TAR AVSTAND: Styreleder Anette Olsen i NHST Media Group har tidligere tatt avstand fra uttalelsene til konsernsjef Gunnar Bjørkavåg. Foto: Terje Bendiksby NTB scanpix

Ekstraordinært styremøte i NHST etter uttalelser om iq-test og padletur

Styret i NHST Media Group skal samles torsdag ettermiddag for å diskutere uttalelsene til konsernsjef Gunnar Bjørkavåg om kjønnsbalanse i ledelsen.

• Hibba Sarmadawy

Artikkelen er over to år gammel

Det melder Dagens Næringsliv. I konsernledelsen i NHST Media Group, som blant annet eier avisene Dagens Næringsliv og Morgenbladet, sitter det sju menn og ingen kvinner.

Fredag gikk Bjørkavåg ut mot uttalelsen til VGs politiske redaktør Hanne Skartveit, som sa at en skjev kjønnsbalanse i konsernledelsen kan føre til en «gutta boys»-kultur.

– Det er altfor generaliserende. Jeg er ingen gubbe, og jeg er en stolt mann. Jeg er klar til å utfordre henne når som helst på en iq-test eller padletur eller evne til gode formuleringer. Framtidens toppselskaper er sterkt drevet av innovasjon, tempo og en konstruktiv organisasjonskultur, skrev Bjørkavåg i en epost til Dagens Næringsliv.

Les: Konsernsjef Gunnar Bjørkavåg kritiseres for bruk av lettkledde modeller

Bjørkavågs kommentar vakte sterke reaksjoner i flere leire, blant annet i konsernets egen avis Dagens Næringsliv, der politisk redaktør Kjetil B. Alstadheim skrev en kommentar rettet til konsernsjefen. Senere fredag la Bjørkavåg seg flat da han ble kontaktet av Aftenposten.

– Jeg svarte som sant var når det gjelder kjønnsfordelingen i konsernledelsen. Det er et faktum som jeg står for. Når det gjelder utfordringen til Skartveit, så ble det helt feil. Jeg skulle heller ha invitert henne på scones og te og hørt på hennes meninger.

Styreleder Anette Olsen i NHST Media Group har så langt ikke besvart DNs henvendelser for å få mer informasjon om torsdagens møte. Samme dag som uttalelsene til Bjørkavåg ble publisert, tok hun på vegne av NHST avstand fra konsernsjefens holdning.

Gunnar Bjørkavåg sier onsdag kveld til VG at han ikke ønsker å kommentere saken i forkant av møtet.

Les også

1. Modellsjef slår tilbake mot «lettkledd»-kritikken av Gunnar Bjørkavåg

Nina Winther leide ut «James Bond-jenter» til NHST-konsernfest. Nå langer hun ut mot kritikerne.
  2. Konsernsjef Gunnar Bjørkavåg kritiseres for bruk av lettkledde modeller

Den selverklært stolte mannen danderte seg med utfordrende kledde damer på vinterfest med James Bond-tema.

Mer om

1. Medier
  2. Likestilling
  3. Arbeidsliv