwegians langdistanseruter de siste ukene. Selskapet kalte inn Boeings serviceavdeling til et nytt oppvaskmøte om de nye flyenes tekniske problemer.

- Vårt budskap er at de må øke kapasiteten på service og kompetansen på de som utfører dette. Dreamliner er en ny flytype og vi har bedt Boeing overføre flere av de som har brukt år på å lage flyet til å bistå med sin kompetanse i serviceavtalen vi har kjøpt, sier Asgeir Nyseth, administrerende direktør for Norwegian Long Haul, som er flyselskapet Norwegians datterselskap.

Vil få kompensasjon

Han og resten av ledelsen i Norwegian Long Haul satt mandag ettermiddag i møte med Boeing Gold Care, som har ansvaret for servicen på Norwegians nye Dreamliner-fly. De innrømmer at de ikke har levert i henhold til operative kravene som ligger i avtalen, ifølge Nyseth.

- Flyene kommer med en garanti som sier at de skal være noen og nitti-prosent pålitelige. Det er vi enige om at de ikke har vært. Derfor diskuterer vi nå økonomisk kompensasjon, sier Nyseth.

Han vil ikke gå nærmere inn på detaljer om kompensasjonen, utover at den vil bestå i «rene penger» og «rabatter». Norwegian har fortsatt over 200 fly i bestilling hos Boeing, noe som gjør dem til en betydelig kunde.

- Synes du avtalen har levd opp til navnet «Boeing Gold Care»?

- Vi har vært fornøyd med mye, men ikke kapasiteten på servicen der vi har baser, i USA og Thailand. Da det var problemer med strømmen inn til flyet i New York, skulle dette tatt seks-åtte timer å fikse, men det tok mye lengre tid, sier Nyseth.

Det forrige oppvaskmøtet mellom Norwegian og Boeing fant sted i september. Dagens møte var ferdig ved 18-tiden, ifølge Nyseth.

Mandag kveld er Norwegians rute fra Oslo til Bangkok kraftig forsinket. Avgangen var estimert til 14.20, men har nå fått ny avgangstid satt til 23.00 mandag kveld. Det er snakk om en følgeforsinkelse med et innleid Airbus A-340-fly. Flyet fra New York skulle ha landet klokken 10.50, men kom ikke til Oslo Lufthavn før klokken 16.47.

Nye underleverandører

Nyttårsfeiringen gikk fløyten for 276 passasjerer som skulle fra New York til Oslo i slutten av desember. Flyet kom seg først avgårde på nyåret, over 60 timer forsinket. Forsinkelsen skjedde en uke etter at 125 passasjerer måtte tilbringe julaften ombord et sterkt forsinket fly fra Fort Lauderdale i Florida til Oslo. I hele desember var en eneste av Norwegians avganger fra Bangkok til Oslo var i rute.

Servicen på Dreamliner-flåten utføres av en rekke underleverandører av Boeing. Torsdag sa Bjørn Kjos til VG at de nå må vurdere hvem som faktisk leverer disse tjenestene.

- Vi må se om vi skal skifte ut noen av de som håndterer flyene våre, sa Kjos.

Mandag ble Boeing enige med Norwegian om å utvide serviceavtalen med to nye underleverandører.

- Dette er leverandører som har kompetanse på nettopp de problemene vi har hatt.

Ifølge Nyseth har de ikke vurdert å kvitte seg med selskapet Nayak, som også inngår i floraen av underleverandører til Boeing Gold Care.

LES OGSÅ: Ikke ett av Norwegians Oslo-Bangkok-fly i rute i desember

Leie inn andre fly

Norwegian har de siste månedene gjentatte ganger måtte leie inn andre fly for å frakte strandede passasjerer hjem. Dette er en tidkrevende operasjon, fordi mannskapet om bord flyene som leies inn fra Portugal har pålagt hviletid ved ankomst til USA eller Thailand, før de kan fly tilbake med passasjerer om bord.

- På grunn av sertifisering vil vi leie inn fly fra EU. Å leie fly lokalt er ikke et alternativ, sier Nyseth.

- Forstår frustrasjonen

Boeing skriver i en uttalelse til VG at de forstår at Norwegian er frustrert.

- Vi forstår vår kundes frustrasjon og jobber videre med Norwegian for å finne løsninger og sørge for en fortsatt trygg og suksessrik operasjon av 787-flyene i flåten deres, sier selskapets talsperson Chamila Jayaweera.

- Er det korrekt at dere har innrømmet økonomisk kompensasjon til Norwegian?

- Vi kommenterer ikke møter eller diskusjoner vi måtte ha med våre kunder.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder